PDA

View Full Version : armor en skills

Planetouched
30th October 2002, 15:46
Armor is in dnd al uitgewerkt dat het effect kan hebben op skills zoals swim en jump, maar hoe zit het met armor(die met helm dan) en skills zoals listen en spot. Ik heb welleens kastelen bezocht en daar naar wapens en uitrusting gekeken, die dingen wegen zoiezo een ton maar daarnaast kun je erin veel lastiger rondkijken, je hebt immers maar een kleine viewer, en alle geluiden van buitenaf worden ernstig gedempt aangezien je een plaat metaal rond je hoofd hebt. Ik denk dat bij deze 2 skills een kleine penalty wel op zijn plaats is, de 3 armor's met een helm zijn;
-Breastplate
-2 op spot en listen
-Chain mail
-2 op listen
-Full plate
-4 op spot en listen

Wat denken jullie? En wat denken jullie van de skills bluff en intimidate? Die gaan volgens de PHB op charisma, maar is een Half-Orc met een great axe, een zooi littekens en een gemene grijns met een charisma van 8 niet intimiderend?

Bremmer
30th October 2002, 16:44
Er zit wel wat in de penalties ja, ik kan me voorstellen dat het met een chainmail erg moeilijk luisteren is als je dat geratel en geklink doorheen hoort. Full plate kan ik me dan al wat minder voorstellen, ok je hebt een helm maar ik denk niet dat dat met spot checks een minder resultaat op zou leveren. Bij listen kan ik me voorstellen dat je het zou willen doen, ook bij een full plate alleen in mindere mate (-1?)

Wel moet er hier een kanttekening bij worden gezet voor het feit dat voor een fighter/paladin, die meestal een van de genoemde zwaardere armors gaan dragen, er misschien al rekening is gehouden met het feit dat ze wat minder goed kunnen kijken en luisteren door spot en listen geen class skills te maken. Hierdoor hebben ze meestal al een lagere check op deze skills. Wordt er vervolgens nog een penalty bijgevoegd dan worden ze dubbel op gestraft. En het moet dan ook niet zo zijn dat ze door alles en iedereen suprised worden omdat ze niks kunnen zien/horen.

Planetouched
30th October 2002, 20:52
dat is ook weer zo, wizards heeft dat bij wel meer dingen zo geregeld, denk maar eens aan skills zonder armor check penalty(swim bijv.) die dan door de -1/5lb. regel weer wordt gebalanceerd.

Bremmer
30th October 2002, 21:07
dat bijvoorbeeld ja das ook realistisch. Ik denk dat je goed moet nadenken voordat je iets veranderd in de D&D regels. Kleine dingen kunnen een hele grote impact hebben.

Ik ben het trouwens wel helemaal eens over intimidatie. Het zou niet zo moeten zijn dat een Half-Orc minder indruk maakt als een sorcerer met een hoog charisma. Je zou charisma kunnen vervangen door strength bij de fighter class, of verschillende soorten intimidatie technieken gebruiken, de een met kracht (handje drukken of whatever) de ander met woorden of charismatische uitstraling. Zo maar ideeen

Iemand anders ideeen hierover??

Planetouched
31st October 2002, 15:58
Misschien inderdaad een goed idee, maar hoe zou de sor zijn intimidate eigenlijk gebruiken, ik vind mensen die er knap uitzien meestal niet erg intimiderend uitzien.

Bremmer
5th November 2002, 16:19
ik denk dus dat charisma meer is dan er knap uitzien. Een charismatisch iemand kan ook iemand zijn die enorm goed kan praten en discussi?ren, iemand die z'n argumenten krachtig onderbouwd. Of bijvoorbeeld een female bard die haar charmes in de strijd gooit. Een Lord die zijn edelen en aristocraten betoverd met zijn woorden, of bijvoorbeeld een spion die door zijn listen verschillende ambtenaren bedriegt en ervan doorgaat met verschillende belangrijke papieren. Er zijn eigenlijk heel veel mogelijkheden hiervoor.

In Real Life denk aan charismatische mensen als Kennedy, Martin Luther King, John Travolta, Micheal Jackson, Madonna en Antony Hopkins, ieder op zijn eigen manier.

Intimidate moet je denk ik ook zo zien. Net als Charisma is intimidate niet alleen toepasbaar door bv een reusachtige Half-Orc die met axe een deur aan gort mept en vervolgens een van de guards oppakt door het raam smijt en vervolgens de ober gebruikt om de bar aan te vegen om de eigenaar proberen te intimideren. Intimidate kan ook toegepast worden door de female bard, die een edelman verleid en dan dreigt het openbaar te maken tenzij ze een buidel met goud krijgt. Of de Lord die de aristocraten intimideerd door ze te bedreigen met hogere belasting tenzij ze manschappen leveren voor zijn leger.

Het ligt misschien een beetje dicht bij elkaar al die skills als Bluff, Intimidate, Diplomacy en Charisma checks. En op een of andere manier zullen hiervoor regels moeten worden opgezet.

De Sorcerer zou misschien intimidate kunnen gebruiken door te dreigen met een fireball zichzelf en iedereen op te blazen (ok een beetje radicaal maar toch)

Planetouched
6th November 2002, 15:33
Het ligt misschien een beetje dicht bij elkaar al die skills als Bluff, Intimidate, Diplomacy en Charisma checks.

Idd, extra regels zouden handig zijn. Misschien dat je er andere modifiers voor mag gebruiken, of uit verschillende mag kiezen(dat je uit bijv. Cha of Str mag kiezen voor een skill als intimidate?)

Iemand iedeen hierover?

Bremmer
7th November 2002, 17:14
ik heb wel een idee voortbedurend op het vorige:

A

Intimidate is een nu class skill voor de rogue en barbarian. Wat als je hier nu twee verschillende skills van maakt?

Verbal Intimidate voor de rogue en bard
Intimidatie door middel van dreigende woorden, dreigementen
Ability: Cha

Physical Intimidate voor de Barbarian
Intimidatie door middel van zijn voorkomen, door dat hij zijn axe door de deur slaat en simpelweg door te dreigen proberen te krijgen wat hij wil
Ability: Str

Waar het op neer komt is dat (physical) intimidate een class skill wordt voor de barbarian en (Verbal) intimidate een class skill wordt voor de rogue en bard. Dus alleen voor die classes is het een class skill, andere classes kunnen ook de verschillende intimidate skill nemen maar dan is het een crossclass.

Carnage
8th November 2002, 13:05
Geef my die Physical Intimidate maar dan voor vanavond :D

Planetouched
9th November 2002, 01:40
bard...dreigend....wow daar zit een wereld van verschil in maar het is niet eens zo'n slecht idee, voor hoeveel classes is het op dit moment een class skill? Lijkt me handig dat bijv. een fighter ook toegang krijgt tot de physical intimidate, ziet er namelijk ook impressive uit.

Bremmer
9th November 2002, 12:55
tja, nu is intimidate idd alleen voor de barbarian en rogue en class skill. Maar het leek mij wel een goed idee om de bard er ook bjij te betrekken omdat
A de bard kan wel wat spicing up gebruiken en eigenlijk zouden er nog meer aanpassingen moeten worden gemaakt
B de bard in principe een rogue is die wat magic kan casten en dus niet zo veel verschilt van een rogue.

Een fighter physical intimidate geven, dan wordt intimidate denk ik wel een beetje een skill die iedereen kan hebben, netzoals swim of listen of zo. Aan de andere een fighter heeft toch niet veel skill points toe te wijzen dus het zo niet overdreven zijn ofzo

He maar wat dachten jullie van intimidate aan een Race verbinden.

Half-Orc --> physical intimidate
Human --> allebei de intimidates

enz....

Planetouched
9th November 2002, 14:05
Kan ook, hey bard bijna hetzelfde als rogue? zitten toch aardige verschillen tussen(sneak, trap detecten/disablelen etc.) maar lijkt me ook wel eens leuk als we proberen een nieuwe versie van de bard te maken, eentje die wel gebalanceerd is.

Bremmer
9th November 2002, 14:47
inderdaad want om te roleplayen is het gewoon een super leuk karakter lijkt me. Lijkt me wel interessant.
Heb je aantal voorstellen? Misschien een Aparte thread : "Character Class under Contruction" :)

En Ranger lijkt me daarna ook interessant om te doen btw. Misschien een soort kruising tussen PHB Ranger (underpowered volgens sommige) en Monte Cooks Ranger (overpowered volgens meerdere) ?

Planetouched
9th November 2002, 23:05
:) starting new thread now...