View Full Version : [Strategy] - Machiavelli
Bremmer
15th April 2003, 12:36
De prediker. Op het eerste gezicht het enige karakter met fatsoen en een heilige bovendien. Niet blijkt minder waar: het karakter van de prediker staat voor schijnheiligheid en bedrog en wordt vaak door spelers gekozen die zogezegd 'incognito' en met een bepaalde zekerheid het spel willen doorkomen. Hoe verder het spel vordert des te belangrijker wordt de prediker aangezien hij het counter karakter bij uitstek is voor diegene(n) die de het grootste aantal gebouwen hebben.
De prediker heeft een aantal, niet geringe voordelen.
Het eerste en meest voor de hand liggende voordeel van de prediker is dat hij immuun is voor de effecten van de condoti?re. Dit maakt de prediker een van de belangrijkere karakters naar mate het spel vordert.
Het tweede voordeel is minder direct en heeft vooral betrekking op het feit dat de prediker in het begin van het spel vaak over het hoofd wordt gezien en genegeerd wordt door de moordenaar. Dit maakt hem betrekkelijk veilig in het begin van het spel om je stad op te bouwen zonder dat je het risico loopt een beurt te moeten missen.
Het derde voordeel is het feit dat de prediker een van de vier keuren vertegenwoordigt. Dit wil zeggen samen met de koning (geel), koopman (groen) en de condoti?re (rood) zij het exclusieve recht hebben om inkomsten van hun kleur gebouwen te werven. En extra goud is altijd handig om een stad op te bouwen.
Conclusie:
- in het begin een zekerheidje
- later een must voor je veiligheid
- extra inkomsten van gebouwen
Carnage
15th April 2003, 13:36
100% mee eens. (Y)
Kolky
15th April 2003, 17:58
Oke, deze dingen zal ik wel toevoegen, bij de pagina over Machiavelli..
Gaan we dit ook doen, bij andere spelen?
Bremmer
15th April 2003, 19:36
vind ik wel een goed idee, alleen dan iets algemener. Over UP wil ik best wat schrijven, zowel voor 2 als meerdere spelers.
en welke spellen hebben we nog meer?
Laevid
15th April 2003, 22:39
My favorite character whahahahaha......sorry moest er ff uit.....
Nitro
15th April 2003, 23:48
nou alles wat je zo'n beetje ziet op een spellenmiddag
Laevid --> :D
Bremmer
16th April 2003, 00:22
Originally posted by Laevid
My favorite character whahahahaha......sorry moest er ff uit.....
wacht maar totdat we de koopman bespreken :P (C)
Mr G. Bears
16th April 2003, 08:41
machiavelli vond ik niet zo boeiend als ik eerlijk moet zijn
de argumenten daarvoor zijn, et boeide me niet echt, daarom vond ik et uiteraard ook nie zo boeiend door :P
Laevid
16th April 2003, 09:30
Originally posted by Bremmer
wacht maar totdat we de koopman bespreken :P (C)
ja volgens bepaalde mensen is de prediker toch echt mijn favorite character hoor ik pak em "ALTIJD" :D
Bremmer
16th April 2003, 11:08
ah zo....hehe
aekold
16th April 2003, 21:38
Bespaar me de details....plz
Laevid
16th April 2003, 23:07
niet zo aekold :&
aekold
17th April 2003, 00:30
Yeah right, volgens mij zou je het anders niet erg vinden.
Nitro
17th April 2003, 00:34
nee tis een kolky uitspraak
aekold
17th April 2003, 00:43
??? Sorry, ik volg je even niet, plz explane.
Kolky
18th April 2003, 17:54
Ik vind de beste tactiek bij Machiavelli om zo snel mogelijk kleine gebouwen neer te zetten, door middel van vaak de Koopman en Bouwmeester te nemen. Door de een pak je extra goud. De andere helpt je met snel kleine gebouwtjes bouwen, waardoor de Condotierre het niet kan bijhouden met slopen, en niet kan bijhouden met bouwen. Het enigste probleem is de Moordenaar, deze kan vaak je hele tactiek vernielen, door 1 beurt weg te nemen. Probeer ook vaak niet alleen maar 1 of 2 goudstuk kostende gebouwen te bouwen, want anders gaat de Magier zijn hand met jouw ruilen, om je tactiek over te nemen.
Je openingshand moet er wel voor geschikt zijn, anders wordt het niks...:S
Eddy de Eagle
28th May 2003, 15:53
dit spel is met twee personen ook wel leuk. Dan speel je iedere beurt twee karakters. Heeft er iemand enig idee wat er dan met de prediker gebeurd?
Bij de prediker staat: zijn gebouwen zijn beschermd voor de conditorie. Betekend dit dat er geen gebouwen vernietigd mogen worden bij de SPELER die de prediker heeft. Of dat er geen gebouwen van de PREDIKER vernietigd kunnen worden (blauwe gebouwen dus?)
Als je met 2 speelt, en je pakt prediker en koopman, en je tegenstander conditorie en magier. Mag dan de conditorie gebouwen vernietigen?
Ik heb nog geen echte taktiek ontwikkeld, maar hij komt eraan...ik heb het namelijk nog maar 3 keer gespeeld (en alle keren verloren...van mijn moeder nog wel :& )
Bremmer
28th May 2003, 18:37
ehe, ik speel dit spel ongeveer 2x in de week met z'n 2en en vindt het een wereld spel. Zeker voor 10 Euro!!!
Wij spelen het zo dat die speler die de prediker heeft immuun is voor het gebouwen slopen van de condotiere. Als die speler niet de prediker heeft kunnen dus alle gebouwen worden gesloopt, ook de blauwe........ik weet 99,99% zeker dat dit klopt
Elminster
29th May 2003, 15:20
Zoek t op in de regels als je het spel hebt, weet je die laatste 0,01% ook gelijk :P
Ik heb t een paar keer gespeeld, was best vet. Alleen Yuri bleef om onbekende reden altijd koning :S?
Bremmer
29th May 2003, 23:50
ja ze zijn er een beetje vaag over in de regels....
Conjurer
29th May 2003, 23:56
Ik ken het hele spel niet (wel van zien), op de volgende spellen middag zou ik het wel willen spelen als het kan
Carnage
30th May 2003, 12:33
ja ze zijn er een beetje vaag over in de regels....
Het zijn alle gebouwen die beschermd zijn. Het staat in de regels (en ook in de uitleg die ik kreeg op 't spellenspektakel toen).
BTW: De prediker zou wel heel erg oninteressant zijn als het niet zo was.
Kolky
30th May 2003, 13:35
Je kunt als je eenmaal koning bent altijd koning blijven!
1. Je pakt zelf de koning!
2. Je pakt moordenaar en vermoordt koning! (laatste koning is weer koning..:S)
3. Beide zijn weg, dan blijft de laatste koning ook koning!
Maar ja als koning, je krijgt voor de rest alleen maar problemen, ze weten dat je koning bent. Dus ze gaan van je jatten. Je krijgt ook weinig ander speciaals...
Elminster
30th May 2003, 14:05
Vandaar die 'onbekende redenen' :P
Hij was het iedere keer, maar het hielp nix...
Nitro
30th May 2003, 14:33
Originally posted by Kolky
Je kunt als je eenmaal koning bent altijd koning blijven!
1. Je pakt zelf de koning!
3. Beide zijn weg, dan blijft de laatste koning ook koning!
Maar ja als koning, je krijgt voor de rest alleen maar problemen, ze weten dat je koning bent. Dus ze gaan van je jatten. Je krijgt ook weinig ander speciaals...
oftewel het is een volkomen nutteloze strategie
Bremmer
30th May 2003, 19:09
de voordelen van de overige karakters zijn te goed om op te geven voor de koning denk ik....
Bremmer
30th May 2003, 19:10
Originally posted by Kolky
btw dit is niet waar volgens mij of ik heb het al die tijd verkeerd gespeeld. Ook al vermoord je de koning hij is de volgende beurt gewoon koning
*edit ff opgezocht en idd als je verder leest zie je dat de vermoorde koning de volgende beurt koning wordt
* edit en over die prediker idd als je logisch nadenkt heeft de prediker anders weinig nut, maar toch zijn ze er niet helemaal duidelijk over in de spelregels
Elminster
31st May 2003, 12:16
Dat bedoelt Kolky... als je al koning bent, neem je voor de afwisseling een keer niet de koning maar de moordenaar en wordt je dus daarna w??r koning...
Carnage
31st May 2003, 15:34
Als iemand de koning is, en de koning wordt vermoord, betekent dit dat de koning geen speelbeurt krijgt in die ronde.
In de volgende ronde is dat persoon wel degelijk de nieuwe koning.
Bremmer
31st May 2003, 16:30
Originally posted by Elminster
Dat bedoelt Kolky... als je al koning bent, neem je voor de afwisseling een keer niet de koning maar de moordenaar en wordt je dus daarna w??r koning...
maar dat is nu juist want dat wordt je niet: ook al vermoord je de koning hij is de volgende beurt gewoon koning.
Kolky
1st June 2003, 09:50
maar dat is nu juist want dat wordt je niet: ook al vermoord je de koning hij is de volgende beurt gewoon koning.
Oeps dan hebben wij het verkeerd gespeeld :&
Thnx!
Sengir Vampire
15th June 2003, 02:29
maar de condottiere is toch onmisbaar, want zonder een condottiere worden het hele korte potjes. Het enigste probleem met de condottiere is dat iemand zich op moet offeren om bij iemand die veel gebouwen heeft een groot gebouw te slopen. Maar aangezien hij de kosten van de gebouw -1 gp betaalt, heeft dat als consequentie dat hij zelf geen gebouwen meer kan bouwen die beurt iig. Dus dat is een keuze die men moet maken als je de condotierre speelt.
Verder is het belangrijk te weten dat de priester dus immuun is voor het slopen van de gebouwen van de condottiere. Dus dit kan als preventiemiddel dienen wanneer je bang bent dat de condottiere voor jouw stad gaat deze beurt.
Verder is in het begin de condotierre juist niet interresant behalve als je een aantal rode gebouwen in je stad hebt staan wat dan weer geld oplevert.
in het begin is de condottiere meestal veilig voor de dief en de moordenaar aangezien die vaak voor meer prominentere leden van de stad gaan als de koopman. Later is de condottiere juist het doelwit van aanslagen aangezien diegene met grootste steden de condottiere liever zien gaan dan komen.
+ ... klein detail maar zeer groot voor gameplay . De condotierre mag NOOIT het laatste gebouwtje wat een serie van 8 maakt vernietigen !! En dat is ook wel makkelijk als tegenstander zijnde want dan is er nix wat je meer tegen houd .
Verder ben ik zelf vaak moordenaar en als de koning naast me zit kill ik de koopman ofzo. Anders kill ik vaak de koning zodat deze naast me komt zitten :D
Bremmer
28th June 2003, 23:36
ehe hoe bedoel je naast je komen zitten?
o ja en bij ons geld de regel: als je niet weet wie je moet vermoorden pak de koopman (E) ....dus je bent gewaarschuwd als je de koopman neemt
binnenkort ga ik weer eens verder met een ander karakter
Carnage
29th June 2003, 11:56
Ik doe mee met de strategy beschrijving ;)
Bremmer
29th June 2003, 12:19
ok laten we beginnen met de dief
Eddy de Eagle
30th June 2003, 10:53
Als je met twee spelers speelt moet je altijd onthouden welke twee kaarten je tegenstander kan hebben. Je weet er altijd 4, dus je hebt kans van 50%.
Zitten bij de vier kaarten die je tegenstander (mogelijk) heeft de moordenaar zijn je kansen in een keer stukken vergroot.
Hier is hoe het werkt:
je tegenstander KAN hebben:
Moordenaar
koopman
prediker
bouwmeester
In de volgorde, first pick last pick. Als nu de moordenaar wordt opgeroepen en deze reageert niet, weet je zeker dat je tegenspeler de koopman heeft.
Het beste is als je met twee spelers speelt dat je van de karakter steelt die voor je tegenstander het eerst aan de beurt is. Anders heeft hij kans om alles uit te geven.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.