View Full Version : [strategy] - SiedleR von Catan
Eddy de Eagle
17th April 2003, 16:34
Net als de thread van Machiavelli. Hier kun je je strategie van Catan kwijt.
Ik zal beginnen met een klassieker voor de versie zonder uitbreidingen:
erts en graan
Het doel is om je eerste dorpen aan zoveel mogelijk erts en graan tegels te laten grenzen om zo snel mogelijk twee steden te bouwen.
Ga dan naar een erts of graan haven, of ruil met andere spelers voor hout en baksteen om een extra dorpje te bouwen. Het liefst aan een schapenweide, zodat je kunt beginnen met ontwikkelingskaarten kopen en het spel kan gaan domineren.
zorg ervoor dat de overige spelers geen/weinig graan en erts krijgen. Zo is het maximale aantal punten wat ze kunnen krijgen 5 (voor de dorpen) + 2 (voor de langste handelsroute) daarna zitten ze klem.
typische einde: 3 steden (6punten) + grootste riddermacht (2punten) + 1 dorp (1 punt) + 1 overwinningspunt van ontwikkelingskaartjes (1 punt) = 10 punten
Niet elke bordopbouw is geschikt voor deze techniek. De erts en graan moeten een beetje bij elkaar liggen en gunstige getallen hebben. Anders komen de andere spelers te snel op gang en heb jij geen kant meer om op te gaan omdat overal al wegen en dorpen staan.
don't laugh, it works!
Carnage
18th April 2003, 12:13
Dit kan straks ook op de site (Y)
Bremmer
18th April 2003, 12:45
jah idd goed bezig......
Eddy de Eagle
18th April 2003, 14:18
Oke als niemand zijn eigen taktieken post dan heb ik er hier nog wel een:
Je hebt wel eens dat je als laatste mag zetten en dat alle leuke plaatsjes al weg zijn. Er blijven dan alleen nog maar van die bagger plaatsen over.
Maar er is hoop: kijk of er op het veld twee of zelfs 3 tegels van dezelfde grondstof aan elkaar grenzen EN kijk ook of de bij die grondstof behorende haven 1 of 2 landtegels van die grondstof grenzen. Op deze manier kies je de meest geschikte plek uit (dus zoveel mogelijk van hetzelfde is nu het beste.... ) Vooral erts is leuk om aan te zitten omdat je dat kan combineren met "erts en graan" en het geeft bovendien handelswaren (als je steden en ridders speelt)
Het spelen is makkelijk. Je krijgt voornamelijk alleen maar 1 soort grondstof, die je vervolgens 2:1 met de bank ruilt voor andere grondstoffen. Er is nog een voordeel: doordat jij aan zoveel dezelfde tegels zit het een schaarse grondstof voor je tegenspelers, en een overvloedige grondstof voor jou. Je kunt dus veel voordeel uit ruilen halen.
Deze tactiek werkt bij alle uitbreidingen van catan!
Elminster
18th April 2003, 16:43
Goede tips, zo ongeveer was mijn tactiek ook wel maar ik stelde die nooit echt vantevoren vast ofzo. En ik wil graag ook een tactiek posten maar veel dieper dan dat gaat mijn denken vaak niet bij Catan... Zouden er wel andere tactieken zijn eigenlijk? Iets van veel ontwikkelingskaarten kopen, proberen monopoly te krijgen, ofzo?
Kolky
18th April 2003, 17:49
Ik probeer me al tijd te contreren op 1 soort.. (vaak Steen of Hout) waarvan de rest minder tot geen kan krijgen. Vaak ook een haven erbij.
Met steden en ridders probeer ik vaak zo snel mogelijk 1 onderdeel tot Universiteit te halen. En zo veel mogelijk ridders. Dan afwachten op de Ontwikkelings kaarten.
Bij Zeevaarders, ga ik vooral op ontdekking naar Goud mijnen, als er een is, meteen innemen. Wat ook goed werkt, is gewoon compleet geen boten te bouwen, en heel de thuisbasis overnemen. Iedereen de weg versperren, zodat ze wel moeten varen.
Met alle expansies tegelijkertijd, speel ik liever met me Steden, deze bouw ik snel op, en probeer telkens als Redder van Catan naar voren te komen. Waardoor je ook snel punten pakt, en Ontwikkelingskaarten.
Carnage
18th April 2003, 19:11
Wat mijn speelwijze is met het bouwen van dorpen:
- Probeer altijd zoveel mogelijk verschillende nummers te krijgen (afgezien van het feit dat getallen dichter bij de 7 statischtisch beter is qua kans). Op deze manier vergroot je de kans dat je bij elke dobbelsteen worp 'iets' krijgt.
- Mocht je twijfelen tussen 2 vestigingsplaatsen voor een dorp, tel dan het absolute verschil tussen 7 en van elk getal van het terrein bij elkaar op. Dit biedt een goede vergelijkings basis voor de 2 plaatsen (hoe lager het getal, hoe statischtisch beter het is).
Bremmer
18th April 2003, 20:08
bij steden en ridders (wancatan dus ik weet niet of hetzelfde is)kijk ik meestal bij het plaatsen van je eerste settlements in het begin dat je alle grondstoffen hebt. Bij het plaatsen van je settlement probeer ik me vooral op stenen en graan en nog een te vestigen. Als ik daarna een stad plaats probeer ik vooral te richten op schapen, erts en hout omdat je dan meteen een commodity bron heb ( papier, money en wol) en dan zo snel mogelijk je stad ontwikkelen om die belangrijke kaartjes te krijgen want deze kaarten zijn vaak van beslissende invloed in het spel.
Ook kun je je idd concentreren op een specifieke grondstof en dan zorgen dat je zo snel mogelijk kunt ruilen met de bank 2:1
Andere spelers afsnijden is altijd leuk. Het is al een aantal keer voorgekomen dat ik een speler of 2 kon afsnijden en zodoende genoeg gebiedjes voor mezelf had en hun het verder moesten uitvechten met de rest van de gebieden
Ruilen: ik ruil zo min mogelijk met anderen en verder ruil ik alleen als het echt iets gunstig is voor mij of dat het echt uit noodzaak is dat ik ruil.....
Het is al gezegd maar diegene die het goud heeft is binnen! dus zorg dat als er goud is je daar hard voor moet gaan
Kolky
18th April 2003, 20:47
Originally posted by Bremmer
[B]bij steden en ridders (wancatan dus ik weet niet of hetzelfde is)B]
Jah dat is idd hetzelfde dat vind ik ook trouwens een van de betere dingen van Steden en Ridders alleen moet een van jullie me de volgende optie nog eens goed uitleggen, volgens mij begrijp ik hem niet goed..:S
Vanaf nu mag je een gronstof kiezen, als je bij het dobbelen een grondstoffensoort mag nemen, die uitverkocht is. Uitzondering: '7' gegooid.
Vooral die Uitverkocht doet het hem... en het is alleen als ik dobbel toch?
Elminster
19th April 2003, 14:12
Lijkt me niet, gewoon altijd als je bv hout mag pakken en dat is er niet, dat je dan iets naar keuze pakt..
Eddy de Eagle
22nd April 2003, 17:53
Die dingen zijn allemaal recht uit het duits vertaald! het betekend gewoon dat je een grondstof mag pakken als je er door het dobbellen geen krijgt. Bij 7 mag je niks pakken.
weer een nieuwe tactiek (zelf bedacht)
deze tactiek is zeer grof als je veel graan hebt.
je hebt altijd wel dat je met 2 of meer man aan dezelfde grondstoftegel zit. Zet op deze plekken een ridder neer.
Tactiek: indien je zeven gooit, of je hebt de kans om een ridder te verjaagen zet je de ridder op een tegel waar jij EN een andere speler aan grenzen.
Je pakt een kaartje bij de tegenstander
En je verjaagd dezelfde beurt de ridder weer (het liefst om dit trucje weer te doen)
Op deze manier kun je veel graan omzetten in andere grondstoffen en tegelijkertijd je tegenstanders behoorlijk irriteren!!
De moeite waard om een keer bij wancatan uit te proberen, niemand snapt wat je aan het doen bent, maar het is volkomen legaal volgens de spelregels.
aekold
23rd April 2003, 00:53
Klinkt wel leuk ja, zou het graag een keer in actie willen zien. Liefst niet tegen mij :D.
Carnage
23rd April 2003, 01:01
Als je een monopolie pakt als je een Ontwikkelingskaart koopt, hou deze dan vast totdat er b.v. halverwege het spel b.v. 2 keer hetzelfde nummer wordt gegooid.
Meestal zijn er dan wat mensen met wat steden enzo die b.v. lekker veel hout krijgen. Now is the time to play that Monopolie!! :D
Eddy de Eagle
23rd April 2003, 14:23
Een andere tactiek is om alle kaarten te onthouden die iedereen pakt. Dan heb je een mega groot voordeel. Maar je kijgt er wel keiharde koppijn van. (en meestal lukt het ook niet....) Ik heb nog steeds geen goede tactiek gevonden om alle kaartjes te onthouden (handig voor monopolie, maar ook voor andere ontwikkelingskaartjes)
Bremmer
23rd April 2003, 19:31
Ok dit is sneaky en werkt waarschijnlijk alleen op Wancatan:
als je een monopolie kaart hebt, moet je net doen of je wil ruilen en dan heel gul zijn met je aanbod. Bijvoorbeeld: ik wil 1 steen, en je krijgt van mij 2 graan en een schaap. Andere spelers zullen dan snel ja zeggen tegen de ruil. Vervolgens wijs je de ruil af en je speelt je monopoly kaart uit......weg steen......ehe dat vinden ze niet leuk
Carnage
24th April 2003, 01:39
Dit werkt in het echt ook vrij aardig.
Dan probeer ik iets te ruilen.....en dan zeggen mensen zoiets van "nee dat krijg je niet".
Dan zeg ik terwijl ik de monopolie kaart omdraai "Nou....dan kom ik toch gewoon halen (T)? " hehehehe
Bremmer
24th April 2003, 10:20
klopt...hehe zijn ze alleen helemaal niet blij mee.....
Eddy de Eagle
24th April 2003, 11:13
ok eerst aan iedereen al je graan wegruilen, en dan monopolie erachteraan spelen......(T)
All Righty Peoplez Check it out:
http://www.trefpuntmagic.nl/Other_Games/Kolonisten_van_Catan/index.php
Iemand anders nog een leuke strategie.. die ik ook op de site moet zetten?
Eddy de Eagle
8th May 2003, 13:46
Nog een beetje een flauwe strategie: ruil altijd met de spelers met de minste overwinningspunten, die zijn toch kansloos.....:D
Bremmer
8th May 2003, 14:39
ziet er goed uit........
Eddy de Eagle
20th May 2003, 18:06
Dit is de tegenhanger van erts en graan
Dorpen en wegen,
als je merkt dat hout en steen niet schaars is, maar niemand daar zijn eerste dorp aan zet is deze tacktiek zeer goed. Het doel is om zoveel mogelijk wegen te bouwen om het de tegenstander zo onmogelijk te maken om nog een kant op te kunnen.
1) probeer zoveel mogelijk wegen te bouwen
2) zet zoveel mogelijk dorpen op afstand 3 (belangrijk) van de dorpen van je tegenstander. Op die manier zal hij meer straten moeten bouwen om weer een dorp te zetten.
3) zet bij het begin ook je dorpen op afstand 3 van je tegenstander
Probeer zo snel mogelijk alle mogelijke plekjes voor dorpen te bezetten of te bederven (door er op 1 plaats afstand ervan een dorp te bouwen, of door het te omringen met wegen)
het bijkomende voordeel van deze tactiek is dat je vaak zeker bent van de langste handelsroute. Dat betekend dat je maar 2 steden hoeft te bouwen (2 langste handelsroute, 4 dorpen, 2 steden)
Deze tactiek werkt ook bij steden en ridders, maar is daar moeilijker, omdat spelers je dan behoorlijk dwars kunnen zitten met ontwikkelingskaarten.
Elminster
20th May 2003, 18:22
Ik vind dat zowel Carnage's als Bremmers tactieken niet draaien om normaal voordeel halen maar om je tegenstanders zo gefrustreerd te krijgen dat ze opgeven :D
Trouwens monopoly is sowieso errug hard, veel harder dan een ridder ofzo (dit is ff zonder uitbreidingen ej). En ELKE KEER heeft Planetouched m... verdacht.... (E)
Eddy de Eagle
20th May 2003, 18:33
cheat tactiek 1:
Die monopolies neem je toch gewoon mee van thuis als je gaat spelen?:D
cheat tactiek 2:
bij steden en ridders: handelswaren kaarten zijn lichter van achten dan grondstoffenkaarten. Dus als je een kaart mag trekken........:D
Maar cheaten mag niet he! hou het eerlijk :)
Elminster
20th May 2003, 21:44
we verdachtten Plane al van cheat tactiek ??n, we hadden hem eigenlijk het huis uit willen trappen... alleen was het zijn huis dus tja...
Planetouched
20th May 2003, 22:19
hehe...kan er toch ook niks aan doen..daarbij ik had ook 4 ridders, 1 2-wegenbouw kaart en een extra overwinningspunt gepakt dus eht was er maar 1 v/d 7
Eddy de Eagle
21st May 2003, 10:36
Het is niet super goed om heel veel ontwikkelingskaarten te kopen. Voor 2 ontwikkelingskaarten + 1 graan kun je ook een stad bouwen (en dan hoef je ook nog eens geen schapen te betalen)
Elminster
21st May 2003, 22:47
Ontwikkeling is alleen interessant
1) Om een neger weg te jagen die daar vast wil gaan wonen
2) Als je een monopolie pakt, 15 kaarten 'collecteert' en zo 2 weggetjes en dorp en een stad kan bouwen 8)
Vind ik dan ej
Planetouched
22nd May 2003, 00:17
Ik vind het op zich een redelijk slimme strategie..je hebt kansen op overwinningspunten die je plotseling kunt inzetten en als je ondertussen nog een aantal dorpjes erbij bouwt heb je zo je punten bij elkaar. En vergeet de 2 extra punten van grootste leger niet...schiet aardig op hoor
Eddy de Eagle
22nd May 2003, 12:21
Ik heb niks tegen ontwikkelingskaartjes, maar ik het begin kun je beter steden bouwen, kun je daarna nog meer kaartjes nemen.
Grootste riddermacht kost toch minimaal 4 ontwikkelingskaartjes.......kun je zeker 3 steden voor bouwen=meer punten!
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.