PDA

View Full Version : 9-10-2005 Magic: The Gathering - Two-Headed Giant toernooi

Carnage
18th September 2005, 16:24
--= Zondag 9 oktober 2005: Magic Two-Headed Giant toernooi =--
----------------------------------------------------------------------------------------------
Wanneer: Zondag 9 oktober 2005, 12.00 uur
Waar: Cafe 't Trefpunt, Kade 4 te Roosendaal

Een two-headed giant toernooi staat altijd weer garant voor een boel lol en zeldzame spelsituaties. Het is wel echter een toernooiformaat dat een beetje afwijkt van een regulier toernooiformaat, dus lees de text hieronder even GOED door:

Wizards of the Coast heeft laatst de officiële multi-player regels vrijgegeven, en daar valt Two-Headed Giant nu ook onder. Het is op een aantal vlakken veranderd het wijkt op een paar punten af van de manier zoals wij die altijd speelden. Voor iedereen die mee wil doen, geldt dan ook dat je wel even deze nieuwe regels moet doorlezen. Zie ook deze thread: http://www.trefpuntmagic.nl/Forum/showthread.php?t=1893

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Two-Headed Giant
Four players. Two teams of 2 players.

The Two-Headed Giant variant has two unique features. Each two-player team has a shared life total, which starts at 40 life, and each team has takes turns rather than each player. Each team’s creatures also attack the other team rather than individual players. The additional rules for the Two-Headed Giant variant explain how the timing of team turns works. *zie eerste post hieronder*.

In short, this are the most important rules:
One team consists of two players, each with a 60-card minimum deck. Between the two decks there can be no more than four copies of a single card (not counting basic land of course).
Both players on a team play a single turn simultaneously, like a giant with two heads. That means each player on the team draws and plays spells at the same time and the team attacks and blocks with their creatures as a group.
Though a turn is shared, targeting is not. Each person on a team is targeted separately, takes damage separately, and effects that hit all players affect one team twice – once for each head.
Both players share one 40-point life total. If that total reaches zero, the team loses. However, if a single person on a team loses through some other method (e.g. running out of cards to draw, succumbing to the ability of Door To Nothingness, etc.), then that team also loses.
Coordination is above-board. Teammates can look at each other's hands and openly communicate. No need for secret signals, unless you don't want to clue your opponents in on your strategies.

In constructed Two-Headed Giant formats, each team member’s deck must contain a minimum of sixty cards and follow the Unified Deck Construction Rules.

Unified Deck Construction Rules
With the exception of basic land cards, a team’s combined decks may not contain more than four of any individual card, counted by its English card title.

Mulligans
In Two-Headed Giant games, each player may take one 'free' mulligan before taking mulligans that decrease the hand size.

Ter verduidelijking / extra regels:
- Let op, er is dus een extra eis aan de kaarten in de 2 decks van een deelnemend team, namelijk de hierboven beschreven Unified Deck Construction Rules Als je dus de twee decks van een team bij elkaar zou voegen, zou elke niet-basic-land kaart er maar maximaal 4 keer in mogen zitten. Je kunt dus b.v. niet ieder 4 counterspells spelen
- Spelers van een team nemen gezamenlijke beurten (met z'n tweeën tegelijk een buurt), met gezamenlijke steps (tegelijk de draw-step, de upkeep-step, etc).
- Het startende team pakt bij het begin geen extra kaart.
- Iedere speler mag dus een extra 'vrije' mulligan maken, zonder daarvoor kaarten in te leveren.
- De Two-Headed Giant regels veranderen een aantal dingen rondom Combat en het regelen de vertaling van gevallen waarin 'You' vertaald moet worden naar 'het Team'. Lees daarom de regels (http://www.trefpuntmagic.nl/Forum/showthread.php?t=1893) goed door!
- Als er om wat voor reden dan ook een teamlid verliest (door b.v. decking, Door to Nothingness), dan verliest het hele team.
- Als er een teamlid het spel zou winnen (door b.v. Alternate win conditions, zie onder), dan wint het hele team.
- 'Alternate win' condities zoals de diverse enchantments uit het Odyssey block (Test of Endurance, Mortal Combat) of Coalition Victory zijn tegenwoordig *WEL* toegestaan, maar let goed op: de two-headed-giant regels beinvloedden sommige condities (b.v. bij Test of Endurance moet het hele team nu 100 leven of meer hebben).

We spelen met het Extended formaat. In het Extended formaat zijn ruwweg kaarten toegestaan die uitgebracht zijn vanaf het Tempest block tot nu, met uitzondering van de kaarten die gebanned zijn. Je kan de toegestane kaarten altijd controleren op http://www.wizards.com/default.asp?x=judge/resources/banned, onder 'Extended'. Wellicht kan de 'Gatherer' (http://gatherer.wizards.com) je ook helpen.

Deelname kost Eur 2,50 per persoon.

- De volgende kaarten zijn banned:
Limited Resources
Erayo, Soratami Ascendant

Je schrijft je dus als team in, met z'n tweeën. Elke match zal bestaan uit één game. Oftewel, je speelt maar één keer in een
ronde. Er is dus ook geen sideboard nodig, TENZIJ je met de Wishes uit de Judgment set wil spelen, in dat geval heb je wel een sideboard nodig.

Meer informatie
Verder in deze thread: http://www.trefpuntmagic.nl/Forum/showthread.php?t=1893 kan je achtereenvolgens vinden:
- De officiële regels van Two Headed Giant - Belanrijk verplichte kost
- De officiële FAQ van Wizards o/t Coast
- Specifieke rulings/verduidelijkingen (aanrader!)

In deze thread kan je ook je vragen rondom dit toernooiformaat kwijt.

lars
18th September 2005, 18:36
Leuk ik ga kijken of ik een partner kan vinden:P

aekold
18th September 2005, 19:07
Moet megrim ook niet op de banned lijst?

lars
18th September 2005, 19:14
dat zien we vanzelf dan wel)

Masterchief
18th September 2005, 19:18
ik kan er helaas niet bij zijn :+ dan is het ongeveer de laatste kans om nog naar de JSS te gaan, en die wil ik liever niet missen...

Carnage
18th September 2005, 20:04
Moet megrim ook niet op de banned lijst?

Megrim is unbanned, wegens de nieuwe deck building rules. Nu kan niet iedereen dat ding 4 keer spelen....dus het wordt al een stukkie lastiger om het oude killer deck te maken waardoor ie gebanned werd.

ChaU
18th September 2005, 23:48
ok incubus en ik zullen er zijn :D and as they combine their powers they turn into.... Dennis en Roald... zie jullie dan :P

Nitro
19th September 2005, 02:47
zo dat klinkt leuk

jammer dat ik niet kan

Carnage
19th September 2005, 13:44
Je zou bijna denken dat je het druk hebt, Nitro :)

The Eternal 1
19th September 2005, 19:27
Hmmm het lijkt mij leuk om mee te doen, maar hoe fix ik een partner???

lars
19th September 2005, 19:52
tja zoeken ik heb er 1 gevonden:P nu nog wat decks haha

Elemental-Lord
19th September 2005, 20:54
heej ethernal,

ik zoek nog een partner om mee te doen aan het toernooi

ChaU
19th September 2005, 22:32
ja dus? :P

Carnage
19th September 2005, 22:46
*update* (zie 1e post)

- Formaat toegevoegd (Extended dus)
- Extra banning: Erayo, Soratami Ascendant

ChaU
19th September 2005, 23:16
he flauw hoor jeroen :P heb dennis net 50 euro voor een playsetje gedokt op een veiling en dan ban je hem :P

aekold
19th September 2005, 23:18
Perfecte timing dus.

Orthrus
20th September 2005, 10:46
(E) *nasty* (E)

Carnage
20th September 2005, 13:52
Orthrus == wie? :)...

aekold
20th September 2005, 16:48
Als ik naar de titel kijk gok ik dat het incubus en chau zijn.

incubus
20th September 2005, 17:53
say what ? 50 euro chau u suck !

aekold
20th September 2005, 17:55
Die deelname 2,50 is per persoon neem ik aan?

ChaU
20th September 2005, 18:15
nee dat zijn incubus en ik niet :S waar zie je ons voor aan... homows :P

en mocht ik dat niet zeggen dan incubus? :S

Carnage
21st September 2005, 16:37
Die deelname 2,50 is per persoon neem ik aan?

Affirmative, staat ook in de 1e post sinds gisteren :)

Allone
21st September 2005, 23:56
Zeg mensen, ik ben hier zo nieuw als maar zijn kan,
maar ik vroeg me af, of jullie het een probleem vinden als ik ook kom)

heb al een partner trouwens, maar speel nog niet zo heel lang
dus .... :P

lars
21st September 2005, 23:58
nee natuurlijk niet dat is juist gezellig hoe meer koeien hoe meer vreugde zeg ik altijd maar:) Dus neem nog wat meer mensen mee zou ik zeggen.

Voor iedereen is er een eerste keer. (waar halen jullie al die mensen in Brabant vandaan joh?? ik kan hier met moeite 1 iemand vinden om tegen te magicen)

Carnage
22nd September 2005, 17:12
Zeg mensen, ik ben hier zo nieuw als maar zijn kan,
maar ik vroeg me af, of jullie het een probleem vinden als ik ook kom)

heb al een partner trouwens, maar speel nog niet zo heel lang
dus .... :P

Welkom!! :)

Ff voor de zekerheid - je weet wat het Extended formaat inhoud he? (Y) :)

lars
22nd September 2005, 17:13
haha ja Jeroen en Extended ) (jammer dat hij het in de mails wel weer vergeet:P Zit ik me te verheugen op Type 1:P:P)

Allone
22nd September 2005, 18:46
haha, komt wel goed)

ik weet nog net wel wat extended inhoud:)

Allone
22nd September 2005, 18:47
nog ff een vraagje:

komen er veel mensen:)?

lars
22nd September 2005, 19:16
dat is verschillend maar meestal stuk of 18 ofzo? denk ik ik weet het eigenlijk nite

Allone
22nd September 2005, 20:20
Ik bedoel niet dat ik na twee potjes weer naar huis kan)

want dan wordt t voor mij best wel nutteloos:P

ChaU
22nd September 2005, 22:23
iedereen speelt evenveel rondjes en daaruit worden de winnaars uit gehaald

ChaU
22nd September 2005, 22:24
maar je moet hier wel zoals iedereen opgeven met welke decks jij en je partners spelen :P

incubus
22nd September 2005, 22:29
ja joh ? :o

ChaU
22nd September 2005, 22:37
ja

lars
22nd September 2005, 23:32
lieg niet.. dat hoeft helemala niet dat wil hij alleen omdat hij dan een anti-deck kan maken. Nou jongens ik speel met elfjes en een burn deck ernaast nou goed)

aekold
23rd September 2005, 10:14
Eitje dus.

Allone
23rd September 2005, 17:22
hahaha, denk je dat ik gek ben ofzo)
je ziet het wel als je tegenover me zit:P

incubus
23rd September 2005, 18:33
ben er nog steeds niet uit wat voor deck te gebruiken. Ravnica is tegen die tijd toch toegestaan ? kan dus nog van alles in elkaar gezet worden )

ChaU
23rd September 2005, 19:53
ga nou niet dingen in je hoofd halen die je niet kunt waarmaken dennis p

lars
25th September 2005, 21:31
haha nou mijn deckie ligt klaar hoor:P tis niet veel maar goed ... We zien wel waar het deck strand (TIP):P

incubus
25th September 2005, 22:33
hahahaha evil :P

lars
25th September 2005, 22:44
:D:D ik kan heel evil zijn)

Frank
6th October 2005, 16:59
Is een kaart uit een oude serie (vóór tempest) die later in de 6/7/8 editie is opgenomen ook toegestaan in het Extended Format?

lars
6th October 2005, 17:09
ja zit toch in een legale serie 8th 7th of 6th (ps 9th is niet legaal he jongens!!:P)

aekold
6th October 2005, 19:22
Allang.

Scott
8th October 2005, 12:45
Jammer dat Ravnica nog niet mag, heb net een fat pack gekocht :)

incubus
8th October 2005, 14:24
doh! vergeten dat dat niet mag.

lars
8th October 2005, 19:14
net alsof je een ravnica deck hebt)

incubus
9th October 2005, 19:13
nee een aluren deck! ownee die had jij al :/

lars
9th October 2005, 19:13
:P haha ach ja.. mn rares uit de boosters zijn ernaar)

aekold
9th October 2005, 19:54
Blablabla aluren.
Kutdeck

lars
9th October 2005, 20:20
ik d8 toch dat jullie je verlies wat beter konden hebben

Nitro
10th October 2005, 02:25
ik vond het vanmiddag echt keigaaf

Elminster
10th October 2005, 05:41
Veel illegale decks gezien :)... Was het soms niet duidelijk dat het extended was? Anders zetten we het er de volgende keer wel bij in het mailtje :D

aekold
10th October 2005, 08:52
Anders stond het duidelijk in het tweede mailtje dat het extended was.
Ik vond trouwens dat er zeker beter gelet moest worden op welke kaarten banned zijn en welke niet.

Carnage
10th October 2005, 16:26
Jah het was gaaf en druk hoorde ik? (iets van 20 man? (Y) _O_).

Waren er veel illegale decks joh? Vertel eens?

aekold
10th October 2005, 18:32
ff uit mijn hoofd:
1 type 1 deck, 2 decks met disciple of the vault, waarvan eentje ook nog met aether vial.
Een deck met ravnica, maar dat boeide niet, want ze bakten er niets van.

Had trouwens wel een kokusho uit mijn ene prijs booster :D.

Elminster
12th October 2005, 01:17
En 13 teams -> 26 man. Mooie opkomst dus!

lars
12th October 2005, 10:53
Aekold lucky guy mijn duurste rare was ook crap haha maar goed daar gaat het niet om vind ik:) Maar idd lekker druk en het JUDGE die kaart mag niet vond ik ook wel zn charmes hebben..