View Full Version : Eerste Hulp Bij Zwakke Characters
Elminster
5th July 2002, 14:45
Iedereen die D&D speelt kent het wel, de ene speler slaat alle monsters neer terwijl een andere speler moeite heeft het monster zelfs maar te raken. De DM probeert met magische items de zwakke character te helpen, maar zelfs dat helpt niet, of de items zijn zo waardevol dat ze verkocht worden. Hoe krijg ik mijn character harder?!
Wie een voorbeeld heeft van zo'n character kan dat hier plaatsen en de rest mag proberen tips te geven om de character wat te boosten. Succes!
Planetouched
5th July 2002, 15:50
Duidelijk iets waar meerdere quest mee zitten. In de quest waar wij nu in spelen(Die van Elminster alias Taco dus) bestaat de party uit een rogue, een druide, een fighter, een wizard(me) en een bard/sorcerer. Het is opvallend om te zien dat tijdens een battle de rogue absoluut moordend is met zijn sneak attack en zijn 2 daggers. Terwijl als we tegen een undead vechten of iets dat niet meer gesneakt kan worden alleen de rogue's hoge ac(binnenkort 28 o.a. door hulp van mij:)) hem nog kan redden.
De fighter blijft bij alle gevechten behalve tegen arial beesten ongeloofelijk hard. Met zijn ki-strike en zijn +2 greatsword+whirlwind attack doet hij gemakkelijk meer dan 100 damage in 1 ronde. Helaas help dit niet veel tegen draken of air elementals. Onze druide is voor ons zowel een hoognodige source van healing als een handige ally als een gevecht de verkeerde kant op gaat. Als shifter kan hij spells casten in elke vorm.(Drow en roodborstje zijn favoriet). Met flamestrikes en waterballs is hij niet de hardste in de party maar levert hij toch redelijk zijn bijdrage en red hij vaak ons als we op sterven na dood zijn op -9.
Dan is er nog me, hard met magie, in battle->polymorph other en ball lightning(zie magic of faerun) zijn bij mij favoriet, vervoer(teleportation), allerlei nuttige dingen(indentify, cure curse, scrying etc) en als een soort alternatieve(goedkopere) bron van scroll/magic item winkel. Het enigste zwakte is natuurlijk die verdomd lage hitpoints(41 nu) en die superlage armorclass(13->binnenkort 18 door zelf gefabriceerde bracers of armor+5). En dan is er nog onze bard/sorcerer.....jah om eerlijk te zijn is hij op level 7 nog steeds niet goed...die 2d4+2 damage die zijn magci missile doet is niet echt impressive. Zijn preform is wel hoog maag tijdens battle cast hij veel en dus dat zingen om ons beter te maken komt er meestal niet van. Ook een zwaard dat onze dm hem gaf dat 1d6 extra damage deed gebruikte hij niet. En om eerlijk te zijn moet ik constateren dat Bard de allerslechtste class van allen is. Een manusje van alles dat overal wil bijhoren maar over net niet goed genoeg in is. Ook het feit dat de meeste magic items niet door hem worden gebruikt(Ok wij als party eigenen veel toe:)). Zelf een artifact dat alleen door hem gebruikt kon worden was al snel weer verloren door een **** actie van onze bard/sorcerer.
Nouja dis hoe et bij ons in de campain is. Ik help hem de laatste tijd een beetje(goedkoper magische items geven, ideeen voor prestige classes(iedereen bij ons in de party heeft er een behalve hij) zoals de Blood mangus etc.) maar als jullie nog iedeen hebben->meld ze even. Song en silence gaan we binnenkort ook even doorkijken, er moet toch iets instaan om hem beter te maken...
BTW:: onze party op dit moment
-Rogue level 8
-Fighter level 9
-Druide level 9
-Wizard level 10(net advanced)
-Bard/Sor level 8 of 7, hijs net weer eens dood gegaan(2de keer) en we zijn er nog niet uit wat we gaan doen(een scroll of true resurection is gelijk weer 8000 GP)
Carnage
5th July 2002, 17:08
Sommige characters moeten het echt van hun skills en abilities hebben enzo....terwijl andere karakters echte 'tanks' zijn voor in combat.
Als je dan als party (en DM) alleen maar hack&slash encounters hebt is de lol voor die andere karakters er snel vanaf.
Ik vind Bluff en Sense Motive checks enzo altijd wel cool omdat ze je hele character - gedrag nogal (zouden moeten) beinvloeden.
Elminster
5th July 2002, 19:47
Misschien ligt het aan het volgende: de rogue lvl 8 heeft eigenlijk een aantal van zijn levels in een pretige class, acrobat. De lvl9 fighter heeft enkele van zijn levels niet in fighter maar in Kensai Master. De druide heeft een level in shifter, wat hem zichzelf laat shiften in een drow (spellresistance!!!) en de wizard lvl 10 is eigenlijk wiz5 en Mage of the Arcane Order lvl 5. De enige zonder prestige class is de Bard/Sorcerer!!
Dan is er ook nog het probleem van de items, die niet erg eerlijk verdeeld worden (8)! En idd, de DM probeerde hem ook tijdens combat wat te verbeteren door magische zwaarden die hij alleen kon gebruiken en zware artifacts die hem zouden helpen, maar die werden verkocht (en niet dankzij hem, Planetouched!)
Tenslotte is me nog maar weinig naast de hack&slash encounters opgevallen waar de bard handig voor was, buiten zijn hoge charisma en zijn bardic knowledge.
Mr G. Bears
6th July 2002, 11:30
bij de ene campaign ben ik op level 2 al ASO-HARD, ik ben daar een half-orc Barbarian, en doe heel veel damage, maar bij de andere campaign ben ik een monk die op level 3 zit, maar die misschien nog maar in de hele campagin 5 keer geraakt heeft.
Ik kan wel heel goed klimmen zwemmen, rennen, springen enzo. maar daar heb ik in deze campaign nooit wat aan. :(
Planetouched
6th July 2002, 14:26
Ten eerste is onze bard dat artifact van hem zelf kwijt geraakt, dat waren wij niet. En daarbij ik ben hem al tips gaan geven om dingen anders te doen, in het begin is het idee al de magic items zijn voor mij wel leuk maar om eerlijk te zijn heb je er tijdens combat en nare situaties niks aan en had je gehoopt dat je toch de krachtige magic items had verspreid...
Ik denk dat een sterke character spelen ook veel afhangt met wie je samen in de party zit, als er echt teamwork is in de party zullen fighter en rogue elkaar helpen met sneaken etc. Zullen fighter/rogue en mages elkaar helpen door de mages te beschermen, zullen healers op elk punt inspringen om een stervende vriend te redden etc,..samen sta je als party sterk, het is niet voor niks dat alle encounters op minstens 4 characters zijn berekend.
Dark Mage
11th July 2002, 23:16
Ben ik mee eens, een karakter hoeft niet per se direct met het monster te vechten... Door de echte vechters binnen de party te ondersteunen dmv healing, buffs, etc. draagt bijvoorbeeld een spellcaster een effectieve bijdrage aan het gevecht.
Het is vanzelfsprekend dat je, wanneer je een karakter bouwt, er al goed over nadenkt hoe je de levenslijn van je karakter wilt gaan laten lopen. Wordt het een vechter, staat hij/zij altijd vooraan, of blijf je toch liever een beetje sneaky op de achtergrond... Al dit soort keuzes moet je in het begin al maken tijdens de creatie van je karakter en zullen veel invloed hebben op de ontwikkeling van je karakter tijdens het spelen.
Het is denk ik vrij normaal als je een encounter tegenkomt, waar niet elk karakter even goed is tegen opgewassen. Maar dat is wel zo reeel lijkt me, het houd zo wel de spanning in het spel.
En inderdaad, zoals Carnage al aangaf, een goede dm zal heus niet altijd alleen maar hack 'n slash-encounters geven als hij weet dat er ook zwakkere spelers meedoen. Het is bijvoorbeeld net zo leuk om een encounter in de vorm van een aantal raadsels te geven, waar iedereen binnen de party zijn steentje aan kan bijdragen.
Elminster
20th August 2002, 19:28
OK Mr G Bears vul dit maar ff in, kunnen we allemaal commentaar geven.
Ik heb begrepen dat je niet aan items kunt komen en nog steeds enkel de starting equipment hebt, dus daar zullen we rekening mee houden -> een goede uitrusting scheelt heel veel...
Name:
Race:
Class:
Size:
Str:
Dex:
Con:
Int:
Wis:
Cha:
Hit Dice:
HP:
Init:
Speed:
AC (breakdown):
waepons (bonus, crit, damage):
Special abilities:
special qualities:
Alignment:
F/R/W:
Height:
Skills:
Feats:
Possessions:
Pas het maar aan als je iets niet vat of zeker weet
Elminster
20th August 2002, 23:22
ok hier komt advies voor de cleric, kijk maar wat er nuttig is:
Ik neem aan dat je cleric evil is, dus het is erg leuk om met kuddes undead om je heen te lopen, en alles wat je tegenkomt te rebuken en commanden...
-desecrate helpt je undead maatjes te vechten en maakt ze lastiger te turnen
-je kan samen gaan werken met undead, zelfs undead die sterker zijn dan je kan commanden, dus die je enkel kan rebuken. Je hoeft ze niet te vertrouwen, maar een vampier als hulpje is altijd leuk. Vergeet niet dat je op lvl 12 een beroemdheid en een legende aan het worden bent!
-Als je veel undead rond je hebt, kan je ze bolsteren tegen turning en anders de turning dispellen (pg 140 PHB)
-neem ranks in concentration, om te kunnen healen in gevechten zonder de helft van je spreuken te verliezen
-gooi alles op wisdom. De rest is handig, maar wisdom is sowieso de beste keus. Een eind erachter komen dexterity en charisma pas. een paar items om je wisdom te boosten zijn ook de moeite waard
-Er zijn wat feats om het turnen/rebuken beter te maken. Ik zal ze niet uitschrijven, maar zo zijn er oa: Empower Turning, Heighten Turning, Quicken Turning
-feat reach spell:
You can cast tuoch spells without touching the spell recipient
Benefit: You may cast a spell that normally has a
range of "touch" at any distance up to 30 feet. The spell
effectively becomes a ray, so you must succeed at a
ranged touch attack to bestow the spell upon the recipient.
A reach spell uses up a spell slot two levels higher
than the spell's actual level.
Aangezien je al je spreuken in inflict spells kan omzetten, kun je ze hiermee zonder gevaar afleveren
-Tenslotte zijn de spreuken in Defenders of the Faith waarschijnlijk allemaal weer harder dan de gemiddelde divine PHB-spreuk, dus het loont ook om die te preparen: je kent ze immers automatisch allemaal (voordeel boven wizard, die moet de spreuken in uitbreidingsboeken eerst nog ns gaan leren). Ik heb niet gekeken maar wens je er veel plezier mee :)
Ik zal verder geen dure magic items gaan noemen, want die zijn er zat en niet moeilijk te vinden in de DMG.
Hopelijk helpt dit wat
grtz
Elminster
Bremmer
22nd August 2002, 14:19
Tnx voor het advies een aantal dingen ga ik zeker uitproberen.
Ook al ben ik drow mijn cleric is niet evil. Mijn alignment is chaotic neutral. Ik weet het, het is niet een alignment waar je als eerste aan zou denken bij het spelen van een drow maar h?: Overleven is mijn nummer 1 prioriteit. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat ik spells nu wel kan omzetten in healing (wat echt een must als je het mij vraagt, op elk lvl). Dat niet alleen, spells als protection from evil, magic circle against evil, dispel evil etc. werken niet tegen mij. Ook dit is een voordeel als je tegen good creatures vecht (bv. De Angel waar we gisteren tegen vochten in de D&D sessie (zie andere threat)).
Ok je kunt zeggen dat het niet erg role-playing achtig is, maar onze groep van d&d zijn toch geen echte role-players; we zijn meer spelers die het leuk vinden om te spelen, hack & slash, puzzles op te lossen, beetje actie en mysterie en een beetje te lachen en veel te snacken en zuipen tijdens het spel.
Maar ok terug naar het onderwerp:
Concentration heb idd gemaxed, en bij m'n wisdom staat de teller op 20 dus dat is ook niet misselijk (met mijn ion stone van +2 wis)
Verder moet ik vaak meppen dus mijn strength en constitution heb ik ook hoog staan, respectievelijk 17 (hoger met bull strength die ik standaard heb aan staan) en rond de 20 ( bracers of health, soms endurance )
Je hebt gelijk die spells/feats uit defenders of the faith zijn zeer handig. Voor die feat reach moet ik nog ff wachten tot weer lvl up ben, maar die spells ga ik zeker gebruiken.
Elminster
31st August 2002, 21:50
Als je de volgende paar sessies hebt gehad, vertel ff of het allemaal hielp of niet...
En een undead army is echt leuk, de moeite waard!
Bremmer
2nd September 2002, 23:46
undead army lijkt me idd cool ja.......ik laat het nog wel weten wat er gebeurt is
Elminster
3rd October 2002, 22:29
hoe kan dat nou? deze thread is 'closed'? Kan me toch echt niet herinneren dat ik dat gedaan heb, wacht immers nog steeds op die reactie..!!(?) (N)
Gelukkig ben ik moderator hiero, maar toch... wie o wie???
Nitro
4th October 2002, 00:40
dat moet je vragen aan kolky die wil nog wel is wat closen
Bremmer
4th October 2002, 12:05
Originally posted by Elminster
hoe kan dat nou? deze thread is 'closed'? Kan me toch echt niet herinneren dat ik dat gedaan heb, wacht immers nog steeds op die reactie..!!(?) (N)
Heeej **edit** Elminster off course **edit** , ik neem dat je mijn reactie bedoelde ;J
Maaruh.....Het is alweer een tijdje geleden dat we gednd hebben, het ligt een beetje op z'n gat namelijk. Woensdag ging het niet door en vrijdag gaat het ook nie door dus dat wordt stappen dan maar.
Mijn cleric is inmiddels lvl15 geworden (CR17), maar een undead army heb ik dus niet uit kunne proberen
Het ziet er naar uit dat we het karakter met pensioen gaan sturen en dat we overnieuw gaan beginnen. Hierbij moet gezegd worden dat waarschijnlijk de nadruk wordt gelegd op meer role playen ipv hack slash, zoals bij ons traditioneel het geval is.
Elminster
4th October 2002, 12:42
eh, ik ben niet Planetouched maar Elminster, thank you very much....
en roleplayen ipv hack&slash is ladtiger voor de DM, maar dat zit wel goed denk ik. Ik ben benieuwd, breng er maar weer netjes verslag van uit jullie...
Bremmer
4th October 2002, 19:31
doh.......heb het al gefixed...sorry :&
Carnage
4th October 2002, 22:43
Volgens mij bugt er hier het een en ander :D
Bremmer --> Sorry, ik kon niet mee stappen, komt volgende keer wel weer goed.
Bremmer --> Gaan we onze characters met pensioen sturen?? Darn....
Bremmer, Planetouched, Taco, Outcast, etc --> Zondag 13 oktober en Zondag 27 oktober is het weer D&D party time, duss eehh.....je weet het h? (Y).
Planetouched
4th October 2002, 22:52
Ik denk dat ik helaas niet aanwezig kan zijn. Ik moet namelijk repetities doen voor de film "Fear". Misschien dat ik later nog wel even kom als ik klaar ben. Het weekend erop ben ik ook weg want dan wordt de film gefilmd in de Bieschbos. Ach jullie kunnen wel zonder me.
Planetouched
Bremmer
14th April 2003, 19:57
Originally posted by Mr G. Bears
ik zal vanavond ff mijn stats enzo vermelden
deze avond dan maar? ;)
Planetouched
14th April 2003, 21:31
tis idd een lange avond geworden kennelijk:D
Mr G. Bears
14th April 2003, 21:39
time flies when you're having fun he :D
aekold
14th April 2003, 23:13
Je wil niet weten wat marcel allemaal op zijn avonden uitspookt.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.