PDA

View Full Version : Wie van de drie?

Chrono
19th September 2005, 17:35
Mensen die een beetje into console-gaming zijn hebben natuurlijk de langverwachte onthulling van de Nintendo Revolution "controller" al lang gezien (ga snel naar nintendo.com en klik door naar de persconferentie). Daarmee is het moment aangebroken waarop de nieuwe generatie op tafel ligt. Zonder in diep technische details te treden, de feiten op een rijtje:

Microsoft maakt met zijn XBox 360 een waar multimediacenter voor in je huiskamer. Met allerhande connecties voor je USB opslagspullen, digitale camera's, harde schijven en netwerkadapters lijkt Microsoft de PC (als multimediaapparaat) overbodig te willen maken. De essentie van het verhaal blijft echter gamen, en daarin lijkt de XBox 360 simpelweg een opgevoerde XBox. Let ook vooral op de controller, die nagenoeg hetzelfde is gebleven (die vervelende zwarte en witte knop zijn verplaatst naar de schouders van de controller). Wat we kunnen verwachten zijn schitterende graphics, dito geluid en gameplay zoals die op de orginele XBox al lekker ging. Media komt ongetwijfeld uit op een kopieërbaar medium, en daarbij optellend de gelijkenis op een PC van binnen zal de XBox 360 een populair apparaat maken onder de huidige XBox bezitters. Overigens zal orginele XBox software ondersteund worden.

Sony, om niet achter te blijven, slaat een gelijke weg in met zijn nieuwe PlayStation 3. Ook hier verschillende poorten om allerlei randapparatuur op aan te sluiten, en ook hier een opgevoerde variant van zijn voorganger zie de controller die, op wat cosmetische veranderingen om in het design van de nieuwe console te blijven na, exact hetzelfde als die van z'n voorganger (en diens voorganger, overigens). Ook hier komen de games uit op een binnenkort te kopieëren medium (Blu-ray is bevestigd). Daarbij lettend op de huidige marketingstrategie van Sony gaan ze hoogstwaarschijnlijk mikken op een mainstreampubliek, zoals de PS2 dat nu doet. Daarbij is het leuk dat men zijn oude PS2 en zelfs PSX (of PSone) software gewoon op de PS3 kan afspelen.

Nintendo, tenslotte, pakt het anders aan. De DS lichtte al een tipje van de sluier op: Nintendo kiest voor een compleet unieke game-ervaring. Wat het apparaat zelf kan en doet is minder interessant dan wat de Japanners van de controller hebben gemaakt: het is een soort afstandsbediening met motion-sensor geworden. In de praktijk komt dit neer op niet zozeer de juiste knopjes op het juiste moment indrukken, maar de hele controller op de juiste plaats (in de lucht) hebben op het juiste moment. Dat dit voor een orginele line-up van games gaat zorgen is zonder twijfel te stellen. Nadeel hieraan is dat het veelvuldig "porten" van software (een game voor een bepaalde console ontwikkelen en hem dan overzetten naar een andere) vrijwel onmogelijk zal zijn (zoals dat bij de DS, in mindere mate, ook al is). Verschillende developers hebben al aangekondigd de Revolution van hun grote titels te onthouden, simpelweg omdat het winstgevender is voor twee consoles (de XBox 360 en PS3 dus) te produceren dan voor slechts één (Revolution). Leuk is wel dat de Revolution backwards-compatible zal zijn met alle voorgaande Nintendo consoles er komen speciale GameCube controllers met een groot gat in het midden, waar je je Revolution controller in kan steken, om zo een wat traditionelere controller te creëren.

Goed, een heel verhaal, maar waar ik nu zo benieuwd naar ben: heeft iedereen hier een favoriet? Waarom, en vanuit welk oogpunt? Wat verwacht je zoal van deze nieuwe generatie?

Carnage
19th September 2005, 22:48
Stoer!!

Ben je benieuwd naar wat iemand zijn favoriete console vind, of de favoriete controller?

Chrono
20th September 2005, 13:55
Beide.

Elminster
21st September 2005, 00:15
Nou zoals ik het zie, is Nintendo altijd wel de origineelste geweest. Van de XBox hou ik sowieso niet, al is het maar vanwege het enorme microsoft promotie-offensief dat nog werkt ook. De spellen zijn gewoon te serieus en te gelijkend op elkaar. Met de DS en nu dus blijkbaar ook met hun NG-console gaan ze wel erg ver afwijken van 'normale' gameplay, wat voor mij inhoudt dat je lekker vanuit je bed iets op het scherm bestuurt. Afwijkende spellen (Super Smash Bros Melee _O_) waren gaaf, maar dit gaat iets te ver: ik denk dat het maar eventjes leuk is, en dat je dan toch weer terugverlangt naar 'normale' controllers. Dus geef mij Nintendo maar, maar in de toekomst misschien liever PS3!

Kolky
3rd November 2005, 12:37
Kheb geen idee waarvoor ik moet kiezen. Eerder heb ik altijd gekozen voor de Xbox omdat dit gewoon vergelijkbaar is aan een pc en de extra's eindeloos zijn als je hem omgebouwd heb ) Kwa gameplay komt de Xbox overeen met de Playstation, vrijwel dezelfde games zijn aanwezig, op een paar unieke combinaties na. Het categorie spellen op de Xbox en PS liggen mij wel FPS games, Race games, Adventure games. Vooral de eerste 2 zijn altijd overduidelijk aanwezig. (Ik vraag me op dit moment af, wat Taco zo erg vindt aan de Microsoft console, want de spellen lijken echt vrijwel op elkaar ))

Nintendo is altijd wel origineel geweest, dmv tientallen verschillende Gameboys, verschillende controlers voor elke console (wat zeker een groot pluspunt is!), zorgen voor zeer aparte op andere consoles niet verkrijgbare games. Heb Nintendo wel altijd gezien als iets wat je zo op een avond voor het uitgaan kan doen, daarentegen games op de PS en Xbob meer voor bij LAN's. Vindt de nieuwe weg die ze nu in slaan wel interessant, maar idd zoals Elminster zegt, het zal in het begin leuk zijn.. maar later wil je waarschijnlijk terug naar de oude situatie.

Over de 'Next-gen' consoles die binnenkort uitkomen de Nintendo is als enige ook 'echt' next-gen, de xbox en ps zijn eigenlijk gewoon een uitbreiding van hun oude console. Persoonlijk ga ik waarschijnlijk weer voor een Xbox, maar dan meer uit het opzich om direct ook een Mediapc te hebben en deze is weer gemakkelijk om te bouwen ) Voor de gameplay zou je eigenlijk gewoon alle 3 moeten hebben, want ik wil en de mooie graphics van de Xbox bij FPS games, en de unieke speel ervaringen van de nintendo en de alleen voor ps gemaakte games als Grand Tourismo en de nieuwe Soul Calibur 3.

Mr G. Bears
3rd November 2005, 20:30
Als Nintendo werkelijk een inventieve en boven alles goed speelbare manier van gamen kan neerzetten, dan wordt het zeker Nintendo.
Als het ze werkelijk lukt, denk ik niet dat mensen nog terugwillen naar de oude situatie. Over het algemeen blijven mensen bij de nieuwe manier van gamen als deze zichtbaar beter speelt. Je hebt natuurlijk van die mensen die nu nog steeds het liefste NES-games spelen, maar het gros van de gamers geeft toch de voorkeur aan de grotere speelbaarheid van de laatste generatie.

Lukt het ze niet, dan wordt het een ander verhaal. Dan kies ik voor de ps3 denk ik. Als Nintendo niets significants toevoegt dan is het kleinere spellenaanbod een flink probleem. De Xbox 360 ligt me sowieso al niet, omdat het naar mijn idee net ietsje teveel op grafische kracht berust in plaats van heerlijke gameplay. De gulden middenweg is dan hopelijk de ps3, met goeie vloeiende graphics + gameplay en een leuk spellenaanbod waar ook originele, underground titels voor te vinden zijn.

Chrono
3rd November 2005, 21:40
Bedenk dat Nintendo in het verleden voor zowat alle afwijkende veranderingen in de gemiddelde console-controller verantwoordelijk is geweest. Niet alleen de grondslag voor de D-pad en bijbehorende actieknoppen (NES), maar ook bijvoorbeeld analoge control (N64) en schouderknoppen (SNES). Als de geschiedenis zich gaat herhalen zal deze innovatie ook ongetwijfeld zijn weg ook vinden naar de concurrentie: in den extreme gaan Sony en Microsoft hun controllers voor déze generatie zelfs nog aanpassen (zoals datzelfde Sony en Sega dat deden bij de invoer van de analoge stick).

Wat me opviel aan alle nieuwe consoles en specifiek aan bijbehorende controllers is dat dit de eerste generatie is waarbij de drie giganten het knoppenaanbod op de controller constant gehouden (of zelfs verlaagd) hebben. Dat genomen plus het feit dat grafische kracht bij alledrie zo ongeveer op film-special-effects-niveau ligt zal het succes vooral van de software af gaan hangen. En daarin heeft Nintendo's machine het voordeel van de twijfel wat mij betreft.

Mr G. Bears
3rd November 2005, 22:09
http://nintencommie.ytmnd.com/

Mooi gesproken. Al missen we in dit geval natuurlijk Sega als werkelijke koploper, die al snel het onderspit delft omdat ze net iets te vroeg de next generation hebben geintroduceerd )