PDA

View Full Version : To Wii or not to Wii

Chrono
28th September 2006, 15:16
To Wii or not to Wii
of
Hoe Nintendo hoopt de markt te heroveren

Een paar maanden geleden riep ik volhartig “dat wordt niks met dat ding van Nintendo, die Revolution.” Inmiddels zijn er een aantal dingen stellig veranderd. Een kort overzicht.

Een jaar of wat geleden kwam Nintendo met een kleine handheld op de markt. Geen Game Boy, die naam mocht het apparaatje niet dragen. Het was dan ook geen doorsnee klein zakspelcomputertje, nee, dit staaltje Japanse techniek had wel twee schermen, waarvan één zelfs een touchscreen was! Samen met een klein grappig pennetje kon je dan allerlei leuke niet-traditionele dingen op je mobiele console doen, zoals tikken, tekenen, schrijven... de mogelijkheden waren eindeloos.

Het klonk veelbelovend. Orginaliteit en vooral inventiviteit voeren in mijn wensen een hoger vaandel dan grafische pracht en praal en die onvermijdelijke stoerheidsfactor, en dat is precies wat dit nieuwe Nintendootje leek te gaan bieden. Hoogwaardige voorbeelden waren er bij launch niet voorhanden (naast Asphalt Urban GT, The Urbz: Sims in the City en Ping Pals was alleen een Nintendo 64 port van Mario 64 interessant), maar als developers die twee schermpjes wat door gingen krijgen kwamen de mooiste kunstwerkjes uit de fabriek gerold en zo mijn eigen blitse DS in, zo geloofde ik stellig.

Inmiddels heb ik er nog steeds geen, zo’n Nintendo DS. Toegeven, er zijn inmiddels een aantal titels op de markt waar ik wel wat vrije tijd in zou willen steken, en ook de verwachtingen voor de toekomst zijn behoorlijk, maar een spel waar ik direct verliefd op ben bestaat nog niet, en zodoende is een koop voor mij persoonlijk nog niet gerechtvaardigd. Wat is het probleem? Zoeken blijft een beetje tasten in de duisternis als je het over mijn verliefdheid hebt, maar de boel wat meer concretiseren kan ik wel.

DS-spellen worden grofweg door twee producenten gemaakt: door Nintendo en door niet-Nintendo. Niet-Nintendo is de grotere groep, maar ook de groep die het niet zo goed heeft begrepen. Want wat gebeurd er: niet-Nintendo maakt spellen die je net zo goed op elk ander systeem kan spelen. Waar is m’n inventiviteit gebleven! Mensen hebben zo’n DS om met twee schermen te spelen, om te praten in hun microfoon maar vooral om lekker te tekenen en schrijven op hun touchscreen. Niet bij niet-Nintendo: het tweede scherm is vaak niet meer dan een kaart of status-scherm en het tekenen en schrijven blijft beperkt tot een alternatief voor menuselecties of een kleine minigame hier en daar.

Nintendo snapt het allemaal wat beter. Nintendo’s producten concentreren zich op touchscreenbediening, op hard roepen in de microfoon en op twee volnuttige schermen. Helaas is niet alles rozegeur en maneschijn, want Nintendo’s spellen lijden onder een ander probleem. Nintendo’s spellen zijn namelijk geen spellen. Nintendo maakt educatief verantwoorde stukjes software en alternatieven voor Habbo Hotel. Dat stond niet op mijn verlanglijstje.

En nu. Nu komt Nintendo eind dit jaar met een nieuwe thuisconsole waar je een sfstandsbediening in je handen krijgt gedrukt. En om je software te bedienen wordt er van je verwacht dat je met dat ding gaat lopen zwaaien en zwiepen en vooral heel veel plezier gaat beleven.

Mijn roepen over de Revolution in de eerste alinea (de Revolution is inmiddels omgedoopt tot Wii) had meer tot reden dat Nintendo mijns inzien een veel te grote gok nam, maar inmiddels heeft de console al een fervente groep aanhangers. Pre-orders stuiven de wereld rond en Nintendo wrijft in hun handen: de boel is bij voorbaat succesvol en ik zat fout. Maar: als Nintendo de weg inslaat met de Wii zoals ze die nu bewandelen met hun DS zal er van hun kant weinig diepgaande gameplay van de ontwerptafels komen. En als niet-Nintendo eveneens rechtdoor blijft lopen, dan zien we van hun enkel dingen op de Wii die we op de 360 of PS3 ook zullen spelen, met hier en daar een kleine minigame toegevoegd.

Het klinkt misschien allemaal wat drastisch en ik realiseer me dat mijn wensen nogal wat hoog gegrepen zijn. In beginsel blijven beide apparaten van Nintendo (DS en Wii) spelcomputers die je hebt om spelletjes op te spelen, en als je dat doet en je hebt het naar je zin dan is de koop gerechtvaardigd. Iedereen wint. Maar als Nintendo me een revolutie in gameplay beloofd dan wil ik ook een revolutie zien in zowel ‘game’ als ‘play’. Eerst zien, dan geloven.

Kolky
28th September 2006, 17:59
Ik moet zeggen dat ik op veel punten het helemaal met je eens ben. Ik hoop vooral dat je niet perse met al dat gezwiep moet spelen, het klinkt veelbelovend in het begin maar ik denk dat als je RPG's of Schietspellen een half uur of langer speelt je toch al behoorlijk last krijgt van je armen.

Ik heb op moment niet veel tijd om een heel verhaal te schrijven ;) Dus even in het kort; ik heb jaren niet zoveel interesse gehad voor consoles. Sinds een jaar is die interesse er dus wel en voor zover het eruitziet is de Wii mijn ding.

Planetouched
28th September 2006, 18:10
Ik skip de wii maar wie weet schaf ik als hij uit is een dan nog goedkopere cube aan :)

Vampirekiss87
28th September 2006, 22:07
dan mag je mss mijn cube wel kopen roel, ik ga de Wii nl meteen kopen als hij uitkomt :)

ChaU
28th September 2006, 23:56
ik laat de Wii in de winkel liggne tot hij omlaag gaat in de prijs :)

Planetouched
29th September 2006, 01:59
dan mag je mss mijn cube wel kopen roel, ik ga de Wii nl meteen kopen als hij uitkomt :)

ligt aan de prijs/aantal controllers/spellen, wil iig smash bros :P

Yavanna
29th September 2006, 03:09
Nintendo DS is dus écht wel rlxt. Maar je hebt helemaal gelijk wat games betreft en het gebruik van de touchscreen: veels te weinig! Maar hij speelt wél lekker :)

Elminster
29th September 2006, 12:05
Is wel het vermelden waard dat de Wii waarschijnlijk nog niet de helft van zn concurrenten kost! Ik ben heel nieuwsgierig wat het wordt, want als het echt lekker speelt, is het geniaal, als het nét-niet is (zoals de DS denk ik), is het alleen maar leuk bedacht en verder niet boeiend. Gelukkig kunnen we Nintendo wel vertrouwen op doordachtheid van gameplay, maar het blijft een gigantische uitdaging die ze zichzelf hebben opgelegd. En inderdaad, er moeten wel spellen op komen die de essentie goed begrijpen (Red Steel lijkt me een mooi voorbeeld! Spannender dan Mario Golf oid...)

Kolky
29th September 2006, 12:43
Ik ben echt totaal geen fan van al die Beat-m-up games als Streetfigher, Mortal Kombat en vele anderen. Maar die nieuwe Dragonball variant voor de Wii is toch wel heel erg gaaf met zoveel characters en verschillende movements. Jammer alleen dat het split-screen is :( (ze hadden better ieder een helft, links en rechts, kunnen geven en dan een lijntje ertussen zodra een van de twee uit het beeld verdwijnt. je ziet het weleens terug in meer van zulke games) Bij split-screens moet je alweer een vreselijk grote TV hebben wil het fijn spelen.

aekold
29th September 2006, 14:04
Ik ben groot voorstander van de Wii. Ik ga er als hij uit komt bijna zeker een kopen.
Chris hier is het ook mee eens.

Carnage
30th September 2006, 12:22
Is dit een ingezonden stuk richting een magazine, Chrono (Y).

Elminster
2nd October 2006, 15:03
Nee dat doet-ie alleen als-ie op moet komen voor de Dreamcast :P... De Wii verdedigd zichzelf wel!

raging_goblin
3rd October 2006, 11:43
Ik denk dat het allemaal wel meevalt hoor Chrono, heb even niks te doen op stage dus ben aant zoeken geweest op wikipedia :p.

Release titels (3th party games die gebruik maken van de motion sensor van de wii-mote):

Blazing Angels: Squadrons of WWII – ubisoft
This version will feature all-new missions, a 16 players online mode and support for Wii's controller motion sensing functions.

Call of Duty 3-activision
The Wii version will make use of the console's unique controller to aim, do "battle gestures”.

Far Cry: Vengeance- ubisoft
It will take full advantage of the Wii Remote and its nunchuck attachment. E.g. you can jump by lifting the nunchuck attachment. It is also confirmed that the aiming will be controlled by pointing the remote, and that melee attacks will be carried out by shaking or thrusting forward the primary remote.

GT Pro Series- ubisoft
Ubisoft revealed a steering wheel shell for the Wii-mote, as an accessory to come with the game. The peripheral steering wheel, created by Thrustmaster, will be controlled by tilting the wheel forwards to accelerate and backwards to brake. Other games may make use of this peripheral as well when using the same controls.

Madden NFL 07- EA
The Nintendo Wii version control is unique to all other versions of Madden. With the Wii-mote and Nunchuk Controllers, players can imitate virtually all football maneuvers. EA has called this "FreeMotion." Some examples of FreeMotion include:
Hike: When a player wants to hike the ball, the player pulls the remote back.
QB: The player selects the receiver by pressing up, down, left, right on the D-Pad then make the actual passing motion. If motioned slowly, the player will lob it. If motioned fast, the ball will fly like a bullet. The actual QB is moved around with the Nunchuk controller's analog stick.
RB: The player can stiff arm a defender by motioning left or right with the Wii-mote. To juke, the player motions left or right with the Nunchuk. To push for extra yards or a goal line stand, a player pushes both controllers forward.
WR: The player can choose to play as a wide receiver and make the catch. When catching, the player must raise both the Wii-mote and the Nunchuk in the air to make the catch.

Marvel: Ultimate Alliance- ravensoft/activision
The Wii version will feature:
Specific motion-sensitive controls for normal moves
Motion-sensitive controlled Special attacks, unique for each character
There is no online play, but there is normal multiplayer
Access to any special move at any time, which is unavailable for any other build. (Menu selection must be used for other builds.)

Rayman Raving Rabbids-ubisoft
The game will feature 80 trials of varying gameplay. There will be 50 mini-game trials, 10 FPS-style trials, 10 dancing trials and 10 race trials. Each different type of trial aims to use the capabilities of the Wii controller in a new way.

Red Steel-ubisoft
The game will take full advantage of Wii's unique motion-sensitive controller, along with the "nunchuk" attachment.

Super Monkey Ball: Banana Blitz-Sega
The Wii controller is held parallel to the ground. The monkey character rolls based on the slope of the game world, directly corresponding with the relative tilt of the Wii controller. The analog stick on the nunchaku attachment can control the camera but does not have to be connected to the Wii remote to play the game.
For the first time in a Super Monkey Ball game, players will be able to jump by quickly flicking controller up or by pressing the A button.
There will be approximately 50 mini-games that each use the controller in a different way. e.g darts, where players 'throw' the Wii Remote like a dart.

Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent-ubisoft
The Wii version of this game is based on the PS2/GC versions of Double Agent, but will feature improved graphics and enhanced gameplay. It will lack some content from the Xbox 360 version, but the controls will be designed with the Wii in mind (picking locks by shaking the Wii Remote, slitting a throat using a knife motion with the Wii Remote).

Launch window games (3th party die gebruik maken van motion sensor in de wii-mote):

Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 2-spike
A recent article on 1Up.com indicates that the Wii version of the game will feature a unique control scheme using the system's remote controller. It has been confirmed in Nintendo Power that gamers, using the motion sensing controller, will be able to control their fighters by carrying a remote in each hand and mimicking moves from the series. A recent preview from IGN has confirmed that the Wii version will allow players to choose whether they play using the Wii Remote or a GameCube controller.

Er zijn er vast wel meer maar zoeken op wikipedia is best lastig :p, de rest is hier geblocked. Maar voeg deze games samen met wat nintendo titels zoals Zelda/Metroid/Smash bross brawl en niet te vergeten de Virtual console, en ik denk dat de Wii een goede toekomst tegemoet kan zien.

Grtz Koen

hehe wall of text crits for 10k damage *nasty*

Kolky
3rd October 2006, 13:28
WTB Super Monkey Ball :P op deze manier spelen lijkt me 10x vetter dan de huidige variant

Elminster
3rd October 2006, 14:15
Dat is inderdaad een net lijstje. Blijft het punt dat als je 'full use' van de controller maakt, het nog niet goed hoeft te zijn uitgewerkt. Als je ipv A-klikken nu controller-schudden hebt, is dat nog niet gaaf. Als je perfect kan zwaardvechten, wel :P

raging_goblin
3rd October 2006, 15:06
hier is wat info over het zwaard vechten in Red steel Taco:

Red Steel has the dubious honor of being the first third party game on the Wii to have screenshots released. This caused a massive amount of excitement among Nintendo enthusiasts. However, the game was met with a lot of initial negative response at its showing at E3 2006. Many critics complained that the controls were too loose and that the sword fighting portions did not mimic the player's movement with the Wii Remote. Ubisoft later announced that they got the Wii Remote development kits about a month before E3 2006, so they could't make the game function in the style they wanted it to be. Ubisoft has taken this criticism into account, and has announced that the game is being fine tuned to please gamers when it releases. Since E3, it has been rumored that the updated version mimics sword movement and fixes many of the problems present at E3, though Ubisoft has since denied this claiming that mimicking exact movements would be too difficult. However it has been released by Ubisoft that sword movement now more closely mimics the player's movements.

Kolky
3rd October 2006, 18:01
Ubisoft ftw!

Vampirekiss87
3rd October 2006, 18:10
However it has been released by Ubisoft that sword movement now more closely mimics the player's movements.

_O_ ik zie mezelf al staan :P

Mr G. Bears
5th October 2006, 08:07
http://www.youtube.com/watch?v=8_drrgyeA5U&eurl=

Elminster
5th October 2006, 11:03
You could visit our website but it is Spanish and you wouldn't understand a fucking thing _O_

Hijs sterk

Nitro
5th October 2006, 17:12
mc, ge-ni-aal! :D

Laevid
6th October 2006, 22:53
Ik weet dat de grap zit in de ondertitels, maar wat een geweldig nummer _O_

Kolky
7th October 2006, 02:02
Jullie zijn vast al wel bekend met het Mii channel voor de Wii, nou hier kan je je eigen Mii maken :D
http://www.joystiq.com/media/2006/10/mii.swf

This is gonna be me (or smth like it): (die eerste, die 2e is voor de fun (T))

Vampirekiss87
7th October 2006, 14:35
(die eerste, die 2e is voor de fun (T))

Kolky zoals Kolky had willen zijn zeker ;)

Kolky
7th October 2006, 20:16
Kolky zoals Kolky had willen zijn zeker ;)

Ik heb er echt nog 10tallen meer gemaakt, beetje crea :D

Carnage
28th November 2006, 14:29
de WII veroorzaakt kapotte beeldschermen.

Check dit -->
http://forums.somethingawful.com/showthread.php?s=&threadid=2183346#post318445918

aekold
28th November 2006, 16:35
Ach, balen zeg.

Planetouched
28th November 2006, 17:13
http://home.tiscali.nl/~pfeikens/Phycenz/Avatars/wii.gif

Elminster
28th November 2006, 18:02
Wauw prachtige 10x10 pixels :)....

Chrono
1st December 2006, 18:24
Het is me opgevallen dat dat soort horrorverhalen wel meer in de rondte spoken over het wereldwijde web. Blijkbaar is het een serieus probleem en Nintendo kijkt wat ze kunnen doen. Balen voor degene die een launch-Wii hebben gekocht als ze over een maand met Extra-Strong Reinforced Straps komen.

Elminster
2nd December 2006, 17:48
Best dom, hoe moeilijk / duur is het om even in fatsoenlijk draadjes te investeren?

Planetouched
2nd December 2006, 18:32
hebben ze die dingen niet oneindig veel getest dan? Je zou toch denken dat ze zulke dingen wel opmerken voordat ze het product uitbrengen.

Vampirekiss87
4th December 2006, 09:29
hmmz, je verwacht toch inderdaad dat er bij een console met allerlei opties, zo'n lullige strap toch ook wel van kwaliteit is.

Planetouched
5th December 2006, 14:56
http://www.wiihaveaproblem.com/

Elminster
6th December 2006, 00:57
Hehe anders maak je er een log van :P

Hoe lang is-ie trouwens al wel niet uit daar??

Vampirekiss87
8th December 2006, 14:01
hehe, Nederland is weer lekker waardeloos... nergens te krijgen door de kleine voorraden.. zelfs op bestelling niet :S

aekold
8th December 2006, 14:45
Ik wacht wel ff hoor.
Minder studie afleiding.

Planetouched
8th December 2006, 18:23
ik wacht wel tot er weer iets nieuws uit is en de wii onder de 100 euro zakt :)

Elminster
9th December 2006, 12:30
Incluis controllers kan dat héél lang duren :)

Maar jij vermaakt je wel met je cube ofnie?

Vampirekiss87
10th January 2007, 16:07
duurde even.. maark heb hem ook :)

Benocrofist
23rd January 2007, 22:14
Noooooooo !!!! ik word gek van de WII :P ik werk in een speelgoedwinkel en wij hebben een mega lange lijst van mensen die de Wii hebben gereserveerd haha, en er komen elke dag meer bij =\

Benocrofist
23rd January 2007, 22:15
ik hou het wel bij mijn pc :)

Geobear
24th January 2007, 11:12
Tis wel een ontzettend leuk, maar ook een ontzettend verslavend ding, maar bij iemand anders wil ik het wel eens doen...daarvoor is ie leuk genoeg. Maar zelf aanschaffen, lijkt me niet slim, ik wil ook nog kunnen studeren he.

Mr G. Bears
24th March 2007, 11:48
Terwijl Nintendo gestaag bezig is om een flink aantal slagen in de consoleoorlog binnen te halen, houden Microsoft en Sony zich bezig met belangrijkere zaken, zoals: modder gooien!

http://frontpage.fok.nl/nieuws/74783

Vampirekiss87
24th March 2007, 11:53
"In Berlijn hield de Saturn Electronics Store een speciale actie. Vijftig gamers kregen een gratis PS3 toen zij hun XBOX 360 tegen een muur kapot gooiden."

waarom deden ze dat die keren dat ik er was niet? zo cool :P

Elminster
24th March 2007, 15:30
Wel mooi dat op een aantal genoemde punten (bv de prijs) het beide verliezen van Nintendo ;)

Kolky
25th March 2007, 17:34
Mja persoonlijk ben ik een beetje afgestapt van het idee om een Wii te kopen, er zijn mij te weinig games en daarnaast valen me de graphics toch nog behoorlijk tegen. Ik zit sterk te twijfelen om eens een Xbox360 uit te proberen, er zijn zat games, leuke (ook gratis) live features en online features. Er zijn ook al geruchten voor een fatsoenlijke Xbox360 hack waardoor ik hem weer kan ombouwen..

Carnage
25th March 2007, 17:39
die PS3 is ook best vette shit....beetje jammer dat ie wel errrrrg duur is.

aekold
26th March 2007, 13:57
Ik heb sindskort mijn Wii en ookal heb ik er nog nauwelijks tijd voor gehad, ik ben er wel blij mee.

Elminster
26th March 2007, 18:57
Staat-ie in Eindhoven of in Roosendaal... *check*

aekold
26th March 2007, 20:29
Roosendaal.

Carnage
26th March 2007, 23:24
Hij sleept dat ding uiteraard gewoon mee wherever he goes natuurlijk :P

Mr G. Bears
27th March 2007, 17:26
Hij sleept dat ding uiteraard gewoon mee wherever he goes natuurlijk :P

Zoals Claudia bij jou doet bedoel je? :G

aekold
27th March 2007, 17:28
Ouch, wordt er even iemand hier hard gedist.

BOOM, HEADSHOT (T)

Carnage
27th March 2007, 22:26
Zoals Claudia bij jou doet bedoel je? :G

Bespeur ik hier enige vorm van jaloezie? *nasty*

Mr G. Bears
27th March 2007, 23:23
Bespeur ik hier enige vorm van jaloezie? *nasty*

Als ik aangelijnd wil worden, koop ik wel een halsband. :')

Vampirekiss87
27th March 2007, 23:27
_O_ ... heb er ook niet meer aan toe te voegen eig

Carnage
28th March 2007, 20:59
Als ik aangelijnd wil worden, koop ik wel een halsband. :')

En iemand om je uit te laten dan :)

Mr G. Bears
28th March 2007, 23:42
En iemand om je uit te laten dan :)

Ja maar of ik daar nu zoveel geld voor uit wil geven [puh]

Elminster
29th March 2007, 05:56
Ja want dat is je probleem; geld *nasty*

Vampirekiss87
29th March 2007, 12:09
ik ga er iig geen geld meer aan uitgeven ;)

Mr G. Bears
29th March 2007, 14:44
Ja want dat is je probleem; geld *nasty*

Geld is het probleem niet, het is de prijs die je er voor moet betalen.

En aangezien een schoothondje niet uitgelaten hoeft te worden, lijkt het me sowieso een miskoop. :')

Carnage
29th March 2007, 16:44
Haha tjeez :D
Waar een discussie na een paar posts op kan uitdraaien zeg :)

Mr G. Bears
29th March 2007, 17:39
I won I won I won :P

Vampirekiss87
31st March 2007, 19:17
stelletje wijven :P