PDA

View Full Version : Harm

Outcast
27th October 2002, 22:50
De vraag is of de spell Harm nu niet te grof is, laat je mening de vrije loop. PS ik vind van wel.

Waarom, dat vertel ik je later.

Nitro
27th October 2002, 23:49
Harm
Necromancy
Level: Clr 6, Destruction 6, Drd 7
Components: V, S
Casting Time: 1 action
Range: Touch
Target: Creature touched
Duration: Instantaneous
Saving Throw: None
Spell Resistance: Yes

Harm charges a subject with negative energy that causes the loss of all but 1d4 hit points.
If used on an undead creature, harm acts like heal.

Voor degene die hem niet uit hun hoofd kennen.

Nou ik vind dit toch een vrij grof spell, je moet er natuurlijk wel een aardig leveltje voor hebben, maar dan nog blijft hij erg grof. Immers max 4 hp is eigenlijk niks.

Bremmer
28th October 2002, 01:44
Harm, let op de een na laatste regel: saving throw NONE....wow

Ik heb hem een keer in actie kunnen zien en dat was met mijn drow cleric en hij is verschrikkelijk grof zeker voor een lvl 6 spel.

Ik zat wel te twijfelen wat ik zou stemmen want er zijn wel meer groffe spells te vinden in d&d en om deze nu allemaal overpowered te noemen vind ik te en de DM kan ook op deze spell wel in spelen (bv spell resistance). Maar ik heb dus gekozen voor ja veranderen omdat het concept in princip wel ok is, hij enigzins aangepast moet worden. Dan heb ik het niet over de saving throw nonen, dat mag wel blijven maar je kunt bijvoorbeeld ipv 1d4 HP over hebben, dit veranderen in: 'target verliest 10 HP/lvl van de spell caster. Dus een lvl 13 cleric kan een '130 HP Harm spell' casten Dat maakt het gebalanceerder denk ik

Grz Bremmer

Bremmer
1st November 2002, 20:45
Originally posted by Outcast
De vraag is of de spell Harm nu niet te grof is, laat je mening de vrije loop. PS ik vind van wel.

Waarom, dat vertel ik je later.

Outcast, het is nu later.....:D

Kolky
2nd November 2002, 19:35
Ok dan, als wij ooit zover komen in onze quest probeer ik echt die spel te nemen....
Het schiet nu niet echt op
Xp Table:
550
670
695
720
zo schiet het niet op he....?

Planetouched
2nd November 2002, 20:39
Jullie spelen op level 1 toch? Vind het meer dan normaal dat je dan niet al te snel gaat. Op latere levels krijg je weer meer xp. Je hebt nu toch ook nog minder nodig, maar 1000...dan ben je al aardig op weg.

Harm->spell resis. telt nog mee, en denk eens aan de touch regel. Vind dat dat de spel wel aardig zwakker maakt, de cleric zal bijv. in close combat moeten komen. Daarbij bij objects, alle shapeshifters, golems etc kun je deze spel door de wc flikkeren. Maarja tegen normale beesten issie nogal hard ja. Misschien dat een kosty component de schade recht kan trekken, benodigdheid: zwarte diamand ter waarde van minstens 500 gp ofso?

Bremmer
2nd November 2002, 21:31
kolky --> is tie xp table over een sessie of over meerdere sessies verspreid? Want wij zijn overnieuw begonnen op lvl 1 en wij hebben er ook 3 sessies over gedaan om lvl up te zijn. Ik denk dat wel een beetje het gemiddelde is op de begin lvls.

spell resistance telt idd mee en dit is dan ook bijna het enigste wat zou helpen tegen harm. Een touch attack zou niet zo moeilijk moeten zijn voor een cleric, als je nagaat dat een cleric, bij ons in ieder geval, altijd zo gespeeld word en zowaar altijd vooraan staat mee te vechten en dan vaak ook evenveel attacks heeft als een fighter en een hogere attack bonus heeft dan de fighter (mits gebuft! *sigh* persistant divine favor met divinepower rulez!) dus die touch attack zit wel snor.

Ja en het ligt misschien aan de hoeveelheid treasure die een DM uitdeelt, maar van die diamanten heb ik er meestal wel een aantal in mijn pouch zitten op lvl 11 (wanneer je dus harm kunt casten)

Outcast
2nd November 2002, 22:13
Tja harm en ook heal zijn gewoon een beetje overpowered.

Harm:
Geen saving throw voor een spel die zoveel dmg doet is gewoon geen goed idee.
SR tja altijd handig maar een goede cleric komt er vaak wel doorheen.
Touch attack is op dat lvl echt enorm easy.

Golems en magie is zoiezo onmogelijk dus tja.
Nee ik zat meer te denken aan d10/lvl dmg of op zijn minst een saving throw.
Een draak met 700 hp harmen en dan simpel in 1 beurt kapot hakken spreekt me niet erg aan.

Daarentegen is heal ook erg grof en mass heal natuurlijk ook. Geloof me als ik een beestje heal geef dan is zijn CR echt wel een stuk hoger hoor. En er zijn van die krengen die hebben het at will ,duh. (?)
Geef een draak 1 keer heal en dan wordt ie echt onmogelijk, laat staan meerdere heals. heb je net honderden hp afgesnoept healt ie zich, vergeet het dan maar als party.

Advies: 10hp/lvl healen of 1d10/level maar wel een grens.

Als DM ga ik nog eens goed kijken wat ik met ze doe ,maar ik laat ze niet zo.

Oh ja Kolky de xp tabel ziet er goed uit hoor. :)

Bremmer
3rd November 2002, 14:44
Ok een voorstel:

1d10 per level vind ik veel te weinig, als je nagaat dat het een lvl6 spell is en je gooit gemiddeld op een 1d10 dice 5,5 dan zou je op lvl 11 (eerste lvl dat je harm kunt casten) 60.5 Dmg doen. Als je dat vergelijkt met bv een fighter die op lvl 11 3 attacks heeft en die toch ook heel veel damage zal doen, of een wizard die op lvl 11 een firebal (lvl3 spell) kan casten voor 11d6 damage.
Op zich zou het wel kunnen om er 1d10 van te maken maar dan zou het een lagere lvl spell moeten worden denk ik (lvl 5). Maar daar ben ik eigenlijk ook niet zo'n voorstander van omdat het best riskant is denk ik om spelllvls te verlagen omdat dat effecten teweeg kan brengen die je totaal niet verwacht (serendipity of zo). Kijk maar: Als je Harm een lvl 5 spell maakt, dan zou je dat consequent bij Heal ook moeten doen, maar Heal op lvl 9 is helemaal uit den boze.
Dus wat blijft erover? Misschien zou je er 10hp/lvl van kunnen maken, dat is al een verbetering ten opzichte van eerst.
Dat maakt het ten opzichte van een Dragon al gebalanceerder, nl op lvl 11 er 110 HP van afhalen, dat kan hij wel aan. Maar ja het blijft gewoon hard ten opzichte van bijvoorbeeld de wizard/sorcerer die er 110 HP verliest en waarvoor het dus waarschijnlijk dodelijk is.
En daar moeten we dan ook niet echt te hard aan trekken denk ik want spells zijn er nu eenmaal om tegenstanders te verzwakken zodat de 'melee fighters' het makkelijker kunnen krijgen. Zo heb je ook zat andere spells die in een keer een tegenstander uitschakelen, denk bv aan holdmonster, disintegrate, power word stun, voor sommige heb je wel een saving throw voor maar ja ??n spell moet de beste zijn en die evil wizard die 110 HP verliest zal zelf ook heel dodelijke spells er tegen aan gooien.
Dus ik denk dat het met deze aanpassing best te doen is.......

Planetouched
3rd November 2002, 14:54
Originally posted by Bremmer
Als je dat vergelijkt met bv een fighter die op lvl 11 3 attacks heeft en die toch ook heel veel damage zal doen, of een wizard die op lvl 11 een firebal (lvl3 spell) kan casten voor 11d6 damage.

:)fireball gaat maar tot 10d6n hoor, delayed blast fireball tot 15 maar die doet gelijk d8 damage en heeft een timer.

Maar ik ben het wel eens dat 1d10 te weinig is. voor een level 6 spell mag hij van mij gerust wat pijn doen. Denk er wel aan dat je op dit level ook spells als desintegrate en circle of death hebt. 10/level is misschien idd beter gebalanceerd, wel zou ik zoiets doen van max level 15 dus max 150 damage, het blijft wel een level 6 spreuk eej. Ik moet wel zeggen dat hij dan nog te sterk blijft, kijk maar eens naar een delayed blast fireball die max 15d8 doet op level 15, en die is van hetzelfde level geloof ik(en nee ik vindt delayed blast niet een voordeel, niet een groot voordeel in ieder geval, dan liever 10/level dan d8+delayen)

Bremmer
3rd November 2002, 14:56
Originally posted by Planetouched

:)fireball gaat maar tot 10d6n hoor.......

je hebt gelijk, ik zat in de war met flame strike :&

Planetouched
3rd November 2002, 15:04
:) hey ik heb trouwens een vraagje aan jullie. In mijn nieuwe quest speelt er een sun elf wizard mee die de feat spellfire heeft genomen(ik heb de feat toegelaten, tenzij later blijkt dat hij te hard is)

nu mijn probleem is dat hij de feat PYRO heeft genomen, ik heb hem nu niet bij de hand maar volgens mij ging hij ongeveer zo:
op alles wat met vuur te maken heeft +1 damage en elke spell dc met vuur gaat met 5 omhoog. Nu ik vindt spellfire al aardig hard maar nu nog eens +1 damage en +5 op de dc? Nouja ik ga die +1 damage toe laten maar die +5 op de dc? Volgens mij applied hij niet eens op spellfire aangezien het om dc's van spells gaat....Ik heb trouwens een leuke manier gevonden om te zorgen dat hij het gebruik van spellfire iets tempert. In FR maken ze jacht op mensen met spellfire, zo ook in Erathia:D

Bremmer
3rd November 2002, 15:53
ik ga nu zowel spellfire en pyro doorlezen want we gebruiken ze allebei niet in onze campaign, maar waar kun je pyro vinden?

Planetouched
3rd November 2002, 15:54
eeh goede vraag, ik heb namelijk een totale collectie aan feats, daar zat hij ergens tussen. Hij komt wel van WOTC als het goed is. Miss FR ofso?

Bremmer
3rd November 2002, 16:06
hij stond niet in Tomb en Blood, Forgetton Realms Campaign Setting of Magic in Faerun als ik even zo snel kijk, maar we zoeken verder

Planetouched
3rd November 2002, 17:20
Even de preciese omschrijving. Hij geeft dus een +1 op alle dice die met vuur te maken hebben(das dus maar de helft van spellfire) en die +5 op de dc is alleen om de vlammen te doven(je weet wel, als je in vuur en vlam staat)

Planetouched
3rd November 2002, 17:21
Maar waar hij nou in stond heb ik ook nog niet kunnen achterhalen....

Outcast
3rd November 2002, 19:21
Spellfire is zeer rare en ik vind dat een player character hier niet zomaar recht op heeft. Een wizard met spellfire is uitzonderlijk en heeft dus een uitzonderlijke gave. Een lvl 1 fighter zou dan ook iets moeten krijgen want als een wizard spellfire krijgt en een andere speler niks bijzonders dan is dat naar mijn idee niet correct. Ik zou spellfire persoonlijk ook niet toe laten.

Wel een leuke optie is om iemand tijdens een campaign te laten merken dat hij een bijzondere gave heeft maar die nog niet weet te gebruiken. En als hij veel ervaring heeft en heel wat levels gestegen is en veel onderzoek gedaan heeft tot de ontdekking komt dat hij gifted is met spellfire.

Pyro staat in song en silence en ik vraag me af of magical fire ook geld want hier zijn misschien aparte regels voor al zou dit op zich voor mij niet zoveel uitmaken.
Pyro is gebalanceerd en ik vind het wel leuk dat ie hem genomen heeft. Het draait puur om het feit dat je iemand in de hens kunt zetten,beetje evil dus. +1 op elke die is leuk maar niet grof. En klopt inderdaad +5 op dc om iemand in de hens te zetten. Lachen.
Toch leuk zo'n pyromaan prestige class :)

Planetouched
3rd November 2002, 19:55
Ik heb ook uitdrukkelijk onder voorbehoud gezegd toen hij hem nam. Daarbij hem kennede heeft hij hem echt wel nodig. Ik moet zeggen dat ik niet al teveel moeilijkheden zie. De PrC voor spellfire mag hij trouwens niet nemen. En waarom zou het juist voor een spellcaster handig zijn? Hij is trouwens ook nog eens sun elf->-2 con, ach ik zie wel. Als hij te hard wordt verliest hij em, en anders heeft de party een blessed one onder zich.

Nitro
3rd November 2002, 21:32
die xp table is van 1 sessie die van afgelopen vrijdag, ik vond het zelf ook wel snel genoeg gaan zo en het had eigenlijk nog iets sneller moeten gaan maar Chrono, onze DM, had geen Monster Manual bij dus kon hij nog niets zeggen over die hele grote octopus die we tegenkwamen, maar daar gaan we de volgende keer meteen weer mee beginnen. Dus weer lekker veel xp en het is ook nog zo dat we na die octopus een voorwerp hebben teruggebracht misschien krijgen we daar ook nog wel xp voor.

Bremmer
4th November 2002, 02:29
Originally posted by Planetouched
Even de preciese omschrijving. Hij geeft dus een +1 op alle dice die met vuur te maken hebben(das dus maar de helft van spellfire) en die +5 op de dc is alleen om de vlammen te doven(je weet wel, als je in vuur en vlam staat)

O dan valt tie idd reuze mee, het zou idd wel heel grof worden als die +5 op de gehele dc had.....
Dan is het opzich wel een leuke feat die Pyro, maar puur en alleen om het feit dat hij het leuk vind passen bij zijn karakter want er zijn veel betere feats voor een wizard.

O ja ik nu ff geen zin om KazAa op te starten en het boek te gaan doorlezen, maar kan spellfire alleen maar door wizards genomen worden of niet? Uit outcast zijn post maak ik dit op, maar ik weet het dus niet.

Planetouched
4th November 2002, 18:52
Nee, iedereen kan spellfire hebben, fighters zijn het meest bevoordeel door hun hoge CON.

Bremmer
5th November 2002, 02:36
O wacht ff hij bedoelde de wizard uit jou groep.....ikke snappen

en waarom is die hoge con belangrijk? Ik heb Spellfire nog steeds niet goed doorgelezen daarom vraag ik het :&

Bremmer
5th November 2002, 21:24
planetouched misschien heb je hier wat aan om in je campaign te verwerken, kwam ik toevallig tegen op Enworld

ik werd er in ieder geval wel een stuk wijzer van wat betreft de implicaties van spellfire (alle wizards in Faerun zitten achter je aan om je te onderzoeke!).

http://enworld.cyberstreet.com/showthread.php?s=&threadid=29540

Planetouched
6th November 2002, 15:57
Dit is erg mooi, we hebben een Paladin onder onze party(Taco) die Tim(de spellfire wielder) spellfire heeft zien gebruiken. Het leuke is dat Taco nogal een goede background heeft gebouwd....laten we zeggen dat Tim binnen 1 ronde 2 shortswords tegen zijn keel had staan, de paladin toch weer zijn detect evil ability gebruikend of hij misschien een vergissing had gemaakt. Ik heb ook even later merken dat in Erathia iedereen gelooft dat als je een wielder dood, jij zijn ability overneemt. Eens kijken of hij de volgende sessie nog zo'n truuk probeert.

Wat betreft het herkennen, ik heb Taco(bekend met spellfire, ik kan helaas nog niet melden waarom(de party heeft onderling nog veel geheimen voor elkaar maar niet voor mij)) geen knowledge check laten rollen, aangezien hij wist dat hij een lage level wizard was en omdat hij het al eerder had gezien. Ik vind wel dat Tim nogal wat mag gaan uitleggen voordat de party verder kan gaan. Miss dat hij zijn spellfire toch iets beter verborgen had moeten houden totdat ze hem beter kenden...ach dat komt aanstaande maandag.

Planetouched
6th November 2002, 15:58
BTW thanks voor de link, alles is bruikbaar:)

Bremmer
6th November 2002, 17:32
no problemo
en misschien dat we spellfire zelf ook eens kunnen gebruiken, niet per see voor onze eigen karakters maar voor NPC's of zo want ik ben er nu in ieder geval wel heel benieuwd naar!

Planetouched
9th November 2002, 01:43
je moet er wel aan denken dat het een extreem rare gift is van Mystra, dus dat het max 2 keer in een quest vookomt ofso, tenminste als je de regels uit FR een beetje volgt dan.

Bremmer
9th November 2002, 12:47
ja idd en er staat niet voor niks bij:

special: You should ask the DM's approval before using this ability.......

En das ook wel logisch aangezien het een enorme stempel drukt op de Campaign. En eerlijk gezegd zou het nu nog niet passen in onze huidige campaign.

Planetouched
9th November 2002, 14:02
Je kunt het ook dus zo'n power laten zijn die maar af en toe komt bovendrijven in situaties als alles verkeerd loopt. Dan balanceer je hem beter. of langzaam laten ontwikkelen

Bremmer
9th November 2002, 14:50
Af en toe naar boven laten komen is wel kewl, kun je een party wel redden wanneer het een Total Party Kill dreigt te worden. Maar langzaam laten ontwikkelen is aan de andere kant ook leuk en op die manier als DM naar voren laten brengen zodat het karakter het niet snapt en in verwarring raakt van wat er met hem gebeurt.