PDA

View Full Version : uitleg

Elminster
1st July 2002, 17:59
Welkom in de Dungeons and Dragons afdeling van het Forum. Dungeons and Dragons is een spel van Wizards of the Coast, die ook Magic the Gathering uitbrengen. Dungeons and Dragons is echter een heel ander spel, veel ouder. Je hebt geen spullen nodig behalve pen, papier en wat boeken voor de regels.

Dit is het idee: E?n iemand, de Dungeon Master, heeft een hele wereld in zijn hoofd heeft uitgedacht. De rest van de groep, de party (meestal rond de 5 mensen) spelen ieder een personage in de wereld. Zij vertellen wat hun personage (characters) doen of proberen te doen, de Dungeon Master vertelt wat er gebeurd, wat de andere mensen in de wereld doen, wat ze zien, ruiken enz enz.
Zo proberen ze zich in te leven in die wereld, gaan daarin op avontuur, bevechten monsters en vinden schatten. Ze krijgen steeds meer ervaring (eXperience Points, XP) en worden daarom sterker, sneller en slimmer. Zo kan een wizard steeds beter spells casten en een fighter steeds harder en sneller slaan.

Wie Diablo heeft gespeeld, of Baldur's gate (II) herkend heel wat in dit verhaal. Deze spellen komen dan ook van D&D af.

Ik ben zelf meestal een DM. Op mijn site kun je meer lezen over mijn wereld en de avonturen die mijn party daarin beleeft. Binnenkort gaan we dus ook met Trefpunt beginnen. Als je mee wil doen, download dan ff de sheet die is bijgevoegd.

Mzzl Elminster

Outcast
4th July 2002, 01:17
Zozo iemand die mijn rol gaat overnemen, goed zo. Ik vond het dan ook jammer toen ik wou beginnen niemand op kwam dagen.
Maar misschien dat ik wel weer eens kom .

Alvast Succes.

Francois

untouchable
8th July 2002, 20:51
Hmmm, als de verhalen goed zijn , zou ik ook es een keer willen komen kijken. Ik speel al een aantal jaar met 2 dms die elkaar een beetje afwisselen. Beide beetje fantasieloos. Veel onzinnigheden en slechte regelgeving. Afwisseling zou niet verkeerd zijn.

Leuk initiatief trouwens.

The untouchable

Elminster
8th July 2002, 21:48
Het is eigenlijk niet mijn bedoeling een hele campaign te starten, maar meer een one-session-adventure. Zo kunnen de mensen die het niet kennen het uitproberen zonder gelijk gebonden te zijn. Ik ben van plan eerst wat kick-in-the-door werk te doen, en daarna een wat meer diplomatiek adventure.
Als je toch wil komen kan je uiteraard mee doen, iedereen is welkom.
Elminster

Outcast
19th July 2002, 00:54
Als een van de DM zijnde die jij bekritiseert is het wel een beetje triest dat jij als speler niet geliefd bent omdat je erg egoistisch en egocentrisch speelt en dan commentaar durft te geven op mij.
Een cleric die geen healing geeft is een mooi voorbeeld.
Voordat je commentaar geeft op anderen zou ik eerst maar eens naar jezelf kijken en me afvragen waarom je als speler altijd zoveel commentaar van iedereen krijgt. En wat fantasieloos betreft dat interesseert je geen ene mallemoer, het is bij jou puur hack en slash en de omgeving en/of verhaal boeit niet. Hmmm wie is hier nu fantasieloos

The outcast

Outcast
19th July 2002, 00:55
En hiermee bedoel ik the untouchable mee!!

Carnage
19th July 2002, 12:52
Ik moet zeggen dat outcast hier een punt heeft.

Maar ja, dit is het standaard onderwerp tijdens onze hetzes ;)

Mr G. Bears
27th July 2002, 10:24
Dit forum moet wel leuk blijven he, dus het moet geen dorum worden waarop de spelers de DM's gaan afzeiken en omgedraaid,
dan is er ook weinig aan!

Wat ik ook als idee had, om een nieuw onderdeel van het forum te maken, net als mijn Magic Helpdesk, een D&D helpdesk, geleid door De Experts hierzo.

Daar heb ik vooral veel aan want
"Result: 2 casualties en 3 refugees"
wat dat voorstelt, ja het klinkt heel leuk hoor, maar WTF???? betekent het

Want ik speel ook D&D, maar ik ken dus niet bepaald de regels uit mijn hoofd, en al zeker het Player's handbook niet

Dat wordt flink blokken denk ik
:D

Mr G. Bears
27th July 2002, 10:29
Outcast heeft volkomen gelijk eigenlijk,
Zo maak je het de DM's ook niet gemakkelijk,
Je speelt nog steeds met een hele groep mensen, en om D&D leuk te houden moet er natuurlijk wel een goeie sfeer heersen

Je moet gewoon respect tonen voor je DM, die moet toch veel werk doen voor een campaign

Sorry Chrono, ik zal mijn leven beteren goed?

Mr G. Bears
27th July 2002, 13:54
nou in ieder geval bedankt, maar gebruik plz niet te veel afkortingen, daar weet ik de betekenissen niet van
Cr ??? Challenge Rating????

Planetouched
27th July 2002, 14:01
Sorry, cr is inderdaad de afkorting voor Challenge Rating...misschien is het handig dat ik ook al die afkortingen een keer op rij geef, voor sommigen zal dat een hoop opheldering geven,
btw, van mijn vorige post Cha = Charisma, Str = Strenght, DM= Dungeon master enne DnD hoef ik denk ik toch niet te gaan uitleggen...:)

Planetouched

Mr G. Bears
27th July 2002, 17:23
haha, nou, daar kom ik met veel geluk en veel tijd misschien nog wel es achter, ja Cr is tot nu toe het enige wat ik niet zeker wist. Qua afkortingen dan he, ,want voor de rest heb ik nog VEEL te leren

Planetouched
27th July 2002, 17:26
Ach, het duurde bij onze groep ook een lange tijd(maandje of 5) voordat de sessies echt soepel begonnen te lopen. En daarbij we hebben zelfs nu nog vaak dat we nieuwe dingen/problemen tegenkomen en dat we die samen met de Dm oplossen. Veel regels, namen van items, spells en afkortingen van allerlei dingen ga je na een tijd steeds makkelijker herkennen en gebruiken..

Succes,
Planetouched

Mr G. Bears
27th July 2002, 19:12
maar jullie dnden ook supervaak in de week, wij met geluk eens in de twee weken dus, dan gaat het allemaal wat stroever omdat je in die twee weken ook weer dingen vvergeet dus

Planetouched
28th July 2002, 12:36
Das natuurlijk ook weer waar. Ach misschien dat je anders een paar keer met ons mee kan spelen? Als je wil tenminste. Leer je snel veel over het spel en kun je lekker Taco gaan irriteren :).

Planetouched

Mr G. Bears
28th July 2002, 22:58
ja is p zich wel een leuk idee ja, maar ja, dan loop ik enorm achter en dan is er ook niks aan

Maar dat taco irriteren, vertel daar is wat meer over????

Planetouched
28th July 2002, 23:01
Kunt een character bouwen die met ons mee kan spelen..
Taco irriteren, makkie, beetje questen verzieken enso he...:)lachen joh, een meteor swarm over een goede stad ofso als we geen +3 zwaarden krijgen ofso...:)

Planetouched

Elminster
30th July 2002, 19:08
dat is idd precies jullie stijl van DnD... wees er maar trots op :S maar toen er een queste van jou verziekt was wilde je ineens geen DM meer zijn ...
Nog 3 weken en dan gaan we weer.... verslaafd!!!

Planetouched
30th July 2002, 20:35
waarschijnlijk...achja life sucks..:P

Planetouched

Carnage
30th July 2002, 23:46
Heeeey, Taco is back in town!

Mr G. Bears
31st July 2002, 06:25
Taco is in town but is the town into Taco? Want hij vertrekt vandaag heel vroeg naar France

Planetouched
31st July 2002, 14:18
En toen wassie alweer pleitte

Planetouched

Mr G. Bears
31st July 2002, 17:55
He will never see the world as it used to be, ach ja, das ook overdreven maar ja
hij gaat namelijk met de burgelijke sleurhut op vakantie, en daar is ie niet blij mee

Planetouched
1st August 2002, 01:25
Hij kwam toch vandaag nog op tv? Op Hart van ned ofso?

anyways this post 999,lekker getal...nog eentje en ik heb post nummer 1000 gepost..:P

Planetouched

Carnage
1st August 2002, 09:58
Op TV? Niet bij opsporing verzocht neem ik aan?

Wat dan?

Mr G. Bears
1st August 2002, 11:10
nee bij hart van nederland, ik heb em niet kunnen ontdekken, misshien maar beter ook denk ik:O

Elminster
20th August 2002, 14:11
blij dat jullie niet gekeken hebben, was nogal een stom stukkie... maar ik werd inderdaad opgewacht met tv-ploeg toen we uit het vliegtuig stapten, geeft wel een vet gevoel :)

Nitro
4th September 2002, 19:00
Ik speel afentoe is D&D bij trefpunt, vind het altijd erg leuk. Wil nog wel een keer een echte quest spelen

Mr G. Bears
4th September 2002, 21:10
ik vind dnd ook erg tof ja,
gewoon dat alles in je hoofd afspeelt, en dat et toch zo echt kan lijken;J ;J ;J
al wil ik niet dat er echt een mace tegen men kop slingert ofzo
maarj e snapt wat ik bedoel

Shandril
5th September 2002, 16:35
Euhm nou hier dan (eindelijk) een post van mij.

(geen idee van wat ik hier moet zetten)

Leuk die uitleg over D&D, goede uitleg voor de (nog) niet D&D-ers.
....
Keep up the good work!?

Verder weet ik echt niet wat ik hier moet zeggen. Dit is ook nog maar de derde post die ik maak....

Groetjes ;)

Mr G. Bears
5th September 2002, 16:39
ach ja, het maakt niet uit, je post wat, das al leuk genoeg
je bent niet zo'n member die inlogt maar niks doet voor de rest

Bremmer
6th September 2002, 14:28
je vijfde post eigenlijk ;)