PDA

View Full Version : Oude kaartspellen

squirle
28th October 2004, 22:06
Spelen mensen nog wel eens oude kaartspellen. Met zo'n stok kaarten met van die plaatjes? Rikken, pesten, klootzakken, hartenjagen etc.

Elminster
29th October 2004, 09:39
Rikken, toepen, hartenjagen, toepen, pokeren... De rest ook wel eens maar is gewoon minder leuk

Angel
29th October 2004, 12:58
Ik heb heeeel veel speelkaarten. Echt ouwe nog, met een 1 voor de aas enzo.

Nitro
29th October 2004, 17:58
af en toe speel ik eens wat van die spellen

Yavanna
29th October 2004, 19:35
DOAH! Daarvoor studeer je :D

Rikken = biologengame )
Toepen, hartenjagen, pesten, koningen (=met drank )) en af en toe voor de grap met een 'real-life-non-virtual stok kaarten' patience :D kost veel tijd als je em uit hebt gespeeld )

Paloma
29th October 2004, 21:24
Dagelijks! Daar komen wij onze tussenuren en pauzes mee door ). Meestal klaverjassen, blijft een geweldig spel! Verder toepen we regelmatig, af en toe hartenjagen, en als er mensen bijzitten die weigeren nieuwe spellen te leren dan doen we hoger lager. Oh en zenuwen is ook super maar dat wil niemand meer met mij spelen :(. Zenuwen en hoger lager noemt iedereen overal anders dus jullie hebben waarschijnlijk geen flauw idee waar ik t over heb, maar t gaat om t idee.

Yavanna
29th October 2004, 22:55
nou, misschien kan je t ff uitleggen ;)

Laevid
30th October 2004, 00:42
Hartenjagen vinnik veruit het leukst. Verder pesten, toepen, jokeren en ik kan een beetje rikken, maar niet echt goed.

aekold
30th October 2004, 01:11
Pesten, patience en 21-en.

Carnage
30th October 2004, 04:16
Rikken, Hartenjagen en Klaverjassen zijn verreweg mijn favorieten (veel strategie).

@yavanna --> Dat Koningen, is dat niet hetzelfde als The Great Dalmuti?

Yavanna
30th October 2004, 13:33
nope, koningen op zich is heel saai, gewoon kaarten omdraaien... Maar het aspect 'drank' is dan weer heel aantrekkelijk ;)

Paloma
30th October 2004, 15:17
Haha zal ik dan hoger lager en zenuwen even heel kort beschrijven? Dat de mensen die het wel kennen maar er een andere naam voor hebben het herkennen.
Hoger lager is het makkelijkste en saaiste spel ooit: je krijgt allebei de helft van de kaarten, gooit er tegelijk een op, je kijkt welke de hoogste is en die mag die kaarten hebben. Doel: alle kaarten krijgen.
Zenuwen: allebei helft van de kaarten. Je maakt 5 patiencerijtjes en de rest leg je op een stapel in t midden. Draai je allebei een kaart om vand ie stapel, en dan moet je proberen al je kaarten kwijt te raken, je mag je kaart op de stapel leggen als ie of 1 hoger is, of 1 lager. Als een van de twee al zn 'patiencekaarten' kwijt is, moet je op de laagste stapel slaan en die is dan van jou. Zo proberen al je kaarten kwijt te maken.
Oke, volgens mij snap je deze uitleg ook echt alleen als je het spel kent ;). Maakt niet uit, daar ging het ook om. Mocht er nou iemand bijzonder geinteresseerd zijn dan leg ik t nog wel een keer goed uit :).

Yavanna
30th October 2004, 16:17
Oehoehoeh zenuwen kennik nog niet, lijkt me welles lachen :D magoed, doen we dan nog welles ;)

Kolky
30th October 2004, 22:53
Pfff introkamp...

Domme opgaven die je moest gaan doen, ik en 3 anderen deden daar niet aan mee.. lekker bij de tent 5 kratjes jup, 2 stokken kaarten, en vele uurtjes te gaan :D

Mr G. Bears
31st October 2004, 09:32
Zenuwen: allebei helft van de kaarten. Je maakt 5 patiencerijtjes en de rest leg je op een stapel in t midden. Draai je allebei een kaart om vand ie stapel, en dan moet je proberen al je kaarten kwijt te raken, je mag je kaart op de stapel leggen als ie of 1 hoger is, of 1 lager. Als een van de twee al zn 'patiencekaarten' kwijt is, moet je op de laagste stapel slaan en die is dan van jou. Zo proberen al je kaarten kwijt te maken.
Oke, volgens mij snap je deze uitleg ook echt alleen als je het spel kent ;). Maakt niet uit, daar ging het ook om. Mocht er nou iemand bijzonder geinteresseerd zijn dan leg ik t nog wel een keer goed uit :).

!!!!!!!! Die ken ik!......Heb ik ook wel es gedaan, kben daar veeeels te sloom voor. In mijn klas zit zo'n meisje die daar echt ziekelijk snel in is 8) (het heeft haar overigens wel een paar nagels gekost)

SungShik
31st October 2004, 12:24
In mijn klas zit zo'n meisje die daar echt ziekelijk snel in is
Loes!? *balloon*

Carnage
31st October 2004, 14:54
Canasta (ik weet niet precies hoe je het schrijft) is ook wel bekend.

Yavanna
31st October 2004, 16:13
ja en klaverjassen en bridge (sex is like bridge: if you don't have a good partner, you'd better have a good hand...;)) en meer van die ouwemensen spellekes :D

Paloma
31st October 2004, 18:33
Ohja, canasta is ook een vet spel! Dat stond eerst bij ons op de computer, heb ik toen ook nog wel veel gespeeld. :)

ja en klaverjassen en bridge (sex is like bridge: if you don't have a good partner, you'd better have a good hand...;)) en meer van die ouwemensen spellekes :D

Wat nou ouwemensen spellekes? Klaverjassen is leuk, en heus niet alleen voor ouwe mensen, tssss! Bridge is me te ingewikkeld, kan het wel een beetje, maar geen zin om het goed te leren.

Yavanna
31st October 2004, 18:47
haha alsof rikken geen ouwemensenspel is, maar da doe ik ook minstens 4x in de week ;)