View Full Version : any DMs?
Elminster
4th April 2003, 18:12
Ik weet van een paar mensen dat ze op dit moment een sessie draaien als DM, nl Outcast, Planetouched en ikke, maar zo nu en dan hoor ik van anderen ook dat ze een quest aan het bouwen zijn. Wie heeft er allemaal al eens ge-dm-t en wie wil het gaan doen.
Volgens mij was endran ook een jaar geleden aan een quest begonnen, oja en raging goblin... :)
Bremmer
4th April 2003, 18:26
ben altijd speler, maar eens ga ik dus wel eens DM-en, nu heb ik toch tijd genoeg en ik speel lang genoeg om op de hoogte te zijn van alle regels en ideeen voor quest heb ik zat.......
Lijkt me dus wel cool, maar eerst ff in Elminster zijn quest weer als speler beginnen om er weer ff in te komen, daarna wil ik best een keer dm'en bij die groep of onze vrijdag groep.......
Nitro
4th April 2003, 18:27
nee ben altijd speler geweest en dat wil ik toch wel zo houden eigenlijk
aekold
4th April 2003, 19:51
Ik hoop zeker nog een keer voor onze groep te kunnen gaan DM'en. Ik ben het nu al een beetje aan het voorbereiden, maar het zal nog wel ff duren, aangezien de quest van elminster nog wel ff zal duren.
Outcast
4th April 2003, 23:55
Yup ik DM praktisch alleen maar, zeker nu met de grote campaign
Kolky
5th April 2003, 08:46
Ik ben dus met een quest bezig ja... ff kijken hoe dat gaat als tie af is....
Bremmer
5th April 2003, 12:32
beginnen jullie met het maken van een eigen quest of proberen jullie eerst een officiele quest van WotC uit als je wil DM'en?
Mij lijkt het makkelijker om eerst ff de techniek van het DM'en onder de knie te krijgen en dan een eigen quest te ontwikkelen. Een eigen quest is natuurlijk altijd leuker als een standaard quest, maar ik denk dat het begin makkelijker is een standaard quest te gebruiken aangezien alle encounters, plotten, omgevingen enz al beschreven zijn en je je kan focussen op het goede verloop van de sessie ipv ook nog eens te focussen op andere dingen. En je kunt natuurlijk altijd kleine dingen hierin veranderen zoals treasures, encounter lvl's, enz......
aekold
5th April 2003, 14:17
Nee, ik heb eigenlijk nooit een voorgebouwde quest gespeeld, altijd zelf een gemaakt. Ging best goed als ik het zo mag zeggen.
Outcast
5th April 2003, 15:14
Geloof me als jullie een full-time job hebben dan ga je weinige tijd die je nog hebt niet gebruiken om een quest te maken want een zelfgemaakte quest vreet tijd. Zeker een goede quest met goede samenhang en plot enz. Zoals een goed boek dus. En aangezien er hele goede quests /campaigns zijn zie ik geen aanleiding om een quest zelf te maken, tuurlijk is het leuker maar je moet een ervaren dm zijn om dit te kunnen.
Bremmer
5th April 2003, 15:19
ehe jah maar aangezien ze geen full-time job hebben.......:O
Elminster
7th April 2003, 21:53
Ejej school is ook
...
ehm...
tja...
nouja ik sport, en dan hou je weinig tijd over :O ;)
anyway kijk hier eens:tips voor DMs (http://www.trefpuntmagic.nl/Forum/showthread.php?s=&threadid=250). Staat wel wat tussen!
Planetouched
11th April 2003, 13:09
denk dat het vallen en opstaan is in de DM wereld..als je je eigen quest begint is het handig niet al te ver vooruit te werken(denk je es in wat je met je aantekeningen van je immense grot kunt doen als je party besluit maar es naar de zee te gaan bijv.) Ook is het handig alvast een grove verhaallijn te bedenken, wat wil je dat ze te weten gaan komen, wie worden de bazen van het alles, wie zijn hun cohorts? Welke plaatsen wil je gebruiken. Niet alles uitwerken, korte aantekeningen zijn genoeg. Dan, maak een geschiedenis, bedenk waarom het zo is zo als het is in je wereld, gebruik iedeen van anderen, van dingen die je tegenkomt in deze wereld, een groot beeld van een god...mwa, mooi maak er een vergeten tempel in van een quasi-god, een paar undead spirits erbij en een rijke NPC die zijn kind kwijt is geraakt toen ze er aan het wandelen waren en je hebt een plot. Langzamerhand leer je je vaardigheden verfijnen. Je schrijft niet meer zoveel uit en leert steeds logischere plots uit te schrijven.
Natuurlijk helpt het als je eens in de DM's kijkt en daar de tips voor DMen doorleest, die zijn erg handig maar niet echt compleet. En vooral remember rule #01.
Elminster
11th April 2003, 17:35
Had dat nou in die andere thread gepost :D:D:D
Maar ik ben het er wel mee eens, grotendeels, al is het zo dat je die grot waarschijnlijk rustig kan uitwerken als je vrije tijd hebt en ze zijn er nog lang niet, als je maar zeker weet dat ze erheen gaan (meestal weet je het zeker).
Planetouched
11th April 2003, 19:24
of je laat de gierigste uit de party dromen over ontelbare rijkdommen in een donkere grot nabij...lekker dik erop leggen om ze te lokken.:D
Kolky
12th April 2003, 02:30
Hey... Idee..(I)
Anders zetten we alle DM tips op de site?
Wie wil daaraan meehelpen?
Elminster
12th April 2003, 16:52
Jot, ik wel. Maar veel meer dan knippen + plakken is het toch niet?
Planetouched
12th April 2003, 16:57
idd, kunt miss ook verschillende DM's hun visie op Dm-en laten geven en tips laten geven al is dat op de boards al flink gedaan.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.