PDA

View Full Version : A GM’s First Impressions of D&D 4e: Looks Like Fun

Kolky
9th June 2008, 12:17
Check deze review: http://www.gnomestew.com/specific-rpgs/a-gms-first-impressions-of-dnd-4e-looks-like-fun
Klinkt erg interresant, maar aan de andere kant ook weak. Want zo zijn er veel dingen versimpeld om het toegankelijker te maken... Misschien wel te veel naar mijn inziens.. Al maakt dat de GM job ook een stuk easy'r, wat miss ook weer meer groepen kan vormen! Mooi design van de boeken iig.

Elminster
10th June 2008, 10:08
Heb het gister ff gauw gelezen, zag er inderdaad érg versimpelt uit, maar als dat tot meer spelplezier leidt is dat mooi (ik ben nooit van het puntjesneuken op de skillpoints geweest).

En het lastige verschil tussen saven en raken is weg, handig voor beginners

Carnage
10th June 2008, 11:53
Helemaal mee eens, vooral dat regelneuken.

Macros
10th June 2008, 13:40
Ik weet nog niet wat ik van 4E moet vinden. De regels wat makkelijker/duidelijker mocht wel een keer. Als ik zonder ervaren D&D-ers zou moeten beginnen aan D&D dan was ik denk ik allang afgehaakt. Vooral een nieuwe DM is de zak. Dat blijkt nu veranderd, maar de punten die genoemd werden staan volgens mij ook in DMG2.

Maar wat mij voornamelijk dwars zit is het volgende puntje van kritiek, missing the Infinite Diversity in Infinity Combinations mix & match capabilities of 3E-style multiclassing (http://www.gnomestew.com/specific-rpgs/a-gms-first-impressions-of-dnd-4e-looks-like-fun#comment-787). Ik kan me uren vermaken met in verschillende boeken bladeren, (prestige)classes combineren, feats bij elkaar zoeken, skillpoints uitkienen, beste race erbij zoeken. Ik weet nog goed de op een Dire Boar zittende met een Spiked Chain rondslingerende Magiër, Quintillius. Ok, de naam is niet orgineel, maar de combinatie van 2 classes, 3 prestige classes, feats uit 3 boeken, dat maakte het voor mij leuk. Dus ik vraag me af in hoeverre ze daarin gehakt hebben in 4E.
Hopelijk is de pdf binnenkort ergens te vinden.

Macros
10th June 2008, 13:56
PDF's genoeg in ieder geval, binnenkort maar een keer doorlezen...

Macros
10th June 2008, 14:33
The Core Mechanics
"Simple Rules, Many Exception"
"Specific Beats General"
"Always Round Down"

Volgens mij gaat wizards richting Magic...

Macros
10th June 2008, 19:15
oeh, betere standard array...16, 14, 13, 12, 11, 10 "dum, dum, dum"

betere 'saves'...
Fortitude defense: add the higher of your Strength or Constitution ability modifiers.
Reflex defense: add the higher of your Dexterity or Intelligence ability modifiers.
Will defense: add the higher of your Wisdom or Charisma ability modifiers.

Macros
10th June 2008, 19:30
Nog maar 4 (5) alignments, good, lawfull good, evil, chaotic evil (unaligned)...

Elminster
11th June 2008, 11:07
Wel terecht met die alignments, had dat gezien (http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/4ex/20080602a). Aantal nuances waren toch vrij onduidelijk, alhoewel het wel lekker systematisch / consequent was.

En met die saves is wel leuk, als in "ben je slim genoeg om de fireball aan te zien komen of dodge je gewoon snel" :P

Kolky
11th June 2008, 12:50
Wel terecht met die alignments, had dat gezien (http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/4ex/20080602a). Aantal nuances waren toch vrij onduidelijk, alhoewel het wel lekker systematisch / consequent was.

En met die saves is wel leuk, als in "ben je slim genoeg om de fireball aan te zien komen of dodge je gewoon snel" :P

Had die reducering van alignments niet gezien. Goeie zet, al is het zeer afhankelijk van hoe je GM speelt. De één geeft je direct een alignment penalty als je iets evils doet als good character, de ander vindt het alleen maar leuk en denkt er geen eens aan. Dusja..

Macros
11th June 2008, 14:39
Voor de versimpeling:

Attacks, Skill Checks, Ability Checks gaan allemaal als volgt:
- One-half your level
- The relevant ability score modifier
- All other modifiers

Macros
11th June 2008, 14:42
At 4th, 8th, 14th, 18th, 24th, and 28th levels, you increase two ability scores by 1 (you can’t take both increases in the same score). At 11th and 21st level, you increase each of your ability scores by 1.

Dat gaat best hard...ben benieuwd hoe het allemaal uit gaat pakken.

Macros
11th June 2008, 14:47
The thirty levels of your career are divided into three tiers: the heroic tier (1st level through 10th level), the paragon tier (11th level through 20th level), and the epic tier (21st level through 30th level). When you leave one tier and cross the threshold into a new one,
you experience some major increases in power.

Elminster
11th June 2008, 19:57
Die ability scores gaan niet superhard, je moest t toch hebben van de magic items vroeger... Denk dat dit leuker is, net als het feit dat je wat minder XP nodig hebt.

Maar al met al gaat het wel richting computerspel ipv alles-kan-mother-of-all-tabletop-role-playing-games

Macros
11th June 2008, 21:52
Yep, tijd voor een playtestronde om te kijken of het het speelplezier erg beïnvloed.

"Pun-Pun is fading away......."

Macros
12th June 2008, 11:03
Het samenvoegen van skills vind ik wel positief, je kan misschien wat minder varieren, maar meestal wilde je toch vaak die combinatie van skills. Move Silently en Hide gingen nagenoeg altijd samen, nu valt het gewoon onder stealth.

Acrobatics: Balance, Tumble, Escape Artist
Athletics: Climb, Jump, Swim
Perception: Listen, Spot, Search
Thievery: Disable Trap, Open Lock, Slight of Hand

Net zoals de laatste campaign, ik was een stuiterend halfling, +15 op Tumble, +15 op Jump, maar Climb had ik geen punten in, dus mezelf omhoog trekken lukt me niet, waardoor ik bijna bij Frankenstein op schoot viel.

Macros
12th June 2008, 11:59
Oeh, voor 15 GP heb je een standaard adventurer's kit, hoef je tenminste niet meer alles bij elkaar te zoeken...

Macros
15th June 2008, 15:17
Ok, ik denk ik ga even aan de slag met een character bouwen. Maar het valt zwaar tegen hoeveel vrijheid je hebt. Neem bijvoorbeeld de Rogue class, alle powers (behalve utility powers) hebben als voorwaarde om te werken, "You must be wielding a crossbow, a light blade, or a sling." of alleen "You must be wielding a light blade." Dus als je rogue wordt, denk dan maar gewoon aan een light blade. Verder is two-weapon fighting, wat ik er in gedachte altijd heel cool uit vind zien, neem een cleric die met twee maces aan hetrondslingeren is, alleen besteed voor de Ranger. Ok, iedereen mag twee wapens dragen, maar heeft daar geen voordeel bij. Er zijn twee feats die er wat mee doen, +1 attack voor je main weapon of +1 AC. Multiclassen, de eerste stap is heel makkelijk, je kiest een feat om met Rogue te multiclassen en je krijgt meteen één keer per encounter sneak attack. Dat is wel leuk, maar om echt te multiclassen is lastig, dat kost je meteen 4 feats. Dat betekent dat je nog twee feats overhoudt om zelf in te vullen voordat je multiclassed op level 11. Goed, dit is mijn eerste indruk van het character builden. Ik ga er nog even mee verder...