PDA

View Full Version : RPG Genré

Kolky
5th May 2008, 13:41
Vandaag in een gesprek met een aantal collega's over het RPG genre en MMO's kwamen we tot een opzich vrij creapy veronderstelling. Dat vrijwel alle huidige RPG games, MMO's en datsoortige games afgeleid zijn van D&D en LotR.

Al die games hebben wel of het concept van levelen van D&D. Of het concept van stats zoals D&D; strength, agility, intelligence, wisdom, spirit etc. Anders hebben ze wel de races van LotR; zoals elfjes, orcs, dwarfs e.d. Of het lijkt erop met net andere namen. Meestal hebben ze ook nog eens die standaard classes; rogues, mages, clerics en warriors.

Je ziet het al snel bij al die spinoffs die World of Warcraft van zijn troon willen stoten.

De game industrie in zijn algemeen mist innovatieve denkers zoals Gary Gygax of J.R.R. Tolkien.

Persoonlijk ben ik nog lang niet verzadigd van RPG's en zal ik alle losse onderdelen van D&D of de races van LotR nog niet moe zijn. Maar ik denk dat het wel eens tijd wordt voor een nieuwe stap in het RPG genre! Wat jullie?

Ze zouden eens moeten kijken naar een andere manier van het aangeven van ervaring. Je ziet in veel games terug dat je automatisch beter wordt des temeer je speelt. Maar het totaal niet uitmaakt of je daadwerkelijk goed bent of niet. Zo is ook in veel spellen het level van levensbelang, ben je niet het hoogste level dan kun je vrijwel niets. Maar hoe meet je zoiets dan?

Carnage
5th May 2008, 16:48
Volgens mij is zelfs D&D zelf beinvloed door LotR :)

Ik vond die kerel die Black & White en van die andere innovatieve spellen verzonnen heeft het altijd wel goed doen...Peter Molyneux heet ie volgens mij

Planetouched
5th May 2008, 21:28
Klopt, veel rpgs spelen hier op in. Zelfs rpgs die variatie brengen in de vorm van andere rassen/classen lopen hier constant tegenaan. Probleem is dat betere stats/items/hogere lvls juist hetgeen wat mensen aantrekt. Het is niet voor niks dat WoW in uitbreidingen hogere levels mogelijk maakt. Om als RPG een alternatief aan te bieden moet je meer terug naar de roots, namelijk Roleplaying. D&D stond slechts een deel op het levelen. Maar ook grotendeels op hoe je als karakter ontwikkeld in de wereld en hoe je door te roleplayen verder komt. In de huidige gamewereld is het onmogelijk een AI zo ver te krijgen dat je rechtstreeks met een mic op een verhaal kunt inspelen zoals bij dnd...maar stel nu eens dat zoiets mogelijk was. Hoe vet en realistischer zou een spel dan kunnen zijn. Bijna net zo vet als sommige dndsessies! :)

Carnage
6th May 2008, 09:55
Volgens mij is het een menselijk trekje om progressie te willen maken, of het nou met je baan, je kennis of in een computer spel is.

Sengir Vampire
6th May 2008, 21:33
Ik ben het heel duidelijk eens met je eerste stelling. Heel veel RPG's (en lang niet alleen RPG's, denk ook aan RTS games) zijn afgeleid van D&D of LOTR. Het concept van fantasy in combinatie met onze dark ages (ofwel middeleeuwen) blijft gewoon aanspreken. Ik denk dat dat net zo goed geld voor de invloed van Star Wars en Star Trek op b.v. shooters.

Zelf ben ik echter wel een beetje verzadigd wat betreft RPG's. Als je kijkt naar de enorme lijst van RPG's die er al zijn geweest denk ik niet dat men nog veel langer op deze tour door kan. Je geeft terecht aan dat WoW de marktleider is met dit soort games, maar dat kwam uiteraard alleen door het van de troon stoten van b.v. de Ultima reeks. Nou moet ik zeggen dat blizzard met WoW weer (want blizzard maakt zijn hele leven al kwalitatief uitstekende games) een uitgekookt spelconcept lanceert, maar voor mij is de pret er inmiddels wel af.

Ik kijk b.v. veel meer uit naar Spore, wat een game wordt die wat mij betreft iets meer in de volgende generatie zit danb.v. WoW, hoeveel uitbreidingen daar ook voor komen.

Elminster
12th May 2008, 17:22
Denk dat het zeker waar is, het blijft gewoon een tot de verbeelding sprekende wereld die Tolkien heeft bedacht. Geen idee of hij trouwens weer ergens anders zijn inspiratie vandaan heeft gehaald? Er zijn volgens mij wel veel spellen die het anders durven hoor, maar een aantal dingen ligt gewoon voor de hand (keuzes als kracht of tactiek, snelheid of wijsheid, dan kom je al gauw bij fighter of mage uit, rogues of clerics, ook al heet t anders).
Verder is het vooral waar wat Carnage zegt: levelen verslaaft. Zie bijvoorbeeld travian, veel mensen spelen dat heel passief, upgraden, meer grondstoffen krijgen, meer upgraden, meer bouwen, zonder eigenlijk aan te vallen enzo. Blijkbaar boeit het idee dat je straks meer kan dan nu al genoeg om het te spelen!

(heb in de titel van de thread even genré in genre veranderd, k?)

Macros
30th May 2008, 18:52
Hoewel een goed verhaal ook altijd blijft boeien. Baldur's Gate is voor mij echt dè RPG game op de PC. Daarin level je net zo hard als bij gewoon D&D, dus daar hoef je het niet per sé voor te doen, harvesten is geen term die bij Baldur's Gate voorkomt. Leuke, goed uitgewerkte quests zijn daar wat het spel maakt. Maar het blijft natuurlijk wel de uitdaging om de beste items te vinden om je character zo goed mogelijk te maken. Als het misgaat dan wordt het spel vaak weer geladen zodat uiteindelijk het beste resultaat behaald wordt.

Er waren wel vernieuwende ideeen waar ik erg naar uitkeek, namelijk de combinatie tussen RTS en RPG. Warcraft III was volgens mij het eerste spel waarin dit redelijk werd gebruikt, maar nog op een heel beperkt niveau. Spell Force doet hier al wat meer mee, maar naar mijn mening kunnen deze twee genres veel meer tot stand brengen.

Maar voor de meeste gamers is het toch de uitdaging om zo goed mogelijk te worden, een RPG zonder levelen, tja, dan kom je uit bij Second Life.

Kolky
30th May 2008, 19:18
Maar voor de meeste gamers is het toch de uitdaging om zo goed mogelijk te worden, een RPG zonder levelen, tja, dan kom je uit bij Second Life.

Ik bedoelde niet zo zeer een RPG zonder levelen als in Second Life. Maar juist een innovatief idee wat dat levelen zou kunnen vervangen en waar je toch nog die uitdaging houdt om zo goed mogelijk te worden.

Bijvoorbeeld; een spel waarbij je op eigenaardige wijze je spells moet ontdekken (liefst zijn ook die spells een beetje 'uniek' per character anders krijg je teveel spoilers). Zo zou je bijv. door bepaalde spell components bij je te hebben en een muisbeweging of character beweging te maken een spell activeren of unlocken. Uiteraard is hier van belang dat je veel hints krijgt en uitleg. (het is maar een voorbeeld) Je kunt het dan uniek houden doordat elke component bepaalde effecten toevoegd aan een spell of doordat je allerlei ice spells hebt deze ook een speciaal ice effect krijgt.

Elminster
30th May 2008, 20:00
Beetje richting het 'alles-kan' van epic spellcasten in D&D (<4E:P). Klinkt gaaf, ik vond Black&White dat wel proberen, maar toen was t niet briljant.