View Full Version : Tell me, what's the ultimate class
Planetouched
5th July 2002, 15:59
Ok even een kleine test om te kijken hoe mensen ten opzichte van de classes staan. Ikzelf ben hevig voorstander van wizards en speel er ook meestal mee(al ben ik van plan om de volgende quest maar eens een psion ofso te worden) en vind sorcerers wel hard om hun hoge aantal spreuken dat ze per dag kunnen casten maar zwak door hun zeer beperkte keuze erin. Ikzelf vind bards de slechtste class van allemaal, met hun manusje van alles abilties kunnen ze net niet aan de andere classes tippen. Het hele psionic idee vind ik echt gaaf, met veel vreugde kijk ik vooruit naar een quest waar ik die class mag gaan uitproberen. Ok tell me what you think, welke class is volgens jou het hardst? En vertel het liefst ook waarom en of dat verandert als hij in level advanced. Een korte beschrijving bij level 1, 5, 10, 15 en 20 lijkt mij wel genoeg. Zijn er ook classes waar je tips voor hebt, bijvoorbeel door verschillende classes te combineren(bijv. een rogue/wizard die met een ray of frost op level 9 toch mooi 1d3+3d6 damage doet?)
Tell me and submit...(L)
Kolky
5th July 2002, 16:23
Sorry ik zou het niet weten, ben nooit verder gekomen als Rogue level 3 en Ranger level 2. Maar ga binnenkort een nieuwe Quest beginnen dus dan hoop ik dat ik in hogere levels kom. Nu met deze levels is het behoorlijk saai namelijk. ;)
Elminster
5th July 2002, 19:34
Het is gewoon een feit, volgens mij, dat sommige classes harder zijn en sommige minder hard. Wizards of the Coast heeft het vrij goed uitgebalanceerd, maar bepaalde dingen blijven:
Mages op laag level zuigen. Ze hebben maar 1 klap nodig om neer te gaan en kunnen bijna niets zinnigs behalve light en magic missile, en dat nog zeer beperkt. Vechters als fighters, barbarians en paladins slaan door en door, combat na combat, terwijl mages eigenlijk iedere keer moeten gaan slapen. daar staat tegenover dat een high-level mage alle andere classes schopt, zeker als je onthoudt dat ze meestal in een party beschermd worden door een levende muur van stevigere spelers. Ze doen meer damage dan andere, omdat ze kwetsbaarder zijn, maar worden beschermd en daarom valt dat niet op. Ik neem aan dat niemand met mij in discussie gaat dat power word, kill hard is? Meteor Swarm, anyone? :D
Zelf vind ik een combinatie van monk, rogue ?n sorcerer erg vet. Cast vantevoren een shocking grasp oid en sneak, stun en pijnig je tegenstander in ??n klap. Ik heb het nooit getest en een monk heeft natuurlijk het nadeel niet goed te kunnen multiclassen (niet verdergaan in monk als je eenmaal iets anders hebt), maar het lijkt me erg strak.
Tenslotte over de bard; ik denk dat iemand die er goed mee speelt er leuke dingen mee kan doen, maar ik heb zelf een bard/sorcerer in de party... zie ook Eerst Hulp Bij Zwakke Characters.. :).
Carnage
5th July 2002, 21:51
Sommige classes zijn op laag level veel harder dan andere op een hoger level....
het is een beetje het Diablo effect, waarmee je in de eerste dungeons als fighter met je handen in je zakken door heen loopt, in tegenstelling tot een sorcerer, die het zeeeer zwaar heeft.
In de hogere (of lagere :)) dungeons is de Sorcerer superieur met z'n guardians, stone curse en mana shield spells.
BTW - Wat vinden jullie trouwens dat sommige races per definitie bij een class gespeeld wordt (b.v. half-orc als barbarian, halfling als sorceror)? Is het juist niet een uitdaging om een half-orc als rogue te hebben bijvoorbeeld?
Outcast
7th July 2002, 20:48
Tja persoonlijk vind ik een goed uitgebalanceerde fighter de sterkste class van allemaal. Dankzij zijn vele feats, goede dmg en vele attacks kan een fighter het goed afbrengen tegen een varieteit aan vijanden. Power attack wordt erg grof op hoog lvl.
Op de tweede plaats plaats ik toch de sorcerer. Al is deze op lage lvls nog erg kwetsbaar, maar dat verandert snel. Stoneskin en Mirror image zorgen voor goede protection.
En tja op de derde plaats toch de cleric, heeft van alles wat en kan zich zo grof buffen dat ook hij erg hard kan toeslaan.
MZL Outcast.
(T)
untouchable
8th July 2002, 21:02
Persoonlijk ben ik van mening dat een hoog level cleric groffer is dan wat dan ook. Met de juiste ability scores waarbij strenght, con, wisdom en charisma voorlopers zijn. Daarnaast met de juiste keuze van domains kan je uitgroeien tot een one-man fighting machine. Ook heb je als cleric de hoogste overlevingskans als je in problemen komt te zitten.
Daarnaast is een goede fighter door zijn vele feats uitermate grof, en is dit karakter geschikt om mee te multiclassen als cleric, rogue, barbaar of ranger. Dit geeft je niet alleen vele voordelen, maar zorgt ook voor een grotere afwisseling van je karakter.
Carnage
8th July 2002, 23:17
De experts laten van zich spreken :)
Dark Mage
11th July 2002, 00:54
Ik ben van mening dat de classes op zich wel redelijk uitgebalanceerd zijn (m.u.v. bards, die zijn gewoon beduidend minder). Al naar gelang de situatie zal het voor een class makkelijker of juist moeilijker zijn om de situatie te kunnen hanteren(LEES: overleven ;) ).
Ik ben zelf niet zo bekend met psionic abilities (heb het boek een keertje doorgelezen maar t is taaie stof), maar t is zeker wel een goede en uitdagende uitbreiding op het bestaande arsenaal.
Ikzelf heb al vele verschillende karakters gespeeld en het leukste om te spelen vind ik toch wel een spellcaster. Het nadeel inderdaad is dat ze op laag level weinig voorstellen en bijna niks kunnen incasseren.
Fighters en barbarians zijn wel leuk om te spelen op zich, maar het nadeel van de barbaar is dat ze zo weinig leuke feats hebben (alleen rage is errug grof). De damage reduction feat is gewoon waardeloos, iemand die 100 dmg krijgt zal echt niet staan te juichen als dat er uiteindelijk MAAR 97 worden :S hehe...
Paladins en clerics zijn een mengelmoes van spellcaster en fighter, waarbij mijn voorkeur dan wel zeker uitgaat naar de cleric. De spells die een paladin kan casten zijn niet de moeite waard vind ik om paladin te gaan spelen... Een cleric wordt gewoon supergrof op hogere levels en is sowieso altijd een goede (zeg maar gerust noodzakelijke!) aanwinst van een party.
Druids en rangers heb ik weinig gespeeld, vooral omdat de meeste druid spells mij totaal niet aanspreken (barkskin rules btw :) ) Rangers vind ik niet leuk om te spelen omdat ze geen leuke class-specifieke feats hebben. Een paar favored enemies vind ik niet de moeite waard om een ranger te nemen en de spells die hij kan gaan casten op hogere level zijn, net zoals bij een paladin, erg beperkt.
Sorcerers en wizards zijn gewoon ziekelijk op hogere level, maar hebben wel veel steun nodig op lage level, omdat ze niks kunnen incasseren. Ik vind persoonlijk sorcerer erg leuk om te spelen vanwege het hogere aantal spells per dag die hij kan casten t.o.v. een wizard. Het beperkte repertoir dat een sorcerer heeft vind ik zelf geen probleem, je moet gewoon van te voren al goed in gedachten hebben wat voor soort sorcerer je wilt maken (offensive, ondersteunend, etc...).
Rogues zijn grof vanwege hun sneak attacks en het vinden en zetten van traps. Ikzelf ben er niet zo kapot van om een pure rogue te spelen, ik zou er eerder een multiclasser van maken.
Monks zijn bruut, vanwege hun vele aanvallen, ik heb van de week een nieuw vampire monk karakter gebouwd (lvl 10), dus ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken tijdens het spelen.
Volgens mij heb ik zo wel alle classes een beetje behandeld, t is mijn persoonlijke visie, er zullen ongetwijfeld voor's en tegen's zijn. Voor mij geldt als hoofdregel dat het eigenlijk niks uitmaakt welk class je speelt, als je het maar leuk vind om met die class te spelen en dat de class op de juiste manier gespeeld wordt.
Carnage
14th July 2002, 20:28
Die wizard op lvl ??n die was wel errug wennen hoor, zondag.
Wel gaaf dat je het deed, Taco :). Ik vond 't wel lachen, ook al hebben we allemaal good Red Wizards ongenadig afgeslacht in hun slaap :D
Planetouched
14th July 2002, 21:02
Lekker toch? Ach wizards worden wel hard, wacht gewoon een leveltje of 4 en de fireballs beginnen erin te hakken...:)
Wel vet trouwens dat grand melee
Planetouched
Carnage
16th July 2002, 17:47
Grand melee was wel lachen...wel een beetje chaos maar goed.
Zeg PlanteTouched / Elminster / etc....als je niet mee wilt magiccen maar wel wil D&D-en tijdens die magic-tournooien is dat natuurlijk altijd mogelijk he! Gewoon iedereen z'n spullen laten meenemen.
Elminster
16th July 2002, 22:23
Ik ben nog altijd ook een magicer eej... Ik weet nu dat er niet zo veel belangstelling is, dus dan kan ik weer gewoon serieus meedoen. Wel jammer dat ik er niet ben tijdens peasent... :( Lijkt me echt strak ( en goedkoop om en heel nieuw deck te bouwen natuurlijk ).
Mr G. Bears
17th July 2002, 09:38
zeker taco?
ja das wel minder
ach ja er komen nog genoeg toernooien
Planetouched
21st July 2002, 13:48
Hmm, misschien is het beter als we even van te voor vragen wie er allemaal willen dnden, dat we in ieder geval een groepje hebben die i.p.v. van magic dan een keer dnd spelen.
Als je eenmaal ook vaker speelt krijg je de regels beter door en verloopt de sessie zeer veel soepeler. Ook kunnen we dan hogere level campains gaan doen. (Someone interested in level 17?:))
Van onze dndgroep krijgen we er denk wel een aantal mee als we het zo vragen(Taco, Koen en ik heb je al). dan heb je nog iets van 3 man nodig voor een goede party.
Achja, hopelijk is er over een tijd iets meer belangstelling voor...
Planetouched
raging_goblin
21st July 2002, 14:27
De ultime class, voor zijn dat wel de barbarian en de druide vooral door de Rage en Wildshape abilities
Barbarian doet ook veel pijn en de druid cured veel pijn
Ook de wizard is hard vanaf lvl 5 ofzo.
Maar de bard zuigt
Planetouched
27th July 2002, 14:44
Ok zodra het DnD Help Forum up is ga ik deze discussie daarnaartoe verplaatsen
Planetouched
Elminster
20th August 2002, 22:12
waarom? Lijkt me vrij zinloos nietwaar?
Carnage
20th August 2002, 23:09
Elminster moet je nooit kwaad maken heeft mijn mammie mij altijd geleerd (C)
Elminster
20th August 2002, 23:30
Niet kwaad, vroeg me alleen af waarom de thread verplaatst moet worden... lees zo onhandig om telkens van thread naar thread te surfen toch?
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.