View Full Version : galgje
Shandril
25th July 2003, 20:36
Originally posted by Bremmer
ja ok met die laatste uitleg snap ik hem....
ik was gelukkig niet de enigste
Shandril
Conjurer
26th July 2003, 01:18
Originally posted by Shandril
ik was gelukkig niet de enigste
Shandril
Ik snapte er de ballen ook niet van maar ja wat snap ik nu wel
Planetouched
26th July 2003, 01:24
bah i hate maths...daarbij, allemaal nutteloos en geek aka nurd stuff..man monniken die niet mogen praten en nooit van papier hebben gehoord, soldaten zonder rekenmachientjes, jeez...ben ik even blij dat ik E&M doe...*bier*
Nitro
26th July 2003, 01:51
tegenwoordig zouden al die monniken gewoon afgeslagd zijn samen met al hun collega's in een straal van 10 km, tja 1 zieke in de groep, alles maar ruimen ej:D
Carnage
27th July 2003, 11:24
Eddy, in plaats van dag je met z'n 12-en die 12 uur wacht loopt, moet je nu met z'n 11-en totaal 12 uur wacht lopen.
Ik vraag gewoon hoe je het moment kan bepalen wanneer je moet wisselen zodat iedereen (Van de 11 dus) precies dezelfde hoeveelheid tijd van die 12-uur voor z'n rekening neemt.....door alleen gebruik te maken van een analoge klok.
Shandril
27th July 2003, 12:18
Kijk als het wachtwisselen 5 minuten duurt. Begint de eerste dus om 0.00. De volgende om 1.05, die daarna 2.10, die daarna 3.15, dan 4.20, 5.25, 6.30, 7.35, 8.40, 9.45, 10.50, de laatste tot 11.55 en dan begint om 12.00 de volgende ploeg.
Dit zal wel erg ver gezocht zijn. Maar het kan wel
Shandril
LoUNgeR
27th July 2003, 16:53
om het enigzins te relativeren is de som van deze kwestie enkel van belang als het equivelant ervan gelijk staat met de samengestelde kwadraatvormen. Daarom kan dit nooit of te nimmer een uitkomst bieden bij het vergelijken van de twee sinussen. IMMERS is het terug te brengen naar de formule van Grass. Deze kan DAARENTEGEN het wortelcomplex niet vermenigvuldigen waardoor er verwarring ontstaat
Conjurer
27th July 2003, 22:25
(?)
Nitro
28th July 2003, 03:10
Originally posted by LoUNgeR
om het enigzins te relativeren is de som van deze kwestie enkel van belang als het equivelant ervan gelijk staat met de samengestelde kwadraatvormen. Daarom kan dit nooit of te nimmer een uitkomst bieden bij het vergelijken van de twee sinussen. IMMERS is het terug te brengen naar de formule van Grass. Deze kan DAARENTEGEN het wortelcomplex niet vermenigvuldigen waardoor er verwarring ontstaat
vet :D (C)
al die konijnentalk hiero
Shandril
28th July 2003, 09:18
dit brengt geen verwarring bedoel je...?
Shandril
Yavanna
28th July 2003, 10:55
Originally posted by LoUNgeR
WHAHAHAHA YEAH! Go Lounger! :D (Y) _O_
LoUNgeR
28th July 2003, 12:40
deze geimproviseerde verse is enkel en alleen bedoelt als evenaring van het in het verleden gepasseerde tijdsbesef. Vandaar ook het heugdelijke feit van konijnen die zich gedragen als een soort van albino. Niet dat ze dit expres doen maar omdat ze niet in de maatschappij worden opgenomen. Dit komt jullie natuurlijk bekent voor, want ook kabouters hebben hier last van. Kabouterkoningen doen er alles aan om ook de kabouters het recht te geven om te mogen stemmen. Ook is dan duidelijk dat Mijnheer Bos als winnaar uit de bus komt, de stembus dus. Enkel en aleen omdat kabouters in een bos leven natuurlijk. Is dit niet een beetje te gemakkelijk? Is het niet te simpel? Is dit niet net als een simpel rekensommetje net zoals Carnage ze uitlegt? Of is dit gewoon de harde waarheid? Of een Zargoth zonder smilies? Spaghetti zonder sausspetters op je voorhoofd?
NEE, dit is een geimproviseerde verse die alleen bedoelt is als evenaring van het in het verleden gepasseerde tijdsbesef
Planetouched
28th July 2003, 12:56
haha...serieus, you're gifted....fantastisch, u verdient een pilsje aanstaande zaterdag:D
LoUNgeR
28th July 2003, 13:02
yes me very gifted! je suis tr?s tr?s uhmmm.
goed bier is binnen.
nu de wodka nog
Shandril
28th July 2003, 17:23
je weet hoe ik over kabouters denk eej Lounge.
Je hebt trouwens een pm, in case you didn't notice
Shandril
Planetouched
28th July 2003, 18:25
zo moge het zijn
Nitro
28th July 2003, 19:35
ja ja lounger :D
LoUNgeR
28th July 2003, 19:37
Shandril
ooow, maar ik krijg elke dag 5 berichten van jou...
Shandril
28th July 2003, 20:10
ssst
Shandril
LoUNgeR
28th July 2003, 20:23
maak je maar niet druk.
Nitro stuurt mij er altijd 7 op een dag
Shandril
28th July 2003, 23:49
eej,
en wat denkt Yavanna daar van?
Shandril
Carnage
29th July 2003, 00:54
Hee Lounger, ooit een baan in de politiek overwogen? :D
NB iemand uberhaupt nog geinteresseerd in de oplossing [Shantje weet 'm al, die heb ik d'r in d'r slaap ingefluisterd *nasty*]
Conjurer
29th July 2003, 01:04
Kzal er morgen eens over nadenken, nu geen zin in ;)
Nitro
29th July 2003, 01:49
eej,
en wat denkt Yavanna daar van?
sstt, ik probeer een orgie te organiseren, ik heb Yavanna en Planetouched al :D
Shandril
29th July 2003, 09:33
Originally posted by Carnage
NB iemand uberhaupt nog geinteresseerd in de oplossing [Shantje weet 'm al, die heb ik d'r in d'r slaap ingefluisterd *nasty*]
Ik sliep niet potverdorie...:(
Shandril
Carnage
29th July 2003, 17:27
Hehe beetje provoceren :)
Goed, ik geef het antwoord vanavond wel :)
Conjurer
29th July 2003, 17:49
Sgoed, kheb er niet echt over na kunnen denken gelukkig ;)
Yavanna
29th July 2003, 18:38
Originally posted by Nitro
sstt, ik probeer een orgie te organiseren, ik heb Yavanna en Planetouched al :D
Jah en je weet wat ze zeggen ej: Hoe meer zielen, hoe meer vreugd... :D *jump* :D
Maar goed, Carnage, ik heb eerlijk gezegd ook nog nie over je raadsel nagedacht... sorry, gaak nu maar es ff doen denk...
Carnage
30th July 2003, 00:27
Okay, je moet telkens van wacht wisselen als de grote en kleine wijzer op elkaar staan. Dit gebeurt namelijk precies 11 keer in 12 uur tijd (de 12e keer is het 12.00 uur, dus die telt niet meer mee).
Er verstrijkt precies evenveel tijd telkens :D :)
Planetouched
30th July 2003, 01:26
owkee dan, maare nu is het wel mooi geweest, roeltje moet slapen en daarmee blaas ik dit verhaaltje uit.
Yavanna
30th July 2003, 09:17
Okay, je moet telkens van wacht wisselen als de grote en kleine wijzer op elkaar staan. Dit gebeurt namelijk precies 11 keer in 12 uur tijd (de 12e keer is het 12.00 uur, dus die telt niet meer mee).
Er verstrijkt precies evenveel tijd telkens :D :)
Ow vet :D da wist ik dus nie dus tis maar goed dak daar niet al te veel tijd aan heb besteed hahaha ;) Nog iemand een leuk nieuw raadsel??
Carnage
30th July 2003, 15:14
Ja ik heb weer een nieuwe:
Je staat op de Noordpool.
Je loopt 100 meter naar het zuiden.
Daarna loop je 100 meter naar het oosten.
Vervolgens loop je 100 meter naar het noorden.
Waar bevind je je dan?
Planetouched
30th July 2003, 15:32
nogsteeds op de noordpool.
Carnage
30th July 2003, 15:33
Doah, deze was te simpel :)
Planetouched
30th July 2003, 15:33
en op dezelfde plaats als je je in het begin helemaal op het middelste punt bevond.
Planetouched
30th July 2003, 15:34
yea ik had em goed:D
Carnage
31st July 2003, 17:41
Weer een galgje woord:
....-...... (10 letters)
Bremmer
31st July 2003, 19:22
Damn geen cryptische beschrijving? Dan wordt het moeilijker....:P
E
Carnage
31st July 2003, 19:33
.... - E..... (10 letters) [/B]
--> Cryptische omschrijving:
dit is een katachtige ontwikkeling
Yavanna
1st August 2003, 10:12
A?
Insane Alien
1st August 2003, 12:35
R??
(A)
Carnage
1st August 2003, 12:55
'A' is fout, 'R' is goed.
dit is een katachtige ontwikkeling
....E..R.. (10 letters)
Ik heb het streepje er maar tussenuit gelaten, want grammaticaal is het gewoon goed om het woord zonder streepje te schrijven.
Foute letters: A
---------
Shandril
1st August 2003, 15:30
een L, alstublieft (L)
Shandril
Carnage
1st August 2003, 16:40
Ja een 'L' is goed, Shandril.
En nu ff mondje dicht houden jij, want jij kent 'm al :D (L)
Dit is een katachtige ontwikkeling
L...E..R.. (10 letters)
Ik heb het streepje er maar tussenuit gelaten, want grammaticaal is het gewoon goed om het woord zonder streepje te schrijven.
Foute letters: A
---------
Shandril
1st August 2003, 16:45
ken ik 'm? Ow ik ken 'm :S
Shandril
Van waar moet ik 'm kennen, moppie :P
Planetouched
1st August 2003, 16:56
katachtige ontwikkeling....aha
L... - E..R..
I, U?
Shandril
1st August 2003, 16:59
ow wacht ik weet 'm
inderdaad ik kon hem al
mare waar is je raadseltje van U2?
Shandril
Carnage
1st August 2003, 17:03
Dubbel fout, Planetouched (U en de I).
Dat raadseltje van U2 komt hierna, Shandril.
L...E..R.. (10 letters)
Foute letters: A, U, I
[------
[
[
[
[
-------------------------
Mr G. Bears
1st August 2003, 18:14
de T
btw, moppie 8) ?
Bremmer
1st August 2003, 18:16
de O
Carnage
2nd August 2003, 01:01
'T' is fout, Gay Bears *jump*
'O' is goed, BremmaH (Y).
L...E..R.O (10 letters)
Foute letters: A, U, I, T
[---------
[ /
[/
[
[
[
[
Jullie komen er wel (NB het is absoluut geen makkelijke :P)
Yavanna
4th August 2003, 10:48
okee ff aso: de M, de B, en de Y, zodat het laatste deel EMBRYO wordt?
Carnage
5th August 2003, 13:03
3 maal goed YavannaH :D
L...EMBRYO (10 letters)
Foute letters: A, U, I, T
[---------
[ /
[/
[
[
[
[
You go, girl :P
Yavanna
5th August 2003, 22:26
Yeah en dan de N en de X, LYNXEMBRYO
*edit* onee er was geen Y op de 2e plek :(
Bremmer
6th August 2003, 02:57
uhm.......carnage hebben we nu alle medeklinkers niet gehad:
A, E, O, I, U, Y
hmmmm........cheating? (L)
Nitro
6th August 2003, 03:28
ej Carnage wel Nederlandse woorden voortaan ;)
haha dan moet die van Yavanna wel goed zijn, anders weet ik het ook niet meer.
Mr G. Bears
6th August 2003, 11:14
ja en echt 1 bestaand woord is et ook niet echt, tzijn dan gewoon 2 dingen aan elkaar geplakt.....?
kzou ook nie weten wat et anders zou moeten zijn
Carnage
6th August 2003, 12:22
Die van YavannaH is goed inderdaad, ik was vergeten de 'Y' erbij te zetten
--> Lynxembryo
Een goed Nederlands woord (L)
Carnage
6th August 2003, 12:28
Speciaal voor Shantje (die de oplossing al weet, maar toch), een raadsel over U2:
---------------------------------
De band U2 is op survival in het bos. Het is aarde donker, en ze hebben slechts ??n zaklamp.
Op een gegeven moment komen ze bij een hangbrug aan, waar slechts twee man tegelijkertijd overheen kunnen. Zonder zaklamp over de brug lopen is geen optie, want dan flikker je naar beneden :)
Er moet dus telkens 2 man over de brug heen met de zaklamp, en dan moet er weer eentje terug met de zaklamp om de volgende te halen.
Sommige bandleden voelen zich nogal ongemakkelijk in het donker en hebben last van hoogtevrees. Daarom zijn sommige personen sneller dan anderen:
Bono: 1 minuut om over te steken
Edge: 2 minuten
Adam: 5 minuten
Larry: 10 minuten
Als er twee mensen tegelijk wandelen, bepaalt de langzaamste de tijd die nodig is om over te steken (je hebt de zaklamp wel nodig natuurlijk :))
Wat is nu de snelste tijd waarin ze allemaal aan de overkant kunnen komen?
Bremmer
6th August 2003, 13:10
Bono haalt toch iedereen op? dus dan wordt het 19 minuten lijkt me
Shandril
6th August 2003, 13:44
ik wil er zelf wel ff trots bij zeggen, dat ik na een kleine hint zelf de oplossing heb gevonden ;)
Shandril
Bremmer
6th August 2003, 14:33
damn ik had het fout, maak er 17 van
Planetouched
6th August 2003, 17:34
21 min?
Carnage
7th August 2003, 15:19
Klopt!!
--> 1+2 gaan naar de overkant
--> 1 loopt terug met zaklamp
--> 5+10 gaan naar de overkant (dit is de truc!!)
--> 2 loopt terug met zaklamp
--> 1+2 loopt naar de overkant
Klaar :)
Carnage
7th August 2003, 15:46
Ok, een schaakbord telt 8 * 8 vierkantjes.
Hoeveel verschillende vierkanten (van alle groottes) kan je totaal maken op een schaakbord?
Planetouched
7th August 2003, 16:28
hehe, best veel als je diagonaal kijkt
Carnage
7th August 2003, 16:38
Okay - niet diagonaal dus :|
En met verschillende vierkanten bedoel ik vierkanten die qua positie op het bord uniek is. Ze mogen elkaar wel overlappen.
Hint: het zijn er meer dan 100.
Shandril
7th August 2003, 16:52
veels te veel :P
Shandril
Yavanna
7th August 2003, 18:17
Hm volgens mij is dat 204...
Oplossen door 1x1+2x2+3x3+4x4+5x5+6x6+7x7+8x8... toch???
Damn waarom kan ik nou weer nie met machten werken grrr
Planetouched
7th August 2003, 19:12
tja, het hele bord is er een, plus 4 vlakken van het bord, plus 8 vlakken van de 4 vlakken als je ze vierendeelt, en dan weer 8x4 erbij voor als je elk van die 8 vlakken weer vierendeelt, je kunt ook vlakken van 3 bij 3 nemen, aangezien die mogen overlappen heb je er weer 6x6 vierkantjes bij..en zo door...
Carnage
7th August 2003, 20:22
Het is 204 inderdaad (Y)!!
Let op:
Een vierkant van 8 bij 8 kan je precies op 1 manier kwijt. (geen speling in de lengte en de breedte, want die is immers 8 :)).
Een vierkant van 7 bij 7 kan je op 4 manieren kwijt (op de x-as 1 vlakje speling, en ook op de y-as, dit maakt 2*2 = 4 mogelijkheden.
Dit gaat zo door tot het vierkant van 1 bij 1...
Je krijgt dan inderdaad de som van de kwadraten van 1 t/m 8, en dat is 204 :D :P
Go YavannaH *bier*
Planetouched
7th August 2003, 20:42
poe he, goed hoor...mogen nu de normale weer terug please...vind die wiskunde troep maar niets(R)
Elminster
7th August 2003, 21:18
Waarom beginnen jullie ineens leuke problemen te posten als ik weg ben :(
We kregen serieus zulke probleempjes om simpel te oefenen met bepaalde bewijstechnieken :)
Nu we zo lekker in de verhaaltjes/raadseltjes bezig zijn, ik weet er nog een hele zooi. Om de thread niet te onoverzichtelijk te maken, zie hier (http://www.trefpuntmagic.nl/Forum/showthread.php?s=&threadid=1069)
Nitro
8th August 2003, 02:18
o jee Elminster gaat straks wiskundige raadsels geven, o no!;) :)
Elminster
9th August 2003, 15:49
Hehe ok een 'wiskundige'
Honderd kabouters worden afgeslacht door de gemene trollenkoning. Omdat hij zo wreed is maakt-ie er een spelletje van. Elke kabouter krijgt een muts op, rood of blauw, en ze gaan dan op een rij staan (zoals in een polonaise) aan de rand van een afgrond. Dan wordt de achterste gevraagd wat voor muts hij opheeft, en als het goed is mag hij leven, als het fout is geven ze hem een zetje en valt hij (geluidloos) te pletter. Daarna de ??n-na-achterste, etc, zo worden ze allemaal afgegaan. Ze mogen niet omkijken en ze horen niet wat er met de kabouter achter ze gebeurd. Ze kunnen niet praten behalve ??n keer die 'rood' of 'blauw' roepen en ze hebben ook geen andere manieren om iets door te geven.
Vantevoren zitten ze bij elkaar in de cel en kunnen ze een plan bedenken. Hoeveel kabouters kan je minimaal redden en welk plan spreken ze dan af?
Nitro
9th August 2003, 18:22
ik weet niet wat de vraag is, want ik vond het al zo zielig heb het verhaal niet helemaal doorgelezen, ik kon het gewoon niet aan...
Elminster
9th August 2003, 19:25
Hebben we wat aan :S
Dan maar wachten op mensen die het w?l willen lezen...
Carnage
9th August 2003, 21:12
Even een belangrijke vraag Elminster - krijgen de kabouters de mutsen VOOR of NADAT ze in de rij zijn gaan staan?
En als het 'VOOR' is, mogen de kabouters zelf de rij opbouwen of doet onze Troll dat? :P
Elminster
10th August 2003, 16:49
NA
De enige info die ze hebben is dus wat ze v??r zich zien, die mutsen. Ze mogen dus niet zelf een volgorde bepalen... jammer :P
Shandril
10th August 2003, 23:33
dit antwoord zal wel niet goed zijn
als je de achterste bent van de rij, tel je gewoon het aantal rode mutsen, zijn dat er 50 dan heeft die kabouter een blauwe zijn het er 49 dan heeftie een rooie....
:S
Shandril
Carnage
10th August 2003, 23:43
ALs je de garantie zou hebben dat de verdeling 50-50 procent zou zijn zou het kloppen....maar die verdeling zelf is nu ook variabel.
Ik denk ook dat het eerder een kansrekening vraagstuk is, omdat Elminster het al heeft over 'minimaal' :)
Shandril
10th August 2003, 23:51
eej Elminster we hebben een verdeling van 50 -50 *knife* dan heb ik tenminste een raadseltje in een keer goed...;)
Shandril
trouwens sinds wanneer zijn trollen slim genoeg om te tellen?
Nitro
11th August 2003, 01:36
trouwens sinds wanneer zijn trollen slim genoeg om te tellen?
het zijn geen trollen, het is gewoon Elminster zelf ;)
hmm het probleem:
tja ze kunnen een revolutie beginnen, of gewoon vragen om een geel mutsje met groene stippen en roze streepen (verticaal) omdat die in de mode zijn.
of ze zeggen allemaal brolaudow is iig 50% goed
en wat vindt Lounger hier eigenlijk allemaal van?
Planetouched
11th August 2003, 12:02
ow, ik ken die wel...alleen in een hele andere vorm...was iets van rode/blauwe, stuk of 7 kabouters en een muur waardoor je alleen de mutsen kon zien. Niemand mocht met elkaar spreken(of op de een of andere manier communiceren) en je wist zelf niet welke kleur muts je had...zoiets was et.
Carnage
11th August 2003, 12:12
Ow doah de oplossing is vrij simpel.
Ze spreken af dat ze de 100e de kleur van de muts van de 1e kabouter roept, de 99e de kleur van de 2e kabouter roept, enzovoort t/m de 51e de kleur van de 50e roept.
Die kabouters met de nrs 1-50 weten dan hun mutskleur (ik ga er wel van uit dat ze een geheugen hebben :D).
Met andere woorden, ze redden minimaal 100/2 = 50 kabouters , en maximaal 100(als de nrs 100 - 51 hun kleur goedhebben met hun 'overeenkomstige' uit de nrs 1-50)...
Uitgaande van een evenwichtige verdeling van de kleur mutsen is de kans dat een kabouter uit de rij 100-51 zichzelf redt 50%, dus je mag verwachten dat in dat geval 75 kabouters zich zullen redden.
Shandril
11th August 2003, 12:20
frusterend....
tja je moet wat met je vrije tijd :P
Shandril
Planetouched
11th August 2003, 12:56
blah, als ik een van die kabouters was zou ik een vigilante partij oprichten en met zijn 100den die trolls ass eens flink gaan kicken.
Elminster
11th August 2003, 13:14
Goed zo Carnage (Y), jij kan dus minimaal (daarmee bedoel ik in het slechtste geval) 50 kabouters redden en waarschijnlijk 75.
niet slecht...
Maar ik verklap je: Je kan ook minimaal 99 en gemiddeld 99,5 kabouters redden *wow* *brrr* *check*! Hoe?
Ow en sorry Shantje, maar het is niet 50-50 ;)
Shandril
11th August 2003, 13:30
door te zorgen dat die halve kabouter een kamikaze move doet op de trol....
ow. ik speel teveel worms denk ik
enne elminster check je mail es
Shandril
Elminster
11th August 2003, 13:37
Is goed
Het is trouwens een serieus vraagstuk, geen flauwe oplossingen dus (denk zeg t ff :))
Shandril
11th August 2003, 13:42
ik doe alleen nog maar mee, als ik galgje zie.
dit vind ik te moeilijk...
Shandril
Elminster
11th August 2003, 13:56
Hint (heeft Carnage bedacht)
Als je er 99 moet redden, en de ??rste kan nog geen info hebben gekregen, is het dus de 1e die in het slechtste geval altijd doodgaat -> je kan hem sacrificen om info te geven aan de rest. De rest moet vanaf dat moment allemaal blijven leven!
Planetouched
11th August 2003, 14:34
ja zoiets hadden wij ook met wiskunde gehad ofso...niet dat ik eht nu nog helemaal kan opzeggen...tis wiskunde eej, dat neem je met een korreltje zout.
Carnage
11th August 2003, 16:31
Okaay ik heb wat langer nagedacht dan 5 minuten tijdens de lunch.
Er zijn er n-1 te redden: 99 kabouters dus (Y)
Elminster zei dat m'n oplossing niet goed genoeg was....klopt dus ook. Ik dacht eerst al dat er n-1 te redden waren, en dat is dus ook zo.
NB hij heeft me ??n hint gegeven, het woord 'pariteit' - yay :). Dit is een principe dat vaak toegepast wordt in protocollen om fouten te detecteren. Ik zal voor de rest niet
Ik denk dat de meesten 'm niet op kunnen lossen zonder dat ze echt serieus de combinatoriek in moeten en/of de betekenis van dit woord kennen. :)
This is how it works:
Je neemt de waarde 0 en 1 en geeft die elk aan een kleur muts:
bv:
Rood = 1 (verder genoemd als 'R')
Blauw = 0 (verder genoemd als 'B')
Wat de kabouters nu een rij vormen, waarna de mutsen random uitgedeelt worden (ik doe het even met 10 kabouters, dit is makkelijker voor mij en jullie):
R* B B R R B R B R B
Waarbij de R* de 'laatste' kabouter is, die in de rug van de anderen kijkt en als eerste naar beneden getyfed wordt.
Ff de toegekende waarden eronder zetten:
R* B B R R B R B R B
--------------------
1 0 0 1 1 0 1 0 1 0
Okay, nu berekent de 'laatste' kabouter (R* dus), de 'pariteit' van de getallen reeks voor hem op, dus hij telt zichzelf niet mee (logisch, hij kent zijn eigen waarde niet). De pariteit betekent letterlijk 'gelijkheid
' en is een getal dat aangeeft of de optelsom van de getallen even is of oneven. Voor de fanatieke computeraars onder ons: In feite is dit een erg simpele versie van een Checksum of CRC.
Om deze pariteit simpel te berekenen kan je het volgende principe toepassen -->
- Tel alle waarden bij elkaar op
- Deel dit getal door 2
- De rest van de deling is de waarde van de pariteit (0 = even, 1 = oneven)
Oftwel in wiskunde termen: Pariteit = som mod 2 :P
Goed, de laatste kabouter ziet voor de rest van de rij een pariteit van --> 4 mod 2 = 0. Enneh, '0' hadden we toegekend aan Blauw.
--> De laatste Kabouter moet z'n kleur noemen en roept keihard 'Blauw'!!!!, en wordt en-passant naar beneden gemikt omdat ie een Rode muts op had. So long :).
nieuwe situatie:
B* B R R B R B R B
------------------ Pariteit hele rij = 0
0* 0 1 1 0 1 0 1 0
Alle andere kabouters weten zijn niet doof. De laatste kabouter weet dus dat de pariteit van de rij inclusief zichzelf, en kan die van rij exclusief zichzelf berekenen.
De pariteit van de rij voor hem is nog steeds 0. Omdat er geen verschil is in pariteit, kan de laatste kabouter concluderen dat hij dus de waarde 0 heeft in de rekensom, en dus een Blauwe muts opheeft.
Hij roept dus keihard 'Blauw' en mag levend weglopen (Y).
De overige kabouters zijn natuurlijk niet dom, en verwerken deze mutatie in hun geheugen. De pariteit wijzigt echter niet, dus ze hoeven niets te veranderen :).
nieuwe situatie:
B* R R B R B R B
---------------- Pariteit hele rij = 0
0* 1 1 0 1 0 1 0
Goed, dit is een herhaling van de vorige keer, exact hetzelfde
Nieuwe situatie:
R* R B R B R B
-------------- Pariteit hele rij = 0
1* 1 0 1 0 1 0
Okay...nu verandert er wat: De laatste kabouter ziet een verschil in pariteit (immers, de hele rij = 0, en hij ziet 3 mod 2 = 1), wat betekent dat hij de waarde '1' heeft, dus Rood!!. Hij roept keihard 'Rood!!' en mag levend weghuppelen.
De andere kabouters verwerken de pariteitwijziging in hun geheugen :).
Nieuwe situatie:
R* B R B R B
------------ Pariteit hele rij = 1
1* 0 1 0 1 0
Ook dit is weer hetzelfde verhaal....de laatste ziet een verschil in pariteit (pariteit hele rij = 1, terwijl de rij voor hem pariteit 0 heeft), dus hij moet de 'veranderende' factor zijn.
enzovoorts....
Met andere woorden, de eerste kabouter offert zichzelf (mogelijk) op om zo de pariteit van de rest van rij te bepalen, zodat de rest het kan overleven.
99 kabouters overleven het minimaal, 100 in 50% van de gevallen indien de spreiding van de mutsen gelijk is :). De verwachtingswaarde is derhalve 99,5 *nasty*
Damn. Volgende keer weer iets makkelijkers?
Planetouched
11th August 2003, 17:07
tja...na regel 3 van jeroens uitleg heb ik de rest maar vrolijk geskipt...
Yavanna
11th August 2003, 17:32
Wow ik heb het helemaal gelezen en ik snap het... Maar als je niet weet wat 'pariteit' betekend kan je het dus nie oplossen... flauw :P ;) Maar nu weten we het allemaal en kunnen we dit volgende keer oplossen... maar dit komt nooit meer want het is al opgelost... Dus... Naja ik vond em vet ennuh... Carnage.... Je moet schooljuf (jaja juf) worden want je kan goed uitleggen (Y) :D
Shandril
11th August 2003, 17:34
ik ben gestopt met lezen toen ik pariteit (ofzoiets) las. Ik heb namelijk nog nooit van dat woord gehoord....:S
Shandril
Yavanna
11th August 2003, 17:37
Dan moet je verderlezen, ik had er ook nog nooit van gehoord, maar Jeroen legt het allemaal precies uit :D
Shandril
11th August 2003, 17:40
aah
ik zal wel eens kijken of ik de uitleg ga bekijken....:(
Shandril
mijn iq ligt lager als dat van een kabouter....dat is een hele steun....:+
Yavanna
11th August 2003, 18:00
mijn iq ligt lager als dat van een kabouter....dat is een hele steun....:+
aaaaaaaaaaahhh *love* vraag anders aan carnage oftie het je een keer prive uitlegt ;), en dan geen andere dingen doen ej :P:D
Shandril
11th August 2003, 18:14
tnx *hug*
ik zal het er weleens met 'm over hebben...
Shandril
Planetouched
11th August 2003, 20:14
owjee...dat wordt weer klappen met de zweep voor carnage
Carnage
12th August 2003, 00:45
Sure....*wow*
Mijn arme rug :P
Dat woord 'pariteit' moet je maar snel vergeten tenzij je in de data- en/of telecommunicatie gaat werken.
Morgen volgt weer een raadseltje van mij (die simpeler is).
Mr G. Bears
12th August 2003, 10:53
Originally posted by Planetouched
tja...na regel 3 van jeroens uitleg heb ik de rest maar vrolijk geskipt...
regel 3 8)
I eny you, zover kwam ik niet nl
nee, die 1 en 0 zooi dies nie voor mij weggelegd. gelukkig, want ik hoef zulke dingen nou echt niet te weten
Carnage
12th August 2003, 13:07
Stel, je hebt een (oneindige) hoeveelheid lonten en een aansteker (met voldoende brandstof voor die oneindige hoeveelheid lonten :)).
Je weet dat al deze lonten precies ??n uur erover te doen om op te branden. Echter, de brandsnelheid zelf is niet constant (het kan dus best zijn dat 90% van een lont opfikt in 1 minuut, en dat de overige 10% er 59 minuten over doet).
Hoe kan je nou een kwartier aan tijd afmeten met behulp van deze lonten?
Succes (Y)
*Edit* Verduidelijking: ??n lont brandt dus altijd precies in ??n uur op.
Planetouched
12th August 2003, 13:25
zet er een klok naast:)
Shandril
12th August 2003, 15:09
Je steekt vier uiteindes aan, en als er ??n lontje uitgaat steek je een andere weer aan. Zo door tot ze op zijn, en je hebt er een kwartier over gedaan -> duh, eitje man. Volgende keer een moeilijkere kay?
Shandril
Carnage
12th August 2003, 15:49
Ehm wacht ff, mijn vraagstelling was niet goed of je uitleg begrijp ik niet.
??n lont brandt altijd ??n uur.
Dus als je er 4 tegelijkertijd aansteekt, zijn ze alle 4 na ??n uur op. Yay.
Kan je het beter uitleggen?
Shandril
12th August 2003, 16:06
ik snap 'm ook niet....:P
Taco legt uit:
Men neme 2 lonten en steken 3 drie uiteindes aan. Zodra ??n lont op is zet je je eitje op het vuur en steek je het laatste uiteinde aan. Zodra de tweede op is zal het eitje wel gaar zijn ;)
Als het eitje dus een kwartiertje moet staan....
Aah ik snap 'm
Shandril met Elminsters uitleg
Elminster
12th August 2003, 21:56
Oja ze is goed :D (Y)
(Ze wist hem eigenlijk zelf ook, maar ik moest hem opschrijven :S)
Carnage
13th August 2003, 17:29
Okay nieuw raadsel:
Je hebt twee, totaal van elkaar afgesloten kamers die naast elkaar liggen.
In de ene kamer hangt een lamp die uit is.
De andere kamer bevat 3 hendels, gelabeld nr 1, 2 en 3, die allemaal omhoog staan.
E?n van deze hendels bedient de lamp op de andere kamer, de anderen doen niets.
Je staat in de kamer met de hendels.
Je mag zoveel spelen met de hendels als je wilt, maar als je de kamer met de hendels verlaat kan je er niet meer in!!
Hoe kan je nu toch met zekerheid uittesten welke hendel de lamp bedient???
:P
Shandril
13th August 2003, 17:33
Dees ken ik....maar ik weet de oplossing niet meer...
Shandril
Planetouched
13th August 2003, 17:36
hendel 1 haal je niet over
hendel 2 laat je 5 minuten branden en haal je dan weer om
hendel 3 zet je om
dan ga je kijken, is het licht uit en de lamp koud->hendel 1
is het licht uit maar de lamp warm->hendel 2
is het licht aan->hendel 3
die was easy
Yavanna
13th August 2003, 19:13
Ja maar ehm... mag ik ook 1 keer: Ik snap die met die lonten nie sorry... nu ff uitleg zonder da ei, mesgien heb ik gewoon ff een inzinking ofzow...
Elminster
13th August 2003, 20:40
Dat raadsel vroeg Planetouched laatst aan ons geloof ik :)
Misschien zelfs wel aan jou Carnage ;)...
Met de lonten:
Pak 2 lonten. Elk brand een uur. Steek lont A aan aan ??n kant, en lont B aan beide kanten.
Na een half uur is lont B op. Nu heeft lont A nog precies een half uur over. Steek de 2e kant aan zodat-ie 2 keer zo snel op is, en na in totaal 3 kwartier zijn beide lonten weg.
Yavanna
13th August 2003, 21:37
O jah nu snap ik et ;) Thnx Elmo! :D
Naar ik dacht dus dat je het allereerste kwartier van een uur te weten moest komen, maar het is idd gewoon een kwartier :D never mind! NEXT!
Carnage
24th November 2003, 19:57
OKay om maar weer eens een lijk uit de kast te halen:
Een nieuw probleempje. En deze is Wiskundig dus Taco doet niet mee :P
In de computerwereld met programmeren heb je vaak gevallen waarin je de waarden van 2 variabelen wil omdraaien ('Swappen').
Dus:
X = 10 en Y = 16....moet dus worden X = 16 en Y = 10.
Meestal gebeurt dit met programmeren zo, waarbij je de '=' als 'Wordt' moet lezen:
1. TijdelijkeVariabele = X
2. X = Y
3. Y = TijdelijkeVariabele
Er wordt een tijdelijke tussenvariabele gebruikt, omdat je met X = Y ( X 'wordt' Y) de waarde van X zou verliezen...
Maarrrrrrr.....het kan dus ook zonder tussenvariabele, en ook in 3 stappen. Je moet wel iets meer doen.....kan iemand mij de oplossing geven? :P.....Ow en zorg er ook voor dat het in alle gevallen goed gaat (dus ook met negatieve getallen en comma getallen)
Kolky
24th November 2003, 22:46
Ik weet het goede antwoord, ik het dit nagevraagd aan dhr carnage himself :D
maar ik zal hem maar niet posten om de pret te bederven!
Planetouched
24th November 2003, 22:55
en mij kan het geen reet schelen dus ik post ook niets...
Planetouched
24th November 2003, 22:55
niets als antwoord...nu klopt die zin wel.
Nitro
25th November 2003, 11:32
wat denk je van edit?
Planetouched
25th November 2003, 13:23
Man...is ook maar een post, zo kieskeurig ben ik nou ook weer nie
Nitro
25th November 2003, 14:58
het zou toch handiger zijn als je voortaan edit
Mr G. Bears
25th November 2003, 15:50
ja ik heb et goeie antwoord dus ook naar jeroen gemaild, enne yeah ik had het ook goed,
maar ja, blijven jullie maar lekker puzzelen
(?) (C)
Carnage
25th November 2003, 16:12
Eeehm *kuch* je mag ook hier je antwoord posten vanaf nu hoor....blijkbaar is puzzelen een beetje uit op het moment? (R)
Kolky
25th November 2003, 18:54
Eeehm *kuch* je mag ook hier je antwoord posten vanaf nu hoor....blijkbaar is puzzelen een beetje uit op het moment? (R)
Bij sommige mensen wel blijkbaar..
Maar ik ben altijd wel in voor een puzzeltje hoor! )
Planetouched
25th November 2003, 19:17
tja, zolang het geen wiskundig of natuurkundig achtig iets is ben ik best bereid, maar anders niet...echt saai, lijkt mij teveel op school.
Elminster
25th November 2003, 22:08
Wow heeft Planetouched er 4 posts over gedaan om uit te leggen dat het niet leuk si en dat-ie niet gaat antwoorden :D
Best geinig puzzeltje trouwens, maar niet moeilijk, kende hem al en had hem toen in zéér korte tijd opgelost.. Is trouwens meer programmeetechnisch dan wiskundig als je het mij vraagt, maar goed dat lijkt op elkaar. Mag ik de oplossing posten? :)
Hint voor de anderen: tis vooral de variabelen zo bewerken dat de informatie niet verloren gaat, en het kan zelfs nog op een tweede manier als X en Y ongelijk 0 zijn )
Carnage
26th November 2003, 15:44
Ga je gang hoor, en post je XOR oplossing ook maar :)
Elminster
26th November 2003, 19:42
Vooruit dan maar
stel X=a en Y=b
X=Y+X //Tel de waardes op en sla ze op in X
Y=X-Y //Trek van deze som Y=b af en je krijgt, jawel, a. Sla op in Y
X=X-Y //Trek van deze som Y=a af en je krijgt b. Sla op in X
Andere oplossing, vrij analoog maar goed :P. Werkt dus niet voor (X==0||Y==0)
X=YX //X=ab Y=b
Y=X/Y //X=ab Y=a
X=X/Y //X=b Y=a
Morgen trouwens tentamen Java... ben benieuwd )!
Carnage
27th November 2003, 00:12
Originally posted by Elminster
Vooruit dan maar
stel X=a en Y=b
X=Y+X //Tel de waardes op en sla ze op in X
Y=X-Y //Trek van deze som Y=b af en je krijgt, jawel, a. Sla op in Y
X=X-Y //Trek van deze som Y=a af en je krijgt b. Sla op in X
Andere oplossing, vrij analoog maar goed :P. Werkt dus niet voor (X==0||Y==0)
X=YX //X=ab Y=b
Y=X/Y //X=ab Y=a
X=X/Y //X=b Y=a
Morgen trouwens tentamen Java... ben benieuwd )!
Blij :)
Bij de 1e oplossing kan je ook de tekens omdraaien als ik me niet vergis (of in ieder geval het verschil ipv van de som pakken maar dat is gewoon symmetrie :)). Hetzelfde geld voor de delingen en de vermenigvuldigingen :P
Elminster
27th November 2003, 14:14
Uiteraard
het idee is eigenlijk gewoon de getallen zo te manipuleren dat de oude waardes er nog steeds uitgevist kunnen worden. Dus het kan zelfs met machtsverheffingen enzo lijkt me maar da's een beetje overdreven :)
Carnage
3rd January 2004, 20:03
Ik heb weer een nieuwe (wiskundige, Taco -- uitgesloten van deelname (zo moeilijk is tie trouwens niet - het zou een proefwerkvraag kunnen zijn)).
Stel, je spant een touw strak rondom de evenaar van de aarde. Daarna besluit je één meter extra touw toe te voegen aan het touw. Als nu het touw overal (overeenkomstig) strak wordt getrokken (door een duizendtal mensen), hoeveel meter afstand zit er dan tussen het aardoppervlak en het touw?
(NB: Je kan de straal van de aarde opzoeken en gebruiken in de berekening....maar er is iets geinigs aan de hand :)).
Yavanna
4th January 2004, 12:04
Hm er staat m iets van bij dat dat 6 centimeter was ofsow?? Of was da nou bij de maan... O maar je vroeg hoeveel meter... heheh 0,06 meter :P
Hm maar hoeveel meter... noujah dan gok ik op 1, ik kan het ook gewoon uitrekeken, maar daar heb ik dan weer geen sin an... O en als dit een proefwerkvraag zou zijn.... pfieuw dan had ik mijn vwo vast met hogere punten gehaald )
Carnage
4th January 2004, 16:54
:)
Okay ik verklap alvast wat leuks:
Het leuke is dat de straal van de cirkel (in dit geval de aarde) er niet toe doet (dan wordt het ook gelijk een 'echte' proefwerkvraag) (Y)
Elminster
4th January 2004, 17:17
Dat was bij de wetenschapskwis yavanna.. Dat was zoiets van je hebt een touw om de maan en maakt het een meter korter, hoe diep komt het te liggen... Ik weet hem wel denk maar mag niet meedoen :()
Laevid
4th January 2004, 21:50
Iets zegt me dat als je alleen dat touw neemt en (dubbel-)plat neerlegt je aan iedere kant een halve meter extra hebt.....maar ja of je dat dan ook zo kan doen met dat straktrekken van een halve meter...lijkt me wel veel eiglijk....
Carnage
4th January 2004, 23:46
Originally posted by Elminster
Dat was bij de wetenschapskwis yavanna.. Dat was zoiets van je hebt een touw om de maan en maakt het een meter korter, hoe diep komt het te liggen... Ik weet hem wel denk maar mag niet meedoen :()
Zelfde principe, ook zelfde antwoord ).
Tis in feite gewoon Algebra.....formule van omtrek om een circel = 2 * Pi * r.
Op een VWO examen zouden ze de vraag andersom stellen (zoiets als "Bewijs dat bij een willekeurige cirkel de straal met XX meter toeneemt als je de omtrek 1 meter groter maakt)
Carnage
5th January 2004, 23:53
niemand die een schot doet? :) - Ik zal morgen wel het antwoord posten.
Yavanna
6th January 2004, 10:38
Nou ehhh ik weet nog dat als je zoon touw hebt, en je legt dat vervolgens 1 meter van de aarde, heb je 6,28 meter meer nodig (= 2 x pi)
Dus dan lijkt me dat als je hem 1 meter langer maakt, ehhhhhhhh dat dan 1 : 2pi is... dus ehh 0,16 meter... 16 centimeter?
Carnage
6th January 2004, 13:22
Yavannah heeft het goed!!!
Het is heel raar op het eerste gezicht, maar de straal van de cirkel doet er niet toe hoeveel de straal toeneemt als je de omtrek 1 meter groter maakt.
Je kan dit bewijzen:
Omtrek van een cirkel --> O = 2 * pi * r (r = variabel)
Voor de toename X van de straal bij het laten toenemen van de omtrek met 1 meter geld dan:
O + 1 = 2 * pi * (r + X)
Mee eens? :)
OK, nu gaan we O vervangen door de omtrek - berekening van de cirkel:
(2 * pi * r) + 1 = 2 * pi * (r + X)
of in een makkelijkere schrijfwijze:
2.pi.r + 1 = 2.pi.(r + X)
Delen door 2.pi levert op:
r + (1 / 2.pi) = r + X
Van beide kanten 'r' aftrekken levert uiteindelijk op
1 / 2.pi = X
ennnnn 1 / 2.pi is agerond inderdaad 0,16:!
Zoals je ziet valt de straal r weg uit de berekening...dus de toename van de straal is alleen afhankelijk van de toename van de omtrek, niet van de straal.....raar he )
The invoker
6th January 2004, 20:36
He, dit is geen galgje (balen, ik wist hier het antwoord op)
Planetouched
6th January 2004, 20:53
ow jammer, nogsteeds wiskunde....
**ZAP**
Elminster
6th January 2004, 21:25
ow jammer, ik mag nog steeds niet meedoen
**ZAP**
:D:D
Zal eens in mn geheugen graven of ik nog zo'n raadseltje heb...
Ja deze: terug naar galgje
Chinees gala
. . . . . . .
Carnage
7th January 2004, 00:57
de 'a' ?
Elminster
7th January 2004, 12:46
Eigenlijk mag jij niet meedoen ej )
Nou vooruit: hijs goed!
. A . . . A .
Yavanna
7th January 2004, 12:52
Woehoew, I'm GOOD :P Okee genoeg gestoefd... Taco... de L?
(chinees of nie ej :P)
Elminster
7th January 2004, 13:09
Correct!
. A . . . A L
Carnage
7th January 2004, 13:41
de "B" :D
Laevid
7th January 2004, 21:43
Bamibal....als nie dan Nasibal.....en anders 2 strafpunten :P
Elminster
8th January 2004, 11:02
nasibal, jawel :D
Damn da's te snel... Maar één foutje en twee goede :S:|
Volgende (jaja :))
Verdwenen gezichten
. . . . . . . . . .
Carnage
8th January 2004, 13:18
He bah, 'Onzichtbaar' past niet :|
Doe de 'E' maar dan.
Elminster
8th January 2004, 21:19
. E . . E . . . E .
Jullie hebben teveel geluk )
Laevid
8th January 2004, 22:41
de n?
Elminster
9th January 2004, 09:56
. E . . E . . . E N
Planetouched
9th January 2004, 14:23
woehoe, eindelijk...:D
eehm de M?
Yavanna
9th January 2004, 18:43
WEGGELATEN ??
Elminster
10th January 2004, 16:49
damn u :D
Yavanna
10th January 2004, 18:17
2 woorden en een smiley en toch editen? ):D
Nou, kom maar op met meer van die woorden :P
The invoker
10th January 2004, 19:06
Ik heb nog wel een sommetje :)
. . . . 5 Soldaten
. . . . 4 Geweren
. 4 Communisten
. . . . 1 Tandarts
. . . . .3 Konijnen +
-------------------
p.s. hij is flauw
Yavanna
10th January 2004, 19:08
Haha okee... Maar een hint is mesgien wel handig (R) :D
The invoker
10th January 2004, 19:13
Hij's idd wat onmogelijk zo
ok:
Soldaten geven ...
Geweren gaan ...
Communisten ... alles
Tandartsen trekken ...
En konijnen (dat is dan wel duidelijk) Edit: duidelijk als je weet wat de tandarts doet
Yavanna
10th January 2004, 19:15
over-af-rood-tanden-neuken... (R) vast nie goed haha.... ga denk ik maar eens ff serieus nadenken :D
Elminster
11th January 2004, 20:19
Soldaten geven acht
Geweren gaan af
Communisten delen alles
Tandartsen trekken kiezen tanden :S???
Konijnen eten wortels
. . . . 5 Soldaten
. . . . 4 Geweren
. 4 Communisten
. . . . 1 Tandarts
. . . . .3 Konijnen +
5 8 + 4 - 4 / tanden en daar de wortel van... (?) Nouja we worden warm :D
Yavanna
11th January 2004, 21:12
5x8= 40, 4 eraf = 36, delen door 4 =9, en daarvan de wortel is 3
en dan weet ik nie wat die tandarts doet en ook niet die 3 voor de konijnen :P
The invoker
11th January 2004, 21:28
Wow, not bad.(Y)
Dat is het inderdaad ongeveer.
Alleen trekt de tandarts wortels (ok, klopt niet helemaal, maja), dat wordt dus drie.
En de konijnen eten de wortels op. :)
Het antwoord is dus nul.
Ik geef toe (en heb van te voren aangekondigd) dat hij flauw is.
p.s. Ik heb nog wel een echt puzzeltje (zoiets als de kaboutertjes en de touwtjes). Als er morgen niemand anders iets gepost heeft (of bezwaar gemaakt heeft) kan ik die wel posten.
Yavanna
12th January 2004, 10:38
Kom maar op hoor :D
The invoker
12th January 2004, 13:45
Originally posted by Yavanna
Kom maar op hoor :D
ok
Een of andere (zeer ouderwetse) melkboer komt in een of ander klein dorpje. Hij heeft twee bussen van 40 liter bij zich die nog ongeveer 3/4 vol zitten (hij heeft dus meer dan genoeg melk).
Er komen twee oude dametjes op hem af die beide twee liter melk willen. De ene heeft een pan van vijf liter en de ander een van vier liter.
Hoe moet de melkboer zonder andere hulpmiddelen beide dames precies twee liter melk meegeven.
Planetouched
12th January 2004, 15:32
probeersel 1: schenk de pan van 4 liter vol, kiep de helft over naar de 5 liter pan?
Kolky
12th January 2004, 15:39
Ga aub verder hier: (laatste 10 posts staan daar ook!)http://www.trefpuntmagic.nl/Forum/showthread.php?threadid=1463
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.