PDA

View Full Version : House Rules.

Planetouched
4th October 2002, 22:09
::House Rules::

Mijn campain zal zo veel mogelijk de regels van DnD volgen. Zelf heb ik echter wat extra idee?n ingevoerd en een paar regels een beetje aangepast, zo krijg je geen vol xp als er een trap afgaat, en kun je niet zomaar met 20.000 gp aan goudstukken rondlopen. Deze regels staat vast, tenzij later blijkt dat ze niet goed passen in DnD.

Character Creation::

- Ability scores staan vast namelijk: 18; 16; 14; 13; 12; 10, je mag van deze scores bij bijv. 18 een paar punten afhalen en die bij een lagere stoppen. Je mag echter niet van 10 6 maken en dan de punten op 18 gooien.
-Alleen Neutral of Good alignments zijn toegestaan.
-Alle skills, feats, PrC en items uit andere DnD producten zijn toegelaten*
-Alle rassen tot ECL +2 zijn toegestaan.*
-Je Character begint op ECL 3.
-Je moet een deity kiezen, niet uit de PH(Player Handbook) maar uit FR(Forgotten Realms).
-Equipmentstart met 2700 GP te besteden, max. waarde van 1 item is 750 GP.
-Xpstart op 3150.
-Alle spelers hebben van tevoor al: Backpack, waterskin, trail rations, bedroll, sack en flint&steel.
-Je moet een voorgeschiedenis hebben.
-Iedereen in Erathia werkt met een ander die-system, je sterft niet bij -10, dit is onrealistisch, een boer is feitelijk in het afvechten van de dood even sterk als een demon van CR 19? Ik vind van niet. Je sterft in mijn campain pas na 10+Con mod+ECL
Zo krijg je meer evenwicht en hangt je Con mod niet alleen af voor je hp en een aantal skills.

Weight rules::

-Weight tikt aan, altijd een totaal gewicht nummer bijhouden.
-Items nemen plaats in, denk eraan dat je duidelijk laat zien waar je iets opbergt. Zo kun je geen spiegel naast een wand laten zitten en verwachten dat hij er heel uitkomt.
-Natural hazards, jawel water etc. kan je equipment aardig verneuken. Denk daaraan bij je bepakking.
-Iets pakken uit bijv. je rugzak kost tijd. Denk gemiddeld aan een standard action.

Brownie Points::

Brownie points zijn een soort extratjes, een beloning voor goed rolspel of als helpen voor het leuk houden van de quest. Brownie points krijg je:
-1 aan het begin van elke sessie.
-Goed rolspel(in karakter blijven etc.)
-Een leuke quote of een goed idee.
-De sessie niet ophouden(geen gezooi tussendoor, of bijv. vragen stellen aan mensen, bibliotheek naar antwoorden zoeken etc.)

Brownie points kun je gebruiken voor:
-2 om +4 op een skill check, initiative roll(alleen voordat je rolt, max. 2 punten tegelijkertijd besteden) te krijgen.
-4 om +2 op attack, saving throw of ability check(Ook vantevoor en maximum van twee punten te besteden) te krijgen.
-2 om automatisch een stabilizing roll te halen als je op -1 of lager staat.
-4 om een dice van een attack te maximaliseren, een d6 doet dan 6 damage bijv. (let wel een fireball van 5d6 doet dan 4d6+6 damage, om em geheel te maximaliseren heb je 10 punten nodig, geen maximum besteedbare punten limiet).
-4 om een skill check of intiative roll te rerollen.
5 om een attack roll, saving throw of ability roll te rerollen.

Brownie points kun je tot een bepaald limiet opsparen. Dit maximum is 1/level. Extra punten die je in een campain krijgt mag je houden tot het eind van die sessie, daarna ben je die dus kwijt.

Instant Kills::

-Geen enkel wezen boven de 4 HD kan door een instant kill worden gedood. Een muis kan bijv. geen olifant vellen omdat hij in een nare plek bijt. Als je echter normaal een instant kill zou hebben krijg je nu nog een extra dice erbij als damage(dice ligt aan het wapen).

Traps en XP::

-PC's krijgen maar 1/2 van de XP voor een trap als die afgaat. Alleen als je een trap disarmt of een manier vindt om de trap te ontwijken, bypassen krijg je vol XP. Degene die de trap disarmt of een manier vindt om hem te ontwijken krijgt de helft van de XP, de rest wordt eerlijk verdeelt onder de andere partyleden.

Muziek::

Ik ben van plan muziek te gebruiken waar dat mogelijk is. Hiervoor ga ik proberen een aantal cd's te bemachtigen met goede muziek, hierbij mag je denken aan Gladiator, Enya, Enigma, Faust(ow die is veh???t) en bijv. LOTR. Andere muziek is welkom alleen ik denk niet dat trance wordt gedraaid tijdens een groot gevecht met een lich ofso, das meer als we even in een stad zijn ofso. Natuurlijk mag je altijd zelf iets meenemen als je denkt dat het goede muziek is->Brownie points??:)
*Onder voorbehoud

Elminster
16th October 2002, 22:27
Originally posted by Planetouched
Character Creation::
Weight rules::

-Weight tikt aan, altijd een totaal gewicht nummer bijhouden.
-Voor elke 100 lb. die je bij je hebt ga je 5 ft. langzamer.
-Armor check penalties gaan omhoog met extra lb. die je meedraagt.
-Items nemen plaats in, denk eraan dat je duidelijk laat zien waar je iets opbergt. Zo kun je geen spiegel naast een wand laten zitten en verwachten dat hij er heel uitkomt.
-Natural hazards, jawel water etc. kan je equipment aardig verneuken. Denk daaraan bij je bepakking.
-Iets pakken uit bijv. je rugzak kost tijd. Denk gemiddeld aan een standard action.
-Kleren etc. blijven niet schoon. Als je niet aan zulke dingen denkt zul je na 1 week -2 op je checks krijgen die met charisma te maken hebben. Dit loopt daarna op met -1/2 weken.

Loadings en speed staat al uitgewerkt in PHB.
Uittekenen van backpack is kutwerk, kost veel tijd en moet je iedere keer opnieuw doen, werkt vertragend
Moet je ook vertellen wanneer je naar de wc gaat, wanneer je je trail rations eet en wanneer je je kleren in de beek spoelt?
Spell Components::

-In mijn quest doen we niet aan material components.
-Verbal, somatic, focus en xp-kosts zijn wel hetzelfde.

Als we niet aan material components doen wordt ik wizard! gratis identify, yeah! geen spell component pouch nodig, YEAH! :)
Brownie Points::

Brownie points zijn een soort extratjes, een beloning voor goed rolspel of als helpen voor het leuk houden van de quest. Brownie points krijg je:
-1 aan het begin van elke sessie.
-Goed rolspel(in karakter blijven etc.)
-Een leuke quote of een goed idee.
-De sessie niet ophouden(geen gezooi tussendoor, of bijv. vragen stellen aan mensen, bibliotheek naar antwoorden zoeken etc.)

Brownie points kun je gebruiken voor:
-2 on +4 op een skill check, initiative roll(alleen voordat je rolt, max. 2 punten tegelijkertijd besteden) te krijgen.
-4 om +2 op attack, saving throw of ability check(Ook vantevoor en maximum van twee punten te besteden) te krijgen.
-4 om de schade die een melee of ranged attack deed te halveren.(Geen spells dus, en een maximum van 1 point per attack).
-2 om automatisch een stabilizing roll te halen als je op -1 of lager staat.
-2 om een dice van een attack te maximaliseren, een d6 doet dan 6 damage bijv. (let wel een fireball van 5d6 doet dan 4d6+6 damage, om em geheel te maximaliseren heb je 10 punten nodig, geen maximum besteedbare punten limiet).
-3 om een skill check of intiative roll te rerollen.
5 om een attack roll, saving throw of ability roll te rerollen.
-12 om een roll die de DM, ik dus, maakt te laten rerollen(Players mogen hier samen punten op besteden en het mag elke rol zijn die ik maak, deze laatste bestedingswijze wil ik onder voorbehoud plaatsen. Indien hij te hard blijkt te zijn wordt deze geschrapt).

Brownie points kun je tot een bepaald limiet opsparen. Dit maximum is 1/level. Extra punten die je in een campain krijgt mag je houden tot het eind van die sessie, daarna ben je die dus kwijt.

Ik stem tegen
Instant Kills::

-Geen enkel wezen boven de 4 HD kan door een instant kill worden gedood. Een muis kan bijv. geen olifant vellen omdat hij in een nare plek bijt. Als je echter normaal een instant kill zou hebben krijg je nu nog een extra dice erbij als damage(dice ligt aan het wapen).

Kan een mens geen olifant vellen als hij hem in zijn hart raakt?
Traps en XP::

-PC's krijgen maar 1/2 van de XP voor een trap als die afgaat. Alleen als je een trap disarmt of een manier vindt om de trap te ontwijken, bypassen krijg je vol XP. Degene die de trap disarmt of een manier vindt om hem te ontwijken krijgt de helft van de XP, de rest wordt eerlijk verdeelt onder de andere partyleden.

sounds fair to me
Wands::

-Wands zijn in mijn campain voice-triggered. Je zult dus het woord moeten uitspreken terwijl je de wand gebruikt(wordt lachen als je een wand hebt met de woorden: "Spank me bitch":), nee even serieus, deze regel is er en ga ik ook gebruiken. Ook mogen spellcasters zelf woorden bedenken als ze een wand maken.

In hoeverre is dat al? Volgens mij geldt dat nu namelijk al voor spells met een V component, maar ik weet het niet zeker
Muziek::

Ik ben van plan muziek te gebruiken waar dat mogelijk is. Hiervoor ga ik proberen een aantal cd's te bemachtigen met goede muziek, hierbij mag je denken aan Gladiator, Enya, Enigma, Faust(ow die is veh???t) en bijv. LOTR. Andere muziek is welkom alleen ik denk niet dat trance wordt gedraaid tijdens een groot gevecht met een lich ofso, das meer als we even in een stad zijn ofso. Natuurlijk mag je altijd zelf iets meenemen als je denkt dat het goede muziek is->Brownie points??:)
*Onder voorbehoud

Planetouched

Planetouched
17th October 2002, 19:44
Loadings en speed staat al uitgewerkt in PHB.
Uittekenen van backpack is kutwerk, kost veel tijd en moet je iedere keer opnieuw doen, werkt vertragend
Moet je ook vertellen wanneer je naar de wc gaat, wanneer je je trail rations eet en wanneer je je kleren in de beek spoelt?

->Nee, maar een beetje denken aan een knipbeurt of een bad zo nu en dan is wel aan te raden. Ow en nieuwe kleren kopen? Wij dragen de onze nu bijv. al 8 maanden..niet al te fris lijkt me

Als we niet aan material components doen wordt ik wizard! gratis identify, yeah! geen spell component pouch nodig, YEAH!

->Beter toch?:)

Ik stem tegen

->I really don't care

Kan een mens geen olifant vellen als hij hem in zijn hart raakt?

->Niet in mijn campain, is gewoon onrealistisch dat je een olifant in keer velt. Miss als je een gigantische lance in em boort, of als je misschien een nucleaire bom op em laat vallen ok...maar dan sterft hij waarschijnlijk ook al aan al de damage die hij krijgt. Misschien dat deze regel een uitzondering krijgt, zoiets als bij de sneak-uncanny dodge regel als bij rogues.

sounds fair to me

->Oke:)

In hoeverre is dat al? Volgens mij geldt dat nu namelijk al voor spells met een V component, maar ik weet het niet zeker

->Spells, dit zijn wands..aangezien er geen zogenaamde knopjes op zitten om iets te activeren en het me onlogisch lijkt dat iemands aanwezigheid een item kan activeren. Zeker op laag level. Slechts de juiste woord/zin activeert hem. Dit is zelfs handig omdat dan iedereen een wand kan gebruiken(*miss ga ik dus weer net niet doen, zien wel als het te powerfull is niet)

BTW, heb me lekker weerhouden van het quoten via de knop...:Dzo gaat het ook.

Bremmer
18th October 2002, 02:20
die regels zorgen er wel voor dat het allemaal wat realistisch is, das wel ok

edit:spelling :)

Planetouched
19th October 2002, 11:20
idd, stel dat sommigen niet goed passen dan kunnen we ze altijd nog laten vallen. BTW die Brownie regels heb ik niet ontworpen, ze zijn afkomstig uit andere campains dan DM's die ze met veel succes hebben toegepast, zie ze als een soort beloning voor het leuk houden van de campain, ze mogen dan volgens jou minder te maken hebben met DnD zelf, ik vind van niet, DnD is niet alleen in-game, als je out-game geen leuke sfeer hebt is het allemaal voor niets, hoe leuk je campain ook is. Daarbij het feit dat je er maar 1 per level kan hebben vind ik aardig beperkend voor wat je ermee kunt doen, tenminste nu nog wel.

Planetouched
19th October 2002, 11:27
-Iedereen in Erathia werkt met een ander die-system, je sterft niet bij -10, dit is onrealistisch, een boer is feitelijk in het afvechten van de dood even sterk als een demon van CR 19? Ik vind van niet. Je sterft in mijn campain pas na 10+Con mod+Level(voor monster hun ECL) (Een level 1 commoner met +1 con mod zou dus sterven bij -12 een big ass demon overleeft het nog bij -17)
Zo krijg je meer evenwicht en is je Con mod niet alleen belangrijk voor je hp en een aantal skills.

Bremmer
19th October 2002, 14:52
maar is het niet zo dat WotC al rekening gehouden heeft met het feit dat sommige karakters idd iets taaier zijn en ook moeilijker zijn om te doden. Dit hebben ze volgens mij al gedaan door die boer 1d6 HP te geven en die kickassdemon waarschijnlijk 1d10/1d12. Ik weet eigenlijk niet of je hierdoor meer evenwicht krijgt, want het verschil tussen de sterkere karakters (i.e. karakters met een hogere con) en zwakkere karakters (i.e. karakters met een lagere con) wordt alleen maar groter.
Bijvoorbeeld als je kijkt naar een elf, die een al -2 penalty op zijn con. heeft is daar volgens mij al rekening mee gehouden omdat het fragillere lichaam van de elf eerder zou 'breken' dan die van een dwerg, die dus een +2 con. modifier heeft. Als je daar boven op nog eens die regel doet dat de een eerder sterft dan de ander zou het verschil alleen maar groter worden . Je zou zomaar nog een keer een aantal hp bij krijgen.

Zou trouwens die aantal hp die je erbij krijgt niet enorm oplopen naarmate je in lvl vordert? Een lvl10 dwerg met een hoge con. modifier (+5) zou pas sterven als hij op in -25 HP staat, dit is wel erg veel denk ik.

Planetouched
19th October 2002, 15:25
Ik moet zeggen dat ik het geen probleem vindt, je characters gaan langzamer dood, das mooi want dan kun je gemakkelijker en relaxter ieder character aanvallen zonder gelijk een kill onder je party te krijgen, en daarbij elke tegenstander heeft hetzelfde positieve effect, zij stijgen nam ook in level of in ECL naarmate je characters sterker worden.

Planetouched
28th January 2004, 00:03
Owke, dit kan ook misschien wel in de DnD Algemeen of DM's help deel maar is ook van toepassing op mijn eigen quest, met 3.5 is er ook een nieuw systeem voor magic weapons en DamageReduction gekomen. Zo kan men nu met een +1 weapon alle DR overkomen, alleen de extra attack en damage zijn nu nog een voordeel ervan. En daarnaast is dit een flinke verzwakking van DR ability van monsters, zo was ik laatst tijdens de sessie toch niet echt blij ermee, ik zie het nut er niet zo van in en de motivatie erachter is ook niet echt je van het. Iemand interesse om mij te overtuigen van het nut, zoniet ga ik denk die regel uit 3.5 terug draaien naar 3.0 standards.

Planetouched
7th February 2004, 13:03
oki,
vanaf nu, en eigenlijk vorige sessie al maar dat kwam toen niet erin naar voren, draaien we al dat DR stuff terug naar ouderwets 3.0 editie. Ik zie niet in waarom ze dat ooit hebben veranderd.

owja, volgende sessie de vraag, hoe staan jullie tegenover het veranderen van 1->miss, 20 auto raak naar 1->-10 op attackroll, 20->+10 op attack roll?

Elminster
7th February 2004, 15:36
In principe goed, maar dan liever -20 en +20 respectievelijk om het idee goed te houden... Vergeet niet dat Raging Goblin anders straks nog raakt op 1 ej )

Planetouched
18th February 2004, 18:53
agreed), en tis al een sessie in uitprobeer-fase, vanaaf de 2de

Yavanna
7th July 2004, 01:52
die goeie ouwe tijd met de brownie points :D

re-rollen kost brownie points, maar als je fumbled voor een ring of flying naar de overkant schieten mag t weer niet... damn those were the days :D