PDA

View Full Version : Diplomaten

Eddy de Eagle
7th May 2003, 17:13
Kent er hier iemand het spel diplomaten? Ik ben het nu via e-mail aan het spelen. Ik ben de Keizer van Duitsland in het spel :D
In diplomatie loodst iedere speler het lot van een grote europese macht door de listen van de internationale grootmachten. Door bondgenootschappen met andere spelers te sluiten en met nauwkeurighied zijn plannen voor te bereiden probeert hij Europa onder zijn controle te krijgen.

Het gaat erom om handelscentrums in bezit te krijgen. Deze zijn op de kaart aangegeven door stippen. Als je een van te voren afgesproken aantal behaald ben je de winnaar.

Diplomatie is een realistisch strategiespel waar niets aan het geluk wordt overgelaten. Diplomatie plaatst de mens tegenover de mens in een spannend intelligentiegevecht

van twee tot zeven spelers.

Zelf ken ik het spel nog niet zo goed, want ik ben nu pas aan mijn eerste spel bezig. Maar ik zal de vorderingen op de website zetten (als daar belangstelling voor is) Misschien kunnen we op het trefpuntforum ook een keer diplomatie spelen.

Hier een plaatje van het begin van het spel

Eddy de Eagle
7th May 2003, 17:19
Met de tsaar van Rusland is afgesproken dat de Baltic Sea een niemandsland voor ons beide wordt. Tevens is een niet aanvals-pact gesloten. Zweden mag door Rusland veroverd worden op voorwaarde dat Duitsland Denemarken krijgt.

Met de koning van Oostenrijk-Hongarije is een niet aanvals-pact gesloten tot lente 1902 (het is nu lente 1901)

Ik ben van plan om in de herfst van 1901 Nederland en Belgie te bezetten. Daarbij zal belgie misschien gedeeld moeten worden met Frankrijk.

Met Turkije is een simpele militaire alliantie aangegaan. Met als doel het vernietigen van de Oostenrijk-Hongarije grootmacht nadat de niet aanvalspact op 1902 is afgelopen. Dan zullen (zo is het plan) Rusland, turkije en Duitsland (ik) tegelijk aanvallen. Het land wordt dan in drie stukken verdeeld zodat iedereen een handelscentrum bij heeft.

indien er interesse in is, volgen verdere vorderingen. zo niet, dan niet....;)

Bremmer
7th May 2003, 18:35
leuk man......ik heb het bord spel alleen nog in de winkel gezien, maar wel over gelezen, ook de e-mial versie had ik al iets over gelezen

hoe lang duurt nu een jaar van het spel in het echt?

laat maar weten hoe het gaat......

grz Bremmer

Laevid
7th May 2003, 22:39
Volgens mij hebben wij dat spel ook ergens ver weg hier thuis.....ik heb het alleen nog nooit gespeeld.....

aekold
8th May 2003, 01:00
Ziet er wel gaaf uit ja. Please keep us informed.

Eddy de Eagle
8th May 2003, 10:46
Ik heb het idee dat het wel lang gaat duren, iedere spelronde duurt 2 weken. Dus je hebt wel veel tijd voor diplomatie. Het duurt zo'n 16 rondes. Dus dat wordt ongeveer een half jaar, zelfs meer....

Hier spreekt Keiser Edwin von Deutschland

Met Rusland zijn de contacten sterker geworden. Letland, Prussia en Silesia zullen door ons beide niet door legers worden bezet. Dit om de schijn van een verassingsaanval weg te nemen.

Mijn plannen voor herfst 1901 zijn iets veranderd. In plaats van Nederland en Belgie, ga ik Nederland en Denemarken bezetten. Het bezetten van Denemarken zal zonder problemen verlopen aangezien de goede bondgenoot Rusland. Belgie zal moeilijker worden omdat met Frankrijk en Engeland tot dusver nog geen contact is geweest. Bij bezetting van Belgie zullen mijn legers te ver verspreid worden, met als gevaar dat Frankrijk Munchen aanvalt.

Kolky
8th May 2003, 11:39
Originally posted by Eddy de Eagle
Zelf ken ik het spel nog niet zo goed, want ik ben nu pas aan mijn eerste spel bezig. Maar ik zal de vorderingen op de website zetten (als daar belangstelling voor is) Misschien kunnen we op het trefpuntforum ook een keer diplomatie spelen.

Ik heb daar dus wel belangstelling in, moet je wel ff de regels van het spel plaatsen.. En even afspreken of een proefrondje doen.

Als ik mee doe, wil ik niet dat het een half jaar duurt ofzo..:S

Eddy de Eagle
8th May 2003, 11:53
Nee op het trefpuntforum zijn we wel iets actiever met emailen en posten enzo. Dan zou je een spelronden in plaats van 2 weken 2 dagen kunnen laten duren. Dan duurt een spelletje zo'n maand ongeveer.

De spelregels ken ik zelf ook nog niet zo goed. Maar zodra ik het een beetje door heb zal ik ze posten. Ik heb op zich wel de spelregels, maar als er nu vragen zijn kan ik ze niet beantwoorden, want dit is voor mij ook de eerste keer.....

De spelregels staan op de ARS LUDENDI webstek (das belgisch voor website) http://users.pandora.be/arsludendi/

Oh en schaaf alvast je aardrijkskunde maar een beetje bij.....

Eddy de Eagle
9th May 2003, 12:19
dit is mijn eerste voorspelling hoe de kaart er uit zal komen te zien naar 1901. Ik heb met Rusland afgesproken dat Denemarken voor mij wordt. Niemand kan mij daarbij in de weg zitten. Nederland innemen wordt ook makkelijk. Belgie is alleen een probleem, omdat Frankrijk dat ook wilt hebben. Het zal dus de vraag worden wie hem krijgt. Mijn strategie is om via bourgondie Frankrijk direct in de eerste beurt binnen te vallen. Indien Frankrijk ook via Bourgondie naar belgie wilt zullen beide acties gecanceld worden. Dan kan ik de volgende beurt via Nederland belgie binnen vallen. Indie Frankrijk via Picardie vaar belgie gaat zal ik de volgende beurt Marseilles kunnen bezetten, of via bourgondie belgie kunnen aanvallen met de steun van Nederland. Op deze manier heb ik in 1902 al het grootste leger. Hieronder staat een kaartje, met de voor mij ideale situatie na de eerste twee rondes.

Eddy de Eagle
9th May 2003, 14:09
Oke ik heb de spelregels nu door. Het heeft me niet zo lang gekost, alleen even de moed opbrengen om de spelregels te lezen. Wat mij betreft kan diplomatie trefpunt beginnen.

Ik heb in totaal 7 mensen nodig. en nog iemand die de bevelen wilt verzamelen. Dat is niet zoveel werk, maar het is het beste dat iemand dat doet die zelf niet meespeeld.

De 7 grootmachten waar je uit kunt kiezen zijn:
1 ENGELAND
2 FRANKRIJK
3 ITALIE
4 OOSTENRIJK
5 RUSLAND
6 TURKIJE
7 DUITSLAND

Zijn er mensen die willen meespelen? voor de minder aardrijkskunde aangelegde onder ons heb ik hier nog een extra kaartje

Planetouched
9th May 2003, 16:42
Ik doe wel mee, Rusland hier. ben zelf links dus dit moet lukken

Eddy de Eagle
9th May 2003, 16:56
Oke we hebben al een speler:
Tsaar Planetouchjev van Rusland

Ik speel wel met de Turken
Koning Edwin

Oke nog liefhebbers voor:
FRANKRIJK
DUITSLAND
OOSTENRIJK
ENGELAND
ITALIE
:?

Planetouched
9th May 2003, 17:06
vodka for all my allies:D

Nitro
9th May 2003, 18:20
ja geef die morgenavond maar :D

Carnage
9th May 2003, 22:31
Affirmative :D

Bremmer
10th May 2003, 13:13
o damn wacht ff dit spel heb ik natuurlijk wel gespeeld, al een aantal keer en ik moet zeggen was leuk spel alleen wij kregen het potje nooit afgespeeld omdat het zo lang duurde....

Dus ik zou eerst willen weten wanneer en hoevaak je moet mailen naar elkaar? hoeveel tijd gaat dat in beslag innemen?

grz Brem

Kolky
10th May 2003, 19:18
Oke we hebben al een speler:
Tsaar Planetouchjev van Rusland

Ik speel wel met de Turken
Koning Edwin

Oke nog liefhebbers voor:
FRANKRIJK
DUITSLAND
OOSTENRIJK
ENGELAND
ITALIE
:?

Oke.. Ik ben de DUITSTERS.. (maar dat hadden jullie vast wel verw8 ;))

Meister Kolky

Originally posted by Bremmer
o damn wacht ff dit spel heb ik natuurlijk wel gespeeld, al een aantal keer en ik moet zeggen was leuk spel alleen wij kregen het potje nooit afgespeeld omdat het zo lang duurde....

Dus ik zou eerst willen weten wanneer en hoevaak je moet mailen naar elkaar? hoeveel tijd gaat dat in beslag innemen?

grz Brem

We doen het hier op het FORUM!
Iedereen post editen enne aparte Thread gewoon?

Nitro
10th May 2003, 19:29
Originally posted by Kolky
Iedereen post editen enne aparte Thread gewoon?

leuk dat je nu de duitsers speelt, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat je geen Nederlands meer kan?

Eddy de Eagle
12th May 2003, 11:03
ok de tussenstand tot nu toe:
Meister Kolky (DUITSLAND)
Tsaar Planetouchjev (RUSLAND)
Koning Edwin (TURKIJE)

Het is de bedoeling dat we steeds 1 dag overleggen (ik denk wel dat dat haalbaar is) en dan orders geven. Op die manier zal het spel ongeveer een maand duren. Ik denk zelfs iets korter.

Het regelen van allies kun je via PM regelen. Want dat lijkt me niet handig om te doen via het forum, als je dan iemand flink wilt naaien weet hij/zij dat gelijk.

Nogmaals, spelregels staan op:
http://users.pandora.be/arsludendi

Dingen die niet geheim zijn kunnen gewoon in een apparte thread gepost worden. Zoals openlijke oorlogsverklaring, en (dit is verplicht) de orders van je legers)

We hebben trouwens nog iemand nodig die de orders verzameld......

Bremmer
12th May 2003, 14:28
ok ik zou graag mee willen doen, maar omdat Turkije al bezet is (damn), speel ik de fransen wel.......(Y)

Eddy de Eagle
12th May 2003, 14:32
Koning Edwin (TURKIJE)
zonnekoning Bremmer (FRANKRIJK)

wie wil met italie, oostenrijk of engeland??

Bremmer
12th May 2003, 14:41
ehe zonnekoning? ik heb de voorkeur voor emperor....:)

maar als we geen 7 mensen kunnen vinden? doen we het netzoals het bordspel dat bij 6 spelers Itali? niet mee doet, en bij 5 spelers Duitsland niet mee doet?

Eddy de Eagle
12th May 2003, 14:58
Nee zonnekoning was maar een geintje, emperor is prima.

Ik denk wel dat wel 7 mensen bij elkaar kunnen krijgen (moet lukken toch?) En anders moeten er bepaalde landen niet mee doen, maar dat is natuurlijk minder leuk.

Bremmer
12th May 2003, 15:42
hehe, dat van emperor was ook een geintje.......:O

ja het leukste is 7 landen idd.....

Shandril
12th May 2003, 16:12
ok, ik wli best Queen of England zijn, maar waar kun je je aanmelden voor dit spel, of heb ik dat hierboven gigantisch gemist. En ik zoek natuurlijk een euh adviseur (oftewel, iemand die mij kan helpen waar het nodig is)

Shandril

Eddy de Eagle
12th May 2003, 16:19
Het is voor ons allemaal een nieuw spel, dus we zullen wel veel moeten vragen aan elkaar. Bremmer heeft het al weleens vaker gespeeld. Dus ik denk dat je met vragen bij hem terecht kan. Of bij mij natuurlijk, maar ik heb het ook nog niet niet zovaak gespeeld.....

Er zal in ieder geval duidelijke uitleg komen voor het spel begint een samenvatting van de spelregels komen. Het is een vrij makkelijk spel qua spelregels, de onderlinge afspraken die je kunt maken met elkaar maken het spel moeilijk. Wie kun je vertrouwen, en wie niet....

Koning Edwin (TURKIJE)
emperor Bremmer (FRANKRIJK)
Queen Shandril (ENGELAND)

Voelt er nog iemand zich aangesproken om Italie of Oostenrijk te vertegenwoordigen?

Bremmer
12th May 2003, 16:34
jah......weleens vaker....met de nadruk op weleens, ehe, welgeteld 3x maar als je vragen hebt en ik kan ze beantwoorden dan doe ik het off course.......

Shandril
12th May 2003, 16:43
Queen Shandril the first...:D (Like the sound of that)

Ik dacht eerst dat iedereen dit spel al kon... beter :)

Queen Shandril

Kolky
12th May 2003, 16:54
Ik zit hier dus een beetje te bladeren door de spelregels...

http://users.pandora.be/arsludendi/diplomatie/dip_regels/dip_regels_1.htm

Ik zie dat we veel afkortingen moeten kennen.. zullen we dat maar niet doen a.u.b. geen plek meer om op te slaan in die hersenen van me.

Ook nog een vraagje, zijn die punten die op de eerste kaart staan alle centrums? (ik bedoel die met letters d'r in)
Of zijn het die namen die op de 2e kaart genoemd worden (want die staan bij alle afkortingen)

Eddy de Eagle
12th May 2003, 17:10
Ik ben nu met mijn eerste spel bezig. Dit op het trefpunt wordt mijn tweede....

Die afkortingen hoef je niet allemaal uit je hoofd te leren hoor. Je kunt gewoon de plaatsnamen gebruiken. Bijvoorbeeld:
in plaats van KIE_HOL
zeg je: Ga van kiel naar Nederland

of RUH S BEL
zeg je Rurh steunt Belgie

als je maar duidelijk bent.
De zwarte puntjes op de kaart zijn handelscentra (bijvoorbeeld Nederland, Belgie, Spanje, London etc) . Daar moet je er zo veel mogelijk van in beslag nemen. Let op dat er ook gebieden zijn die geen handelscentrum hebben. Bijvoorbeeld ukraine of Bourgondie, of Finland etc.

Kolky: je gebruikt die tweede kaart (lijkt me het makkelijkste) om te spelen. Als je goed bent in aardrijkskunde en alle afkortingen uit je hoofd leert mag je ook de eerste kaart gebruiken :P

Planetouched
12th May 2003, 17:57
yup, oke..Duitsland heeft f?hrer of momenteel een bondskanselier maar ok...eehm 2de wereldoorlog, duitsland...das duidelijk CHARGE, engeland...tja die kan je alleen vertrouwen als het niet op vodkamaken aankomt, vieze thee-drinkers, Italie, pwa die heulen met de duitsers en hebben daarnaast een leger dat bij de eerste bom wegrent, bewijzen zat van WO1 en WO2. Nee Turkije en Oostenrijk die mogen wel komen meedrinken, toffe kameraden. En dan heb je de fransozen nog..die minderwaardige onderkruipsels haha, nee daar wil ik niet eens mee gezien worden. Nou das duidelijk niet? Het Kremlin heeft gesproken, order the armies to march into Berlin!

owja, hebben we nukes in dit spel?

Bremmer
12th May 2003, 18:25
YOU FOOL!!! YOU DARE TO SPEAK TO YOUR EMPEROR IN SUCH A FUTILE MANNER?! YOU ARE BUT A MERE MORTAL! NO MATTER MWUHAHA YOU WILL ONLY PROOF A..........SLIGHT DELAY.......

THE EMPEROR OF REPUBLICA FRANCAIS: BREMMER

Bremmer
12th May 2003, 18:36
YOU NO NOW THIS MEANS WAR............(Y)

Planetouched
12th May 2003, 18:40
Facts about france(CIA factbook 2003):

Although ultimately a victor in World Wars I and II, France suffered extensive losses in its empire, wealth, manpower, and rank as a dominant nation-state.
total: 547,030 sq km
land: 545,630 sq km
water: 1,400 sq km
Population:
59,765,983 (July 2002 est.)
Military manpower - availability:
males age 15-49: 14,534,480 (2002 est.)
Military manpower - fit for military service:
males age 15-49: 12,092,938 (2002 est.)

Facts about Russia(CIA factbook 2003):

total: 17,075,200 sq km
water: 79,400 sq km
land: 16,995,800 sq km
Population:
144,978,573 (July 2002 est.)
Military manpower - availability:
males age 15-49: 38,906,796 (2002 est.)
Military manpower - fit for military service:
males age 15-49: 30,392,946 (2002 est.)

'nuf said

Bremmer
12th May 2003, 18:44
WHAT IS THIS STRANGE FANTASY WORLD YOU ARE TALKING ABOUT?!?! I WILL SQUASH MOTHER RUSSIA AND EVERYONE IN IT LIKE AN INSIGNIFICANT BUG!

MOST SINCERELY EMPEROR BREMMER......but you may call me............'empie'...

lol

Planetouched
12th May 2003, 18:56
more like empty

STATEMENT: RUSSIA WON'T BE RECEIVING ANY MESSAGES FROM FRANCE FROM NOW ON. FRANCE WILL BE INVADED JUST AFTER GERMANY WITH IT'S NAZIS FALLS.

Long live our empire, may all who stand in front of us perish, of gewoon int russisch:

"?? ??????????? ???? ???????, ????? ???? ??? ?????? ????? ????, ????????"

Planetouched
12th May 2003, 18:57
wat een fucked up forum, ze kunnen niet eens russische tekens afbeelden.

Carnage
12th May 2003, 19:46
Hehe cool, de thrash talk has already started :D

Ik heb het ook gespeeld (Samen met Bremmah toen), en is op zich gaaf spel...alleen jammer dat die Alliances meestal het een vroegtijdig einde beteken voor 1 van de deelnemers :P

BTW Bremmer --> There can be only one !! :P

Bremmer
12th May 2003, 20:42
AND WHICH SIDE WILL YOU BEN ON WHEN THE WORLD IS DIVIDED?! HUH?!
|
|
|
|
|
|
|

btw ik heb nog een bondgenoot nodig, doe je mee? hehe hoe klinkt Oostenrijk-Hongarije? partner? :)

Kolky
12th May 2003, 21:51
Oke Emperor Bremmer... Meister Kolky hierzo wil wel meehelpen tegen Rusland.. Aangezien daar toch alleen maar ?ntermenschen wonen.. enne in Frankrijk, en natuurlijk in Duitsland alleen ?bermenschen (in die tijd dan he!). Dus kom maar op Rusland... Oke je hebt meer mankracht, maar jullie liggen nog beetje achter met techniek. Want pas na de 1e Wereld Oorlog kwam d'r wat van Rusland. Duitsland en Frankrijk hoordden toen nog bij ??n van de vier wereldmachten! (USA, Great Brittain, Duitsland, Frankrijk) :D

Lukt makkelijk joh Bremmer ;)

Shandril
12th May 2003, 22:56
Well for pity sake, I'm not a dirty thea drinker. We only drink clean thea.

(zijn we trouwens al begonnen, of....Anders wanneer beginnen we?)

Ik ben lekker met m'n drieeen (Schotland, Ierland, en Engeland:D)

Queen Shandril

Carnage
13th May 2003, 01:14
Uberste Carnage zwicht voor de druk van REPUBLICA FRANCAIS...

I Buy myself in at Oostenrijk-Hongarije :D

Bremmer
13th May 2003, 01:17
kijk nu komen we ergen, nog 1 plek vrij: Itali?........een nieuwe Ceacar.....iemand?

Planetouched
13th May 2003, 01:35
hehe, frankrijk werd binnen een aantal weken ingenomen door duitsland, nog te zwijgen over de wanprestatie van landen zoals Polen en paar van W-oostblok(Uhum Polen, Hongarije. Alleen Engeland is een waardig bondgenoot(op theedrinken na dan, vodka import +300% en daarbij mijn vraag, England alliance of willie er eerst ff iets over drinken? Of is dat niet jullie cup of tea?) Waar blijft eigenlijk Turkije? Die behoren een waardige ally te zijn van mijn Rijk, zeker aan de waterpijp ofso.

BTW, Oostenrijk-Hongarije bij de franzosen? damn, wannabe croissant eters. En nog een bericht voor de Fuhrer, ooit van de taktiek van de verschroeide aarde gehoord? Kom maar op met je wapens die bij -10 stoppen met functioneren terwijl het -30 is buiten, allemaal naar Siberie stuk voor stuk. Btw, Germany was toch pacifistisch geworden of telt dat niet?
Blitskrieg was het voorheen, bliksemsnel naar huis terug met je staart tussen je voeten, mijn land is ondertussen een van werelds grootmachten geworden.

Bremmer
13th May 2003, 01:48
aha mooi dan hebben we een mooi front:

Duitsland - Oostenrijk-Hongarije - Frankrijk

tegen

Rusland

ehe..........Turkije wil je er een 2 fronten oorlog van maken? please join

:D ;)

Planetouched
13th May 2003, 02:00
Engeland en Italie zijn nog neutraal geloof 'k, nouja deze tsaar gaat maffen, mzzls

Carnage
13th May 2003, 11:01
Hehe hee Tsaartje van lik m'n vestje --> zullen we de oktober-revolutie deze keer maar vervroegd laten plaatsvinden dan? :D

Eddy de Eagle
13th May 2003, 11:27
Hee manne, het is niet de bedoeling dat er met die spel WOI wordt nagespeeld. Dat zou niet erg eerlijk zijn, dan weet je al wie er gaat winnen.....

Het is de bedoeling dat je zelf allainces aangaat met landen waarbij je er beide voordeel mee hebt. Het is dus niet de bedoeling om dezelfde allainces als in WOI aan te gaan.

Maar goed, ik stel voor dat we het nog even rustig houden tot het spel begonnen is. Tijdens de twee beurten zijn er trouwens genoeg vrije landen om te bezetten. Dus dan is het alleen maar handig als je met niemand in oorlog bent.

We kunnen wat mij betreft wel beginnen.... Dan houden we italie gewoon als neutraal gebied.

Dus wat zeggen jullie ervan. Vandaag om 24.00 start diplomatie 2003 Trefpunt. Morgen voor 24.00 verwacht ik de eerste orders van de legers.
Of wachten jullie nog liever op een Julles Ceasar?

En het is de bedoeling dat je 18 voorraadcentrums veroverd. Indien je een coalitie maakt van 5 landen weet je van te voren al dat die ongeloofwaardig is en niet lang zal standhouden. Het is dan immers voor geen enkele partij mogelijk om die 18 te halen....

Bremmer
13th May 2003, 11:47
hehe het was ook meer trashtalk eigenlijk.........

maar als die orders binnen zijn, wat gaat er dan precies gebeuren? moeten we zelf bijhouden waar alle landlegers/zeelegers staan op de kaart?

edit: ok laat maar ik heb de spelregels doorgenomen: ikke snappe nu

en jij verzamelt de order dus? of iemand anders buiten het spel?

Planetouched
13th May 2003, 11:48
Hehe, was ook maar beetje gevechtjes uitlokken. Mwa, oke die fransen laten we ff met rust. Ik vind goed om zonder Italie te beginnen, een vraagje. Die legers van ons, zijn ze gebaseerd op de werkelijke getallen of heeft elk land even veel aan legers/grondstoffen en whatever(beetje onrealistisch)

Vanaf nu is Rusland op verzoek van de prime-god Eddy neutraal(still not taking any calls from France)

Bremmer
13th May 2003, 11:56
not taking any calls either.......:)

elk land heeft heeft 3 voorraadcentrums in het begin van het spel, dus krijg je de keuze uit 3 legers dit mogen land en zee legers zijn.............

ok...(sigh).....er is ??n uitzondering: Rusland, die krijgt gelijk aan het begin van het spel 4 legers aangezien het een enorm landvlak is.....sigh......alsjeblieft meneer de tsaar

Planetouched
13th May 2003, 11:59
hehe, kijk das nou mooi.

Eddy de Eagle
13th May 2003, 12:26
Ik verzamel alle bevelen en post elke dag een kaartje met de vorderingen. Dus je hoeft niks zelf te onthouden.

Wat mij betreft kun je op internet alle militaire krachten van de landen op gaan zoeken, maar ja.....daar heb je helemaal niks aan. Het blijft natuurlijk een spel waarbij iedereen evenveel kansen moet hebben.

Het is trouwens geen risk. Als twee partijen naar hetzelfde grondgebied willen gebeurt er niks (straf voor slecht overleg en diplomatie)
Voorbeeld:
Duitsland gaat van Kiel naar Nederland
en Engeland gaat van de Noordzee naar Nederland
Er gebeurt nu helemaal niks! Engeland staat nog steeds in Noordzee en Duitsland in Kiel.

Als toch een van de partijen Nederland wilt innemen zal hij gesteund moeten worden door een ander leger (wat grenst aan het in te nemen gebied)
Dus weer een voorbeeld:
Duitsland gaat van Kiel naar Nederland
Het leger wordt gesteund door het Duitse leger in Ruhr.
Engeland gaat van Noordzee naar Nederland.
Uitkomst: duitsland krijgt Nederland.

Let op: andere landen kunnen jou legers ook steunen. Als er bijvoorbeeld fransen in belgie stonden konden die jou legers die naar nederland trokken steunen. Let er wel op of je allies te vertrouwen zijn. Voor evenveel geld steunen de fransen de Engelsen en is Nederland voor hun. (volgen jullie het een beetje?)

Nog een tip: een rustige aanpak is vaak beter dan een Blitzkrieg.

Wat mij betreft kunnen we morgen beginnen?

Eddy de Eagle
13th May 2003, 12:34
En nog iets, aan het begin van de lente worden je aantal legers gelijk aan je aantal voorraadcentra. Je hebt er dus niks aan om legers te gaan uitdunnen, ze komen even hard weer terug....

Je krijgt trouwens alleen legers van een nieuw ingenomen gebied als je het gebied aan het begin van een lente bezet hebt.
Daarna blijft het gebied onder jou controle, tot een andere speler het overneemt....

Jaartelling:
ronde 1 lente 1901
ronde 2 herfst 1901
ronde 3 lente 1902
ronde 4 herfst 1902
ronde 5 lente 1903
etc...

Shandril
13th May 2003, 12:43
Hee wacht op mij

Deze koningin is op staatsbezoek in Examenland...Kunnen we niet twee weekjes wachten? Please?

Bongenoot met Rusland? Waarom niet...:P

Moet trouwens de spelregels nog lezen, maar aangezien ik niet in het land ben...Moet het ff wachten, als jullie het niet erg vinden....

Shandril

Kolky
13th May 2003, 13:10
Oke ik heb een aantal vraagjes over bezettingen:

1. Wat als 1 land een handelspost wil innemen terwijl de eigenaar hem juist wil verdedigen?
2. Wat als 1 land een handelspost wil innemen terwijl de eigenaar juist het land waar die tegenstander uit vertrekt wil overnemen (ruilen als het ware)?
3. Wat als 2 (of meer) landen 1 handelspost willen innemen?
4. 2 Mensen tegelijkertijd 18 handelsposten hebben! In dezelfde ronde.
5. Wat als niemand een handelspost bezit?

Euh best veel vragen! :&

Planetouched
13th May 2003, 13:31
die derde kan ik beantwoorden: hij mislukt en beide legers blijven staan. Btw, heb de regels net ff doorgelezen, damn het zijn er wel een hele zooi. En ik begrijp ook een zooi movements niet. Miss dat je even de verschillende situaties kort kan weergeven? Enne hoe gaan we dat doen met threads? Ik bedoel onderling onderhandelen kan via de PM's al is dat beetje lastig maar orders plaatsen enzo, nemen we een avond in de week wanneer we allemaal online proberen te zijn ofso?

Bremmer
13th May 2003, 14:30
Oke ik heb een aantal vraagjes over bezettingen:

1. Wat als 1 land een handelspost wil innemen terwijl de eigenaar hem juist wil verdedigen?

dat ligt eraan hoeveel legers ze gebruiken:
- evenveel legers: er gebeurt niks, legers blijven staan
-meer aanvallende legers: het land wordt ingenomen en de verdediger moet zich terug trekken
- meer verdedigende legers: er gebeurt niks, legers blijven staan

2. Wat als 1 land een handelspost wil innemen terwijl de eigenaar juist het land waar die tegenstander uit vertrekt wil overnemen (ruilen als het ware)?

ik dacht dat er dan ook niks gebeurt.......(eddy?)

er gebeurt niks

uhm............dat zien we dan wel (denk niet dat dat gebeurt nl)

als je geen handelspost bezit ben je vernietigd en de dagen van je empire zijn voorbij........

als een handelspost niet bezet is aan het begin van het spel, bv nederland dat neutraal is, kun je die zonder een probleem innnemen, dus geen gevecht, en de handelspost is van jou

bij Itali? is dit anders omdat dit hele land neutraal is (omdat we een speler missen) er staan hier in het begin wel legers op maar die kunnen alleen verdedigen en geen andere actie ondernemen

Eddy de Eagle
13th May 2003, 14:36

1) meeste legers winnen. Gelijk aantal legers gebeurt er niks.
2) als er twee legers willen wisselen blijven ze staan. Als er een leger van Prussia naar warsaw beweegt, en een leger van warsaw naar prussia gebeurt er dus niks.
Beweegt er echter een leger van prussia naar warsaw en een leger van warsaw naar silesia gebeuren wel beide zetten.
3) meeste legers winnen, Gelijk aantal legers gebeurt er niks.
4) dit kan niet omdat er maar 34 handelsposten zijn (als ik goed geteld heb) dat kan dus niet voorkomen
5) Er kan niet niemand een handelspost bezitten. Of je moet echt met z'n allen ontzettend je best gaan doen om dit voor elkaar te krijgen (en dan zal het nog niet lukken!). Als jij een handelspost verliest wint iemand anders die. Zo makkelijk is het.

Eddy de Eagle
13th May 2003, 14:39
Shandril,
Ik vind het trouwens best om nog twee weekjes te wachten. Dan hebben we allemaal de tijd om de spelregels iets beter te leren kennen.

Dan hebben we trouwens ook nog tijd om een vertegenwoordiger van Italie te vinden....

Planetouched
13th May 2003, 15:42
tja...wachten wachten en nog meer wachten is allemaal wel leuk en aardig maar die week daarna heb ik volgens mij mijn toetsweek dusse dan kan ik denk niet erg actief aanwezig zijn hiero

Bremmer
13th May 2003, 15:48
qua tijd zal het spel niet zoveel tijd innemen en de eerste beurten zullen zeker niet zoveel tijd in beslag nemen. Je zult maar 3 legers (Planetouched 4) hoeven te verplaatsen dus dat duurt 15 minuten op zijn hoogst....het gaat er alleen om het onderhandelen, maar dat kun je zelf bepalen hoeveel tijd je daaraan besteed......

maar als het niet anders kan wil ik best w8en........

Eddy de Eagle
13th May 2003, 16:27
We kunnen ook afspreken dat we bijvoorbeeld 2 of drie dagen onderhandelen. Om de mensen met minder tijd tegemoed te komen. Maar ik denk dat het op zich geen probleem zal zijn om 1 dag te onderhandelen. We hebben hier te maken met mensen met een dag-post gemiddelde van boven de 3. Dit is meer dan genoeg om te onderhandelen.....

Of wat dacht je van een test potje. Gewoon nu beginnen en de spelregels beter leren. En dan over een maand/twee weken voor het echt starten?

Shandril
13th May 2003, 17:06
ik vind het best, maar als we een oefenpotje doen, zal ik niet overvloedig aanwezig zijn, aangezien ik nog steeds in Examenland zit...Over twee weken rond deze tijd, kom ik op Heathrow aan (ff inleven)

Shandril

Planetouched
13th May 2003, 17:07
jot mij allemaal best hoor

Eddy de Eagle
13th May 2003, 17:17
We zetten de startdatum op donderdag 15 mei. Bezwaren graag voor 15 mei, en anders beginnen we dan met een oefenpotje.

Iedereen er klaar voor?

Planetouched
13th May 2003, 17:49
Donderdag ga ik mijn eerste proeftraining Boogshieten doen en die avond is eigenlijk ook de matrix waar het halve forum naartoe gaat in Roosendaal. Ik ben echter al wel naar het 4de lesuur uit dus dat valt wel weer mee.

Shandril
13th May 2003, 18:01
ga je boogschieten? Vet:D
dat mag ik misschien ook na de vakantie...:)

Shandril

Eddy de Eagle
13th May 2003, 18:06
Hee, jullie doen net of je dag en nacht met dit spel bezig moet zijn... Dat is dus niet het geval. Maar daar kom je vanzelf wel achter tijdens het oefenpotje.

Shandril
13th May 2003, 18:25
je moet wel ff de tijd nemen, met de regels lezen lijkt mij, en wat ik las over onderhandelen. Nou ja het lijkt me in ieder geval verstandig om een oefenpotje te doen.
In mijn geval werkt de praktijk meestal beter dan theorie (qua leren iig)

Shandril

*edit: heb ff de spelregels uitgeprint (dat leest makkelijker, en ik kan er lekker dingen bij schrijven nu :P)*

*edit: moet alleen nog ff een atlas zoeken, want dr staan dingen bij waar ik nog nooit van heb gehoord:S*

Eddy de Eagle
13th May 2003, 18:49
hier voor de minder aardrijkskundige onder ons:

Shandril
13th May 2003, 19:54
is het een hasbro spel? hm die staan meestal wel goed bekend...
Lees nu de spelregels :S

Shandril

*edit: ik heb twee of meer kusten, ik ben 1 kust (?) maar daar staat niks speciaals over vermeld? geldt voor mij hetzelfde als voor Bulgarije en Spanje?*
*edit: welke afkortingen gebruiken we, de engelse of de nederlandse?*

Planetouched
14th May 2003, 00:11
we gingen volgens mij geen afkortingen gebruiken, dat maakt het onnodig moeilijk en complex. Ik begrijp bijv. niks van als je die codes gaat gebruiken en ben ook niet van plan het allemaal uit te gaan zoeken, als ik iets aanval zet ik dat wel neer en niet _ ofso...

Shandril
14th May 2003, 00:24
en mijn gewelidige kustlijn dan

weet je daar toevallig iets over?

Shandril

Planetouched
14th May 2003, 01:12
meerdere kustlijnen is volgens mij gewoon meerdere gebieden. Je kan je vloot(als je er 2 neemt dan) dus bijv in de 2 gebieden zetten terwijl je eigenlijk maar een kustland hebt.

Btw, kun je Braveheart klonen? die kan het volk goed bespelen en zo ons helpen in onze glorie

Eddy de Eagle
14th May 2003, 10:46
de zeeen kun je gewoon beschouwen als gewone land tegels. Het enige verschil is dat ze meestal wat groter zijn.

Planetouched
14th May 2003, 12:08
Oke, je mag dus elke beurt je leger een plaats verzetten am I right? Dan gaan al die speciale dingen in, eehm hoe kan Engeland ooit aan land komen als ze alleen een vloot kunnen hebben, een landleger kan de oversteek toch niet maken? Owja, de andere landen hebben dus geen legers dus als je je leger ernatoe beweegt heb je automatisch dat gebied overgenomen?

Eddy de Eagle
14th May 2003, 12:17
Engeland kan aan land komen door bijvoorbeeld de eerste zetten:
Edi_North sea
London_englisch channel

en dan de volgende beurt
English channel_BEL
North sea steunt english channel

Dan is belgie bezet met de kracht van 2 legers.
beetje duidelijk?

Bremmer
14th May 2003, 12:50
zeelegers kunnen ook landen bezetten die een kustlijn hebben, dus bijvoorbeeld nederland, scandinavi? en denemarken. Deze landen liggen allemaal in het water en een zeeleger kan deze dan ook innemen

ook kun je je leger overlaten stappen. Stel je zet een boot in de noordzee, dan kun je ze de opdracht geven als 'convooi' te dienen en je kunt die beurt een landleger laten overstappen via die boot in de Noordzee naar bv Scandinavi? (waar dus nog geen legers staan want het is neutraal, en dus is het gelijk van jou)

Bremmer
14th May 2003, 13:09
he eddy ik zat trouwens te denken: hoe doen we dat met onze orders geven? aangezien in het bordspel we de orders pas bekend maken als iedereen ze heeft opgeschreven, maar hier gaat dat natuurlijk niet als we ze in die thread zetten. Dan kan de laatste alle zetten van de andere al weten.

Eddy de Eagle
14th May 2003, 13:45
Ja dat is waar. Maar dit is gewoon nog een oefenpotje he. Stuur de orders maar in een PM naar mij toe. Dan verwerk ik de zetten wel. En ik beloof dat ik mijn zetten eerst opschrijf nadat ik die van jullie bekijk!

Shandril
14th May 2003, 14:30
euh zetten? Voor wanneer moeten die bekend zijn, en kan iemand mij daar bij helpen?
btw alex hoeveel pm's kun je in je inbox hebben staan?

Shandril

Eddy de Eagle
14th May 2003, 14:32
Als we donderdag beginnen zullen de zetten vrijdag voor 24.00 binnen moeten zijn. In die tijd ertussen is tijd voor diplomatie.

Bremmer
14th May 2003, 14:37
Ok Shandrill,

De eerste beurt heb je nog maar 3 legers en deze staan allemaal op je voorraad centres en dit zijn er dus ook 3.

Je mag zelf kiezen wat voor legers je neemt aan het begin van het spel, dus 3 landlegers, 3 zeelegers of een combinatie van 1 van die en 2 van de ander.

btw Over het algemeen is het voor Engeland beter om 2 zeelegers te nemen in het begin, aangezien je anders gelijk opgesloten zit op je eiland.....

Het is verder belangrijk je beurten vooruit te plannen want om de 2 beurten is er een telmoment. Het aantal voorraad centres wat je op dat moment hebt telt! Als je er op dat moment 5 hebt, mag je in totaal 5 legers hebben (dus van 3 naar 5 is 2 extra legers)

grz........

Planetouched
14th May 2003, 14:45
check, ordering now...

Shandril
14th May 2003, 15:34
dat moet lukken,

voor verdere vragen, euh ja, die lezen jullie wel hier :)

Queen Shandril

Bremmer
14th May 2003, 17:20
o en misschien wel handig om te weten mensen: als je na de tweede beurt extra legers er bij mag zetten, mogen die alleen (!!) op de voorraad centres van je originele moederland gezet worden. Zorg er dus voor dat je er genoeg vrij hebt om legers te kunnen plaatsen anders mag je deze beurt geen legers erbij plaatsen.......

Shandril
14th May 2003, 17:39
Een soort van nieuwe soldaatjes recruteren op de thuis basis? Logisch.

enne Bremmer, het is Shandril (met 1 L ;))

Shandril

Eddy de Eagle
14th May 2003, 17:50
Dat wist ik eigenlijk ook nog niet. Maar goed, dit is voor mij ook redelijk nieuw. Met de spellenclub in Hasselt is de eerste ronde nog niet voorbij. Daar is het steeds 2 weken overleggen van strategieen, en die zijn nog niet voorbij.

Koning der bananen

Bremmer
14th May 2003, 18:00
Dat wist ik eigenlijk ook nog niet. Maar goed, dit is voor mij ook redelijk nieuw. Met de spellenclub in Hasselt is de eerste ronde nog niet voorbij. Daar is het steeds 2 weken overleggen van strategieen, en die zijn nog niet voorbij.

Koning der bananen

2 weken is vrij lang of niet?

Originally posted by Shandril

enne Bremmer, het is Shandril (met 1 L ;))

Shandril

oops......ehe ok dan moet ik onthouden

Eddy de Eagle
14th May 2003, 18:17
dat is inderdaad erg lang, het spel duurt daardoor een half jaar!! Maar dat gebeurt op het trefpunt niet hoor, daar houden we het op een maand ofzo.:P

Bremmer
14th May 2003, 18:33
dat is wel zo leuk jah.....(Y)

Shandril
15th May 2003, 10:25
een half jaar is volgens mij veels te langdradig...Eerst maar eens kijken hoe we het in het proefpotje er vanaf brengen :)

Shandril

Elminster
15th May 2003, 10:54
Zo lang mogen spellen alleen duren als ze dungeons and dragons heten :)

Eddy de Eagle
15th May 2003, 11:09
Het is ook niet de bedoeling dat het ooit een half jaar gaat duren op het trefpunt! Ze hebben dat daar zo gedaan omdat de meeste niet zo vaak op internet kunnen. Maar de mensen die hier zitten hebben daar volgens mij geen problemen mee :P

Eddy de Eagle
15th May 2003, 12:15
Nogmaals: eerste orders graag voor vrijdag 24 uur binnen.:!

Shandril
15th May 2003, 12:44
Kun je ook zeg maar een soort van contraspionage dinges doen?

Bijvoorbeeld bondgenoten met de tegenpartij zonder dat je eigen partij daarvan afweet, en zonder dat tegenpartij weet dat je euh...al met iemand anders een bondgenoot bent. Ben benieuwd wie dit volgt :)

Shandril

Planetouched
15th May 2003, 12:48
hehe, anything you wanna tell us queen?:D

Eddy de Eagle
15th May 2003, 13:06

Bijvoorbeeld bondgenoten met de tegenpartij zonder dat je eigen partij daarvan afweet, en zonder dat tegenpartij weet dat je euh...al met iemand anders een bondgenoot bent. Ben benieuwd wie dit volgt :)

Shandril

Dit is juist heel de bedoeling van diplomatie. Het is altijd goed om afspraken te maken. Maar er bestaat geen regel dat je die ook moet nakomen! dat maakt het spel zo leuk. Je kunt bijvoorbeeld afspreken met Frankrijk dat je hem steunt om belgie in te nemen. Maar je geeft een order om Duitsland te steunen. Frankrijk is dan natuurlijk pissed, maar Duitsland is je nieuwe grote vriend.

Oh en je hebt trouwens geen vrienden en vijanden. Alleen afspraken (waar je je niet een aan hoeft te houden!). Op het einde zal er maar een winnaar kunnen zijn. Als je bijvoorbeeld een bondgenootschap sluit met Rusland, zorg er dan voor dat je beide voorraadcentra in beslag neemt. Als Rusland alles van jou mag innemen zal je op een gegeven moment te klein zijn om nog van enig nut te zijn. 1 Aanval kan dan al genoeg zijn om je van de kaart te vegen.

Elminster
15th May 2003, 13:13

Shandril
Schiet me nu een heeeel leuk kaartspelletje binnen.. Maffia heet t. Echt vet. Zo man, echt vet. Open er wel ff een thread voor! :P

Kolky
15th May 2003, 13:14
btw alex hoeveel pm's kun je in je inbox hebben staan?

Shandril

Je mag in totaal 50 Pm's in je Box'en hebben staan. Houdt er rekening mee dat ook je outbox hieronder valt. Dus leeg deze ook regelmatig!

Na 2 ronden he, nieuwe legers, dat betekent dus deze ronde, nog een ronde en daarna tellen en miss nieuwe legers?

Eddy de Eagle
15th May 2003, 13:24
ja zo is het

Eddy de Eagle
15th May 2003, 13:25
Originally posted by Elminster

Schiet me nu een heeeel leuk kaartspelletje binnen.. Maffia heet t. Echt vet. Zo man, echt vet. Open er wel ff een thread voor! :P

Maffia hoe smaakt dat? is dat met speelkaarten of trading cards?

Shandril
15th May 2003, 13:30
hoe smaakt dat???

mis ik iets?

Shandril

Eddy de Eagle
15th May 2003, 13:32
hoe smaakt dat???

mis ik iets?

Shandril

Ik zit nog in de orale fase, ik stop alles in mijn mond, maar ik wil wel even van te voren weten hoe het smaakt....

Elminster
15th May 2003, 13:37
Hm teveel Freud gelezen jij banaan

Tis gewoon met normale speelkaarten, al zijn de Irak-speelkaarten ook te gebruiken voor het extra maffia-tintje. Je gebruikt de kaarten trouwens bijna niet, tis meer rechtertje spelen en lekker liegen en bekvechten. (Y)

Nitro
15th May 2003, 13:44

Ik zit nog in de orale fase, ik stop alles in mijn mond, maar ik wil wel even van te voren weten hoe het smaakt....

hmm, ik heb de spelregels niet gelezen en ik heb bijna alle posts hier ook niet gelezen, maar waar gaat dit spel over?!?!

Eddy de Eagle
15th May 2003, 13:54
Het spel gaat erover om europa te beheersen. Daarbij speel je een grootmacht uit het jaar 1901. Een rollenspel voor 7 personen, dat is eigenlijk de beste manier om het te omschrijven.

Elminster
15th May 2003, 15:44
Rollenspel? Het lijkt mij meer een vorm van Stratego dan een rollenspel, anders is het zowat D&D met lvl4 Hitler/ lvl3 Mussolini.

Eddy de Eagle
15th May 2003, 16:08
Het is beslist geen stratego. Elk leger heeft namelijk dezelfde sterkte, en je kunt altijd zien waar elk leger staat. Stratego is juist heel het spel dat je niet de sterkte van een leger kunt zien, en dat er verschillende rangen zijn.
Het is ook geen risk ofzo, er komen geen dobbelstenen aan te pas.
Het is de bedoeling dat je door goed te overleggen met de andere spelers 18 voorraadcentra in Europa bezet.

Planetouched
15th May 2003, 19:06
morgen ist de grote dag, eens kijken wie wat verovert en wie met wie alliances heeft gesloten.

Eddy de Eagle
15th May 2003, 19:21
Ik heb nog niet van iedereen orders binnen.
Ik mis nog order van shandril en Jeroen.

Bremmer
15th May 2003, 19:21
Originally posted by Planetouched
morgen ist de grote dag, eens kijken wie wat verovert en wie met wie alliances heeft gesloten.

weten we dat niet al? (T)

Kolky
15th May 2003, 19:51
Originally posted by Planetouched

Nou dat maak ik niet bekend hoor, welke alliances zijn gesloten hoor!

Ow en Eddy, mijn correcte orders volgen nog!

Shandril
15th May 2003, 20:18
tweede poging:

mijn orders zijn dr als 't goed is.

En morgen vertrek ik op staatsbezoek. Dus het kan wat langer duren voordat ik alle benodigde informatie van mijn mensen ontvang :)

Shandril

Carnage
16th May 2003, 02:20
Sorry voor het late tijdstip (alsof je ze om 24.00 uur gaat verwerken :P)

Eddy de Eagle
16th May 2003, 12:09
Het verwerken doe ik gewoon 's ochtens. Het tijdstip is gewoon zo afgesproken dat je steeds precies een dag hebt.

Het is niet de bedoeling dat jullie dag en nacht met dit spel bezig zijn. En om jullie slaap te gunnen is er tussen 24.00 en 9.00 altijd een periode van politieke onzekerheid.:P

Bremmer
28th April 2004, 17:56
dit was toch wel leuk eigenlijk.........jammer dat het gestopt is

Carnage
28th April 2004, 20:48
In other words: Fire up the Engine again, Jim (L)

Shandril
28th April 2004, 23:29
eej ja, wanneer gaan we verder?

Shandril

Elminster
29th April 2004, 13:35
Ik kan me herinneren een deal te hebben gesloten met iemand en dat was het :)

Eddy de Eagle
29th April 2004, 14:13
we kunnen wel opnieuw beginnen. Moet ik nog wel weer even die map vandaan toveren. Ik weet niet meer precies van welke site dat was

Kolky
29th April 2004, 15:03
we kunnen wel opnieuw beginnen. Moet ik nog wel weer even die map vandaan toveren. Ik weet niet meer precies van welke site dat was
Ok vet, ik doe weer mee.. aantal dingen:
Maximale spelers liefst
Gamemaster, die dus onafhankelijk alles regeld
De map is ergens in een oude thread nog wel te vinden denk ik!

Eddy de Eagle
30th April 2004, 14:20
Ik wil het liefst een keer spelen, en dus niet de scores verwerken. We moeten allemaal nog wel even de spelregels doornemen. De vorige keer waren er wel een paar dingen die we verkeerd deden.

Elminster
30th April 2004, 17:16
Haha ik heb niets verkeerd gedaan

Maar toch zouden de regels een goed plan zijn...

Eddy de Eagle
1st May 2004, 13:21
met legers steunen, niet steunen etc waren een aantal dingen fout gegaan. Bij steunen moet je uitdrukkelijk aangeven van waar naar waar je steunt, en welke nationaliteit. Verder worden alle orders aan het eind van de ronde volledig gepost. Dus eventuele (mislukte) snode plannen worden dan zichtbaar.