PDA

View Full Version : Officiele quests erg zuinig wat betreft items

Outcast
23rd September 2002, 00:54
Ik vind dat veel officiele quests erg spaars zijn met magic items.
Als DM krijg ik soms medelijden met wat de spelers krijgen.
Zo verslaan ze in een lvl 19 encounter een aantal beestjes en de wapens zijn hoogstens +1 of +2. En veel groffere dingen zijn er niet.
Beetje teleurstellend.
Natuurlijk heb je het als DM zelf in de hand. (Dus wat extra heh)

Carnage
23rd September 2002, 10:31
En als je dan zo'n Kleptomaan als Untouchable in je party hebt zitten is alles al snel weg (N)

Hehe, misschien moet je 'm eens wat meer cursed rommel aansmeren....bv dat ie altijd onvoorwaardelijk bevelen van party members moet opvolgen ofzo. :D

Elminster
23rd September 2002, 17:14
tja dat is het nadeel van preconstructed adventures, die houden geen rekening met zekere personen :)

maar zoals eerder gezegd heb ik amper deze adventures gespeeld, toch ben ik het ermee eens. De treasures zijn NIET gerold op de treasure-tabel, liggen daar zover ik heb gemerkt ver onder!

En nu we het toch over die tabel hebbe, jullie mening daar over: als je gewoon rolt, krijg je wat items, soms magisch (automatisch scroll dus of heel misschien een potiontje maar die drinkt-ie toch op in de battle (T) ) en pakweg 50 KILO BRONS!!!
Zeker bij hooglevel chars, waarom sleept zo iemand dat mee? Of moet je dan net als bij monsters naar z'n lair zoeken voor je dat krijgt :) Je zou verwachten dat ze dat in steentjes droegen, net als PCs, maar dat is blijkbaar nogal zeldzaam...

Anyways ik geef steeds meer treasure uit de losse hand tenzij ik daar echt geen zin in heb (slecht, ik weet het, jaja), en het bevalt prima. Zoals Outcast zegt; daar ben je toch DM voor! ;J

Bremmer
23rd September 2002, 18:49
Ja ik persoonlijk vind het als speler leuk om inderdaad niet die standaard dingen te krijgen uit die tabellen, zoals bijvoorbeeld een +2 longsword of een brouche of shielding (die je btw in elke quest wel een keer tegenkomt, zo hebben wij er in deze quest al een stuk of 5 van die ondingen verzamelt). Maar als ik een item krijg die origineel is of iets extra's geeft, dan ben ik daar een stuk blijer mee, al is het maar longsword +1 +1d6 acid dmg of een full plate +2 met een endure elements sonic er op. En het lijkt me dat het voor een DM ook een stuk leuker is om een item weg te geven aan de spelers die ze ook echt graag gebruiken of een item wat eerst een gewoon boek blijkt te zijn, blijkt later door een beetje gepuzzel aan de kant van de spelers de sleutel te zijn tot een geheime kamer of zo.

Ok ik snap ook wel dat het niet altijd dingen moeten zijn die we als party kunnen gebruiken, al moet je de daar als DM wel goed op letten denk ik en daar dan wel op inspelen. Laatst hadden we bijvoorbeeld een Vorpal Scythe +1 gevonden. Niemand kon het wapen gebruiken maar het is gewoon cool om zoiets te vinden.

Door het nauwkeuerig wegleggen van dit soort dingen wordt je quest een stuk leuker zowel voor de speler als de DM..........en ik heb wat dat betreft niet veel te klagen denk ik

PS Outcast je hebt dus wat extra's neergelegd bij die EL 19 die we vorige keer hebben verslagen??? :D

Grz Bremmer

Planetouched
23rd September 2002, 19:53
Ik denk dat het je quest inderdaad snel veel interessanter maakt, een zwaard dat ook nog je een keer een spell per dag als een spell-like ability laat casten ofso is veel leuker dan een +2 longsword.
Het probleem is echter dat het nogal wat tijd kost om een re?l zwaard te bouwen voor een bepaald monster, zo moet je denk ik goed nadenken over welk monster hem heeft en waar en waarom hij dat item dan wel niet heeft. Je koopt/maakt namelijk niet voor de lol een +2, flaming, burst longsword als je onder water woont ofso. De meeste items heb je met een reden.

Ook vind ik het nogal lastig om een zwaard of item zelf vanaf de scrapheap te bouwen. Er komen er veel, heel veel kleine geld regeltjes bij kijken. Ooit al eens een ring of Prot +2, die sr 14 en endure elements(fire) en climbe +10 geeft proberen te bouwen?:) Nou geloof me ik werdt gek van al die getalletjes.
Maar ach als je em eenmaal af hebt heb je wel iets. Al is het natuurlijk ook de vraag of de characters erachter komen dat de ring niet zomaar een +2 ring of protection is:)

En dat brengt gelijk een nieuwe discussie voort, zeg je nadat de party een monster heeft verslagen gelijk welke treasure hij heeft. Ikzelf vind dat erg nep. Ik veel liever een beschrijving van een ring alsof hij van massief silver is en ingelegd is met een drakenhoofd die in zijn staart bijt, een circel vormend als beschrijving voor een ring of shield other dan dat ik van de dm te horen krijg: En het beessie had
-Ring of shield other, headband of intellect +4, kijk ik vind dat magische items niet zomaar leesbaar, herkenbaar zijn. Iedere mage maakt iets dat misschien wel dezelfde eigenschappen heeft als andere items maar zal heus wel zijn eigen artistieke talent erin leggen. Geen enkele item is voor mij hetzelfde. Net zoals er geen 2 vingerafdrukken identiek zijn.

Planetouched

Elminster
23rd September 2002, 22:50
alleen ??n ding kwam wel eens bij mij op: in hoeverre voelt een character hoe een magisch item werkt? Ik bedoel, je hoeft er ook niet bij te vertellen dat een longsword +4 is, maar dan moet je dus iedere keer als DM in gedachten +4 bij attack en dmg doen, en ik ben lui genoeg om PCs de damage bij te laten houden ;J...
Met ringen ben ik het wel helemaal eens, maar waar ligt de grens? Het kan veel moeite schelen als een potion gewoon gelabeled is, met wat alchemy checks komen ze er toch achter...

the demon
28th September 2002, 03:37
Originally posted by Planetouched
om een zwaard of item zelf vanaf de scrapheap te bouwen. Er komen er veel, heel veel kleine geld regeltjes bij kijken. Ooit al eens een ring of Prot +2, die sr 14 en endure elements(fire) en climbe +10 geeft proberen te bouwen?:) Nou geloof me ik werdt gek van al die getalletjes.
Maar ach als je em eenmaal af hebt heb je wel iets. Al is het natuurlijk ook de vraag of de characters erachter komen dat de ring niet zomaar een +2 ring of protection is:)

Nee hoor zulke dingen kunnen gewoon gemaakt worden... het enige wat van belang is is een eventuele marktwaarde. Maar die heb je meer niet nodig op het moment dat je het item onverkoopbaar maakt.... hehe
Zulke coole zaken kun je dus gewoon in de party gooien...

grtz
demon

Bremmer
1st November 2002, 21:01
ik zet hem maar bij deze thread, maar ik vind dat er bij Icewind Dale 2 wel overdreven veel items in een keer gevonden wordt. Ik vind op een plek (bij de yuan-ti temple voor diegene die het spelen) vind ik tegelijkertijd: een +4 bastard sword, +4 shortsword, +4 dagger, ring of protection +3, bracers of armor +4 en het meest waardevolle item tot nu toe: een keen bastard sword of posion+2 (verkopen voor 35.000 gp) en dan noem ik alleen nog maar de belangrijkste items op: dingen zoals bolts+2, longswords +2 cloak of protections +2 en heel veel ringen tel ik dus niet mee. Op zich is het natuurlijk leuk om zoveel te vinden, maar het haalt wel een beetje de magie van magic item weg, net of iedereen met +4 wapen rond loopt in die wereld. Want ik verkoop die spullen weer aan een kleine smit in een dorpje. Moet je nagaan een smit in het dorp, waaraan ik een bezoekje breng betaalt mij zo even handje contantje 200.000 gp voor een stel items. Jammer want WotC heeft ook aan dit spel meegewerkt, maar waarom zo het dan toch zo verschillen van de originele quests? Misschien alleen omdat ze verwachten dat mensen die het spel spelen dit waarderen en 'echte' D&D niet?? Iemand anders een mening hierover? Of is men dit vaker tegengekomen in andere wizards producten?

Grz BRemmer

Planetouched
2nd November 2002, 13:03
das een zooi treasure...ik moet zeggen dat ik niet echt andere wizard porducten heb gespeeld, nwn wilde ik proberen totdat ik de system eisen zag, achja, hopelijk komt er binnenkort een betere pc hierro

Bremmer
5th November 2002, 14:00
planetouched heb je Icewind Dale al gespeeld?