PDA

View Full Version : [Sealed Deck Tournament] Waar moet je op letten ?

Uchiha
14th July 2004, 21:46
eYz,

Ik ben van plan om op het volgende tournament mee te doen ook al ben ik net een week begonnen lijkt het me een leuke ervaring om te zien hoe het gaat en om het spel goed onder de knie te krijgen. Ook al wordt de vloer met me aangeveegt gaat om de lol die je heb.

Ik las dat het aankomende tournooi Sealed Deck is, zou iemand me tips kunnen geven over waar ik op moet letten wanneer ik mijn deck samenstel. Mag ik hulp vragen van anderen of mag iemand me helpen ?

Ik hoop hiermee wat tips te krijgen over hoe ik zal moeten gaan spelen.

Greatings,
Marvin

Elminster
14th July 2004, 21:49
Voila lees hier (http://www.trefpuntmagic.nl/Forum/showthread.php?t=1671) wat tips. Er zijn ook artikels op magicthegathering.com (http://www.wizards.com/default.asp?x=mtgcom/feature/212) die erg interessant zijn. Conclusie uit de andere thread:

Hou je zoveel mogelijk aan
16 creatures
7 spells
17 land

Voor elke 2 mana-accelererende kaarten kan je een landje minder spelen.

Removal is ontzettend belangrijk, elke kaart die direct een creature weg kan halen is goud waard. Misschien is Essence Drain (http://www.magiccards.info/?id=10158) een waardeloos dure kaart in constructed, hij kan je leven redden in limited.

Speel 2 a 3 kleuren tenzij je een goede reden hebt anders te doen.

Let op een nette mana-curve: goedkope dingen voor in het begin en enkele fatties voor de finish.

Onderschat evasion (flying, fear) niet.

Houd boven alles rekening met meer tijd. Je zal geen beurt 4 kills zien. Combo's in je deck zijn leuk (40 kaarten dus grote pakkans) maar moeten niet de basis zijn.

Begin met je kaarten te sorteren op kleur en creature/non-creature. Ditch de onspeelbare rotzooi. Zo hou je overzicht.

Voor pre-releases: Lees vantevoren eventueel een spoiler door. Zo kan je rustig nadenken over wat goede kaarten zijn: Verschrikkelijk veel mensen hadden pas na 1 a 2 rondes door hoe verschrikkelijk goed Pentad Prism (http://www.magiccards.info/?id=10379) was (Toen dus in combinatie met sunburst en bringers). Dat gebeurt trouwens altijd, aan het eind van het toernooi kan je een 10x beter deck maken van dezelfde kaarten dan aan het begin. Heb ik tenminste. Zal wel komen omdat ik slecht ben. Neem nooit tips van me aan :D

Uchiha
14th July 2004, 21:58
Ik moet me hier dus ongeveer aan houden:

16 creatures
06 spells
18 land

Daarnaast veel removals spelen en je moet op het tournament voor je eigen landjes zorgen. De vraag is dan ook ik ben net begonnen en heb niet zoveel landjes wat is hetbeste om mee te nemen ik zat zelf te denken aan cloudpost, rood en swamp.

Verstandige keuze?

Uchiha
14th July 2004, 21:59
Thnx. Elminster

Elminster
14th July 2004, 22:01
Je mag alleen basic land toevoegen, geen Cloudposts.

Ik zou van elke kleur zo'n 10 land meenemen. Mocht je echt niet genoeg hebben dan is dat niet zo'n punt, bijna iedereen heeft genoeg land en als je wat rondvraagt kan je echt wel wat ruilen/krijgen.

*edit* sorry voor het constant editten :P

Kolky
15th July 2004, 02:26
Aangezien onze aankomende sealed Mirrodin Block grotendeels is. Moet je rekening houden met ongeveer 50% artifacts. Dat betekend, dat je makkelijk 2 kleuren moet spelen, om een beetje off-artifacts te kunnen spelen. Belangrijk zijn dingen tegen artifacts. Groene artifact protection creatures, groene destruction spells. Of rode damage en zwarte removal / -1/-1 counter stuff.
Aan te raden zijn ook allerlei golems, met affinity for basic lands. En/Of de golems die een bepaalde associatie met een kleur hebben.
Een goed deck heeft ook 3 tot 5 soort van 'bomb' kaarten. Die lastig weg te krijgen zijn, en veel schade of chaos veroorzaken op het bord. Grote beesten als Broodstar, maar ook dingen als Towers of Fortunes zijn soort van Bombs.
Kijk alle kaarten goed door, en struikel niet over kleine lees foutjes. (gebeurt mij vaak, en daardoor stop ik verkeerde kaarten in mijn deck, en laat ik goede uit mijn deck :()
Uit darksteel zijn de Indistructible ook zeer hard, omdat deze op een normale sealed met bijna geen mogelijkheid weg te halen zijn. (maar dat snapte je vast al wel ))

Galahad
15th July 2004, 11:53
Kolky, ik ben het niet helemaal met je eens, niet alle golems met keur zijn goed, die witte 3/3 die je first strike kan geven en die enen die je trample kan geven zou ik niet goed noemen. Als je je kaarten op kleur sorteerd is het aan te raden de golem bij de bijhorende kleur te leggen.
Bombs zijn inderdaad handig, maar je moet ze wel hebben, en broodstar en Tower of fortunes zou ik niet echt bombs noemen, geeft mij maar Shivan Dragon (waarscheinlijk sneller op tafel) of Mind's eye (slecht een mana per kaart, eerder te gebruiken)