View Full Version : tips voor DM's
Elminster
6th September 2002, 18:03
Ik ken een aantal mensen die graag DM willen zijn maar nog niet veel ervaring hebben en dan om tips komen vragen (jawel, bij mij :)) Ik weet van mezelf nog dat ik de eerste paar (pakweg 20 ;J) sessies tot in detail uitgewerkt had, toen ik DM moest zijn. Onze groep speelde nog niet zo lang en we hadden nogal wat ruling-issues zoals elke groep (denk ik).
Daarom wil ik hier wat tips posten, waarbij iedereen er nuttige idee?n aan toe kan voegen om een mooi handboek te vormen.
Kick-off:
de basis tips, ook te vinden in DMG:
-respect rule number #1, the DM is ALWAYS right. Jij beslist in de situatie die vroeg of laat komt, dat je het niet eens bent met je party. Dit kan zijn dat een situatie niet in de regels beschreven staat, dat jullie de regels verschillend interpreteren of dat je het gewoon niet eens bent met de regels. JIJ BESLIST!!!
Elminster
6th September 2002, 18:06
Ken de regels. Zeker in het begin is het een must de PHB gelezen te hebben, net als de DMG. De Monster Manual is uiteraard alleen een naslagwerk. Als je altijd de regels kent en ze consequent toepast, twijfelt je party niet snel meer aan een uitspraak van je, ook als er geen regels voor zijn. Verder geeft het doorlezen van de spells in PHB, de monster uit MM en de magic items in de DMG veel inspiratie voor questes
Elminster
6th September 2002, 18:08
Deze heb ik niet van mezelf:
Lees de AD&D (2E dus) Dungeon Master Guide. Hierin staan uiteraard geen bruikbare regels meer, maar de idee?n en tips voor DM-en schijnen vele malen beter te zijn dan die in de 3E DMG. Het is dus wel handig om het te kunnen downloaden, aangezien het kopen natuurlijk zonde is van je geld
Elminster
6th September 2002, 18:14
altijd consequent blijven en een rode draad houden. Spreek jezelf nooit tegen, verander dingen achteraf niet, dan komt je wereld veel geloofwaardiger over. De rode draad moet het hele verhaal bij elkaar houden, zodat je ergens naartoe werkt. Het lijkt veel werk maar ik heb inmiddels spijt dat ik het niet heb gedaan: hou notities bij van namen, gegeven informatie, en bewaar dat netjes. Het werkt!
Elminster
6th September 2002, 18:17
Dit is een bekende: rijke beschrijvingen. Ik zal dat verder kort houden, maar het maakt de hele boel een stuk leuker, net als speciale omstandigheden en gevechten. Verder is realisme wel belangrijk, maar ik vind tempo altijd v??rgaan; mijn eerste queste viel stil omdat de PC's geen duidelijk korte-termijn-doel voor ogen hadden. Hou altijd de vaart in het spel, het moet leuk blijven.
Bremmer
6th September 2002, 19:00
meer, meer, meer................ik wil meer horen !!
Planetouched
6th September 2002, 20:06
Zozo wise words from Dm Taco:)
Planetouched
Elminster
7th September 2002, 15:06
Vooruit dan maar:
denk na over hoe je de maps geeft aan je party. Als je moet gaan beschrijven 'En nu gaat de muur 5 feet naar het westen, 15 feet naar het noorden, 10 feet naar het oosten, dan een deur van 5 feet en weer 10 feet muur...' Duurt het verrekte lang om een hele plattegrond te beschrijven. Als je in een grot loopt (pas gedaan) is het nog erger, de vormen worden totaal anders getekend. De oplossing: trek de map zelf over voor zover als ze hem zien of geef af en toe de map (als je hem op de pc heb staan) met alle dingen die ze niet weten uitgeveegd. De sessie loopt er soepeler van -> meer tijd en meer fun
Planetouched> Dit zijn eigenlijk tips voor jouw volgende queste :D nee just kidding ik zie vol vertrouwen uit naar jouw verhaal, je hebt er immers al een half jaar aan gewerkt 8) 8) 8).
Nitro
7th September 2002, 15:13
Originally posted by Elminster
[B]10 feest naar het oosten
10 feesten in dat gebouw je maakt het behoorlijk gezellig in die quests van jou
Planetouched
7th September 2002, 15:29
:) in een half jaar 20 dagen eraan gewerkt:) achja we zullen zien. eerst die van u afronden.
Planetouched
Outcast
7th September 2002, 15:48
Het is gewoon een kwestie van doen. Het is natuurlijk wel makkelijk als er een andere DM in de party zit die je kan helpen.
Gebruik officiele quests en begin natuurlijk op lvl 1 want anders kun je het shaken. Als je al veel gespeeld hebt dan ben je met de meeste dingen vrij snel bekend.
Wees niet bang om fouten te maken want dat doe je toch.
Zorg ervoor dat je de spelers zelfvertrouwen geeft en een dm gaat dus nooit voor de kill ,zeker niet op lage lvls.
Gewoon doen. En als je commentaar krijgt dan is er maar een regel.
De DM heeft altijd gelijk!!
Planetouched
7th September 2002, 17:47
:)jep, ach ik kan wel merken dat ik dingen nu zeer, zeer veel korter opschrijf dan voorheen. Ik gebruik niet langer lange zinnen om aan te geven wat waar is ofso maar simpel, room 2, (3) large spiders(blz...MM).
En ik plan veel minder vooruit dan voorheen. Het is best lullig als je een heel kasteel hebt gepland en de party gewoon door een andere route te kiezen iets totaals anders gaat doen. Gewoon de grote vijanden uitwerken, grote gebouwen uitwerken en de rest kun je altijd nog veranderen als er in de sessie iets anders gaat dan je had verwacht.
Planetouched
the demon
7th September 2002, 21:16
nog een idee,
kijkm eens naar wat voor quests wizards zelf op de markt zet. Hoe zit hun opbouw in elkaar. Verder kun je mooi een aantal leuke stukjes overnemen...
Verder zijn prefab quests ook een soort verzekering tegen een hoop ruzie. Om de een of andere reden krijg ik als dm altijd ruzie over de plaatsing van deathtraps. Zoals die ene die recht voor een deur lag. Maar ja het stond in een officiele quest van wizards.
Veel succes met het maken van je eigen wereld/quest...
D-man
Carnage
8th September 2002, 13:12
Om de een of andere reden krijg ik als dm altijd ruzie over de plaatsing van deathtraps. Zoals die ene die recht voor een deur lag. Maar ja het stond in een officiele quest van wizards.
Hehe, was dat die Slay Living op Outcast in dat Vampire hol toevallig? :)
Dat vond ie inderdaad niet zo leuk indertijd.
Planetouched
8th September 2002, 13:18
:) Der gebeuren altijd wel zulke dingen, vaak handig om een paar scrolls of resurrection bij te hebben. Maja dit wordt eigengemaakte quest nummero 3, Erathia(www.erathia.tk)
Maja eerst even die van Taco finishen.
Planetouched
Elminster
8th September 2002, 15:35
adventures van WotC zijn echt goed, kijk maar naar die van zondag D&D; ze zitten goed in elkaar en over alles is nagedacht. Toch vind ik het goed om zelf je wereld te bedenken, het is iets meer werk (ietsje maar, meer voorbereiding dan sessies :)) maar het heeft toch wat. Ik heb slechts ??n keer een kant-en-klare uitgave gebruikt en dat was de quest uit Forgotten Realms, Color of Ambition, en dat was alleen voor een one-shot-sessie. Hij liep ook heel apart af :D (geen nette onderhandeling maar een massale slachtpartij met een regen aan coup de graces) ;J
Zonde dat ze best duur zijn...
Ik ben het verder helemaal eens met de genoemde tips; vooral die van op lvl 1 beginnen. Je moet pas hoger level spelen als iedereen (party + DM) er genoeg ervaring heeft, anders gaat het grandioos mis.
Outcast
8th September 2002, 15:43
Tja het is natuurlijk wel zo dat quests zelf maken leuker is maar dat het ook veel tijd van je vraagt en dat heeft nou eenmaal niet iedereen.
Nitro
9th September 2002, 01:00
Je kan volgens mij beter beginnen met quest die al gemaakt is en na een paar van dat soort quests gespeeld te hebben kun je misschien aan een eigen quest beginnen, zodat je een paar keer hebt gezien hoe het nou in zijn werk gaat.
Bremmer
9th September 2002, 01:57
klopt
Bremmer
26th October 2002, 11:34
zo elminster heb je nog een paar tips voor de soon-to-be-DMers onder ons?
Elminster
7th April 2003, 22:00
Nou vooruit, op verzoek: Een tijdlijn bijhouden, deed ik eerst niet, maar is nu toch wel handig. Vooral voor die vragen van 'hoe laat op de dag is het?' is een rooster waarin je een vakje per uur wegstreept handig. Vooral tussen twee sessies in wil de 'tijd' anders plotseling een paar uurtjes verspringen :&
(Ja zeg maar nix partyleden; moet je niet de 'tijd' thuis laten liggen, i know :))
Elminster
7th April 2003, 22:02
Geen idee of dit een tip is, maar goed, ik wil t ff kwijt :).
Bij riddles waar ze niet onbeperkt tijd voor hebben, kan je de INT score mee laten tellen met hoelang ze mogen denken. Bv party met int 19,13,13,8: Geef de riddle aan die met 19, wacht 6x 5 seconden, dan aan die met 13, 5x 5 seconden wachten, dan aan die met 8 geven, 8x 5 seconden wachten, boem de death slaad komt binnen en als de deur nog niet open is hebben ze een probleem.
Carnage
7th April 2003, 22:33
Originally posted by Elminster
8x 5 seconden wachten, boem de death slaad komt binnen en als de deur nog niet open is hebben ze een probleem.
Lekker rigoreus hoor :D
Elminster
8th April 2003, 15:21
ACh zo rond level 3-4 moeten ze dat wel kunnen waarderen (T) (T) (T)
aekold
8th April 2003, 15:28
Aankunnen, geen probleem. Waarderen is een tweede :D
Mr G. Bears
8th April 2003, 17:16
volges mij was ik diegene met 8 intelligence :& :& :&
Bremmer
8th April 2003, 17:20
je moet ergen op bezuinigen he, wil je een achtien ergens anders op hebben.....ehe ;)
Elminster
8th April 2003, 17:40
Wel lullig zo, ??n skillpoint per level, schiet niet op voor de prerequisites voor zn PrC (T)
Planetouched
10th April 2003, 19:02
heeft ferry ook problemen mee, rank 17...doe je goed ferry.
Elminster
11th April 2003, 17:43
Met deze tip heb ik op het moment nogal problemen, maar het komt wel: Ken je party! Ik heb een hele lange quest gespeeld met oa Planetouched, Andran, Raging Goblin en niet-members Tim en Ferry. Aan het einde wist ik precies hoe ze gemotiveerd moesten worden (het makkelijkste :) gewoon goud + xp), hoe ze te sturen, hoe ze reageren op situatie en wat ze leuk vinden (riddles, negotiations, hack&slash, dungeons) . Dit maakt plannen makkelijker en voorkomt dat je dingen voorbereid waar ze gewoon voor wegrennen, of iets negeren. Als je een slim monster moet spelen kan je die goed slim laten zijn door hem aan te laten zien komen wat de party gaat doen, dus als de party altijd magic missiles schiet, een mooie shield, etc.
Het was me niet opgevallen dat het zo belangrijk is, maar nu ik een verse party heb blijkt dat ik hele dungeons uitwerk zonder nut, en de verkeerde dingen vergeet voor te bereiden. Ken je party!
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.