PDA

View Full Version : Monster Manual 2

Planetouched
8th August 2002, 21:20
Jaja, hijs bijna uit en roellie heeft em al bijna helemaal op pdf, maja ok de nieuwe monster manual deel 2 zogeheten, zal voornamelijk monsters met hogere CR's bevatten. Zoals jullie misschien wel eens is opgevallen huisvest nummer 1 vooral monsters met de Challenge Rating tussen 3 en 9. Er zijn een paar uitzonderingen naar boven en naar onder(waaronder alle humanoid rassen) en natuurlijk de draken/celestial/demonic creatures die ruim boven de 9 komen.

In deel 2 komen dus meer hogere creatures. Iets wat ik een goede ontwikkeling vind, samen met het epic level handbook en deties and demigods maakt dit de wereld een stuk reeler, maar helaas mis ik denk weer het gedeelte waarin de DM zelf de monsters groter maakt, monsters advancen ook, net zogoed als characters, sommigen kunnen zelf levels gainen in een bepaalde class. Het is slechts bij uitzondering dat we zo'n interessante tegenstander tegenkomen en niet de standaard Troll of Draak voor onze kiezen krijgen. Ik vind het zonde dat Wizards of The Coast er zo weinig aandacht aan besteed. Ook zijn de regels voor het laten advancen van monsters in character classes erg vaag gebleven, zo is er geen duidelijke ECL-tabel(Encounter Level, de xp-aanpassing(zo hebben drow's een ECL van +2, en dus gainen ze langzamer levels omdat ze meer xp nodig hebben om level up te gaan(3.000 i.p.v. 1.000, en daarna natuurlijk 6.000, 10.000 etc.)

Ook wordt niet aangegeven hoe zo'n monster bijvoorbeeld aan die class kan komen. Een Troll zal namelijk nogal meer moeite hebben om een cleric-tempel binnen te lopen dan een ordinary human.

Al met al wordt dit boek waarschijnlijk een waardevolle aanvulling voor je dnd-groep, een nieuwe mana-pool vol met nieuwe, onbekende monsters!

Planetouched

Mr G. Bears
8th August 2002, 22:34
ja ik heb em ook al gedownload dacht ik, is wel leuk ja, kan ik alvast een beetje sneak peaken he, nee, dat doe ik niet hoor,
maar is wel leuk, nieuwe monstertjes om te kicken met mijn level 1 rogue,
i know i can win

Carnage
8th August 2002, 23:45
WAAR kan ik die downloaden? Kazaa?

BTW: Planetouched, kan je mij niet eens een spoedcursus D&D geven ? :D

Mr G. Bears
9th August 2002, 11:39
ja gewoon bij kazaa ja

Planetouched
9th August 2002, 23:08
Mja een spoedcursus...eehm wordt lastig maar de basics zijn niet al te moeilijk

Dungeons and Dragons 3rd edition spoedcursus voor beginners:)

Er zijn 3 "core rule-books"(DM's, Monsters en de Players)
-Je hebt ongeveer 5 personen nodig,1 Dm en 4 characters(meer kan en is erg leuk maar minder is af te raden, de monsters worden ook berekend op 4 characters)
Verder nodig, pen, papier, tafel en humor.

Ok even serieus, dnd is nogal lastig in cursus weer te geven, je leert het door een aantal keer mee te doen, zo af en toe op wizards.com/dnd te kijken, de boeken een beetje te lezen, dingen opzoeken en vooral door het te combineren met dingen die je meemaakt in de "echte" wereld. Ik gebruik erg vaak ervaringen uit deze wereld om dingen te doen in de dnd-wereld->voorbeeld zie bij algemeen mijn thread over het fort.

Ik denk dat ik meer vragen kan oplossen. Meestal zitten mensen meer met een paar specifieke dingen dan met het gehele spel.:)

als je bijv. problemen hebt met combat wil ik dat tijdens een toernooi wel uit proberen te leggen, misschien een paar voorbeelden spelen etc. Just ask me.

Planetouched

Carnage
10th August 2002, 13:40
Hey ff over die monster's manual 2 he....die wil ik!!! en op Kazaa istie niet te vinden (ja, de AD&D v2.0 versie :s).

BTW: ik vind jouw signature ruig :)

Mr G. Bears
10th August 2002, 15:17
ow ik heb em echt op kazaa gevonden ,weet ik zeker, ik gebruik geen andere progjes dus , dat moet wel

Planetouched
11th August 2002, 15:57
Yep ik heb em ook via Kazaa...ach give it some time en je vind hem heus wel:)

Planetouched

Planetouched
11th August 2002, 17:33
Originally posted by Carnage
Hey ff over die monster's manual 2 he....die wil ik!!! en op Kazaa istie niet te vinden (ja, de AD&D v2.0 versie :s).

BTW: ik vind jouw signature ruig :)

:) als dat over de mijne gaat Bedankt, Merci, Danke:)

Ik heb er nog wel eentje voor mensen die nergens op kunnen komen::

DM: When you turn around the corner you face a 10 ft. tall wall and their is no sign off the thief you where chasing. What do you do?
Player: I ask the wall where the thief went.
DM: You can't do that! You don't know Wall-language.
Player: I do!Look here om my charactersheet it states I know Walls.
DM: Eehm...well what do you ask the wall?
Player: Wall, where did the thief go?
DM: The wall did not respond on your question, you investigate it further and, well make a Knowledge nature check.
Player: Ha, I got a 17! That should be enough.
DM: Well, you find the wall can't respond because it's stoned.
Player: Damn those Dutch-people with all their drugs.

Planetouched

Carnage
11th August 2002, 21:39
Geef anders eens de zoekterm voor in Kazaa waarop je de hit krijgt voor die Monster Manual 2?

(Doodvermoeide Carnage die nog steeds de manual zoekt :S )

Planetouched
11th August 2002, 22:32
Bij documenten

WTC, Monster manual 2, 2, Wizards of the coast

volgens mij heb ik hem hiermee wel gevonden. Hope you'll find it.

Planetouched

Outcast
11th August 2002, 23:41
Ok ik heb werkelijk alles gevonden en geen mm2, en ik zoek al dagen via kazaa.

Dus ik weet niet hoe jullie eraan komen, zeker gezien het feit dat het boek pas uitkomt in september.

Mr G. Bears
12th August 2002, 10:30
ach ja, geluk denk ik, misschien was die user die em had, en alleen die user toen bij ons online en nu niet meer,
weinig kans maar kan wel;J

Outcast
12th August 2002, 13:49
Staat de mountain giant erin en wat is zijn CR hehe.

Effe testen of jullie hem hebben of dat jullie ons lekker maken.

Outcast

the demon
21st August 2002, 15:48
Originally posted by Planetouched
Jaja, hijs bijna uit en roellie heeft em al bijna helemaal op pdf, maja ok de nieuwe monster manual deel 2 zogeheten, zal voornamelijk monsters met hogere CR's bevatten. Zoals jullie misschien wel eens is opgevallen huisvest nummer 1 vooral monsters met de Challenge Rating tussen 3 en 9. Er zijn een paar uitzonderingen naar boven en naar onder(waaronder alle humanoid rassen) en natuurlijk de draken/celestial/demonic creatures die ruim boven de 9 komen.

In deel 2 komen dus meer hogere creatures. Iets wat ik een goede ontwikkeling vind, samen met het epic level handbook en deties and demigods maakt dit de wereld een stuk reeler, maar helaas mis ik denk weer het gedeelte waarin de DM zelf de monsters groter maakt, monsters advancen ook, net zogoed als characters, sommigen kunnen zelf levels gainen in een bepaalde class. Het is slechts bij uitzondering dat we zo'n interessante tegenstander tegenkomen en niet de standaard Troll of Draak voor onze kiezen krijgen. Ik vind het zonde dat Wizards of The Coast er zo weinig aandacht aan besteed. Ook zijn de regels voor het laten advancen van monsters in character classes erg vaag gebleven, zo is er geen duidelijke ECL-tabel(Encounter Level, de xp-aanpassing(zo hebben drow's een ECL van +2, en dus gainen ze langzamer levels omdat ze meer xp nodig hebben om level up te gaan(3.000 i.p.v. 1.000, en daarna natuurlijk 6.000, 10.000 etc.)

Ook wordt niet aangegeven hoe zo'n monster bijvoorbeeld aan die class kan komen. Een Troll zal namelijk nogal meer moeite hebben om een cleric-tempel binnen te lopen dan een ordinary human.

Al met al wordt dit boek waarschijnlijk een waardevolle aanvulling voor je dnd-groep, een nieuwe mana-pool vol met nieuwe, onbekende monsters!

Planetouched

Beste Planetouched,

Ik denk dat ik weet waarom er niet zo veel monsters charakter levels meekrijgen. Het is gewoon verdomde veel werk om zo'n monster uit te werken. Tel hierbij op dat het toch een tegenstander is voor de pc's en dat jouw creatie als dm toch dood, kapot of op een andere manier verslagen moet. Nog erger dan dat, D&D is van nature (dobbelstenen) ook een kansspel. Het kan dus gebeuren dat jouw immens leuke creatie in 3 beurten dankzij een of meer critical hits al verslagen is. Daar gaat al dat vele werk meteen de sloot in.

Daarnaast kan het voorkomen dat je door goed passende karakter levels aan een monster te geven, je een monster maakt wat erg grof is voor zijn chalenge rating. Je ziet de party zweten maar je kunt niet zomaar extra XP gaan geven of extra treasure. Het is aan de andere kant wel erg bevredigend voor de pc's om de uitdaging te overwinnen, maar als de experience en treasure een achterblijven bij de uitdaging (en het gebeurt veel vaker), dan is het een beetje een cold turkey effect.

Het werk zou je eventueel kunnen ondervangen door een generator op internet te gebruiken. Maar de resultaten daarvan zijn vaak niet goed te overzien. Het kan dus goed voorkomen dat die vijand net even een magic item bij heft dat jij vooral NIET wilde geven. Of het gegenereerde monster heeft echt niet genoeg treasure bij. DIt komt dan omdat het monster erg moeilijk is voor de pc's. Bv een party met een druid als healer die veel undead tegenkomt heeft er veel meer problemen mee als diezelfde party met een cleric als healer. Het is in ieder geval belangrijk dat de party er niet van achteruit gaat als zij gaan avonturieren.

Verder als laatste: Voor veel monsters is er geen ECL tabel of ECL waarde (zoals +2 voor drow) omdat deze monsters niet voor spelers bedoeld zijn om als ras te hebben. Naar mijn mening is die ECL dan vooral voor spelers. Een drow die je als tegenstander tegenkomt is CR1 +level. Als je zelf een drow speelt, dan ben je ECL +2. Dit zit in het feit dat je als drow gaven hebt die een speler eigenlijk niet hoort te hebben zonder HELE DURE magical items (zoals spell resistance).
Verder is het ook zo dat op hogere levels het truukje van CR totaal = CR beestje + Character levels niet meer opgaat. Een troll met 10 levels als barbaar is zeker geen CR 15 eerder een CR 12 of zo.
Idealiter gezien zou je moeten uittesten of je party in staat is de uitdaging te overkomen en hoeveel van hun resources ze erbij gebruiken. Misschien is dit te testen via een programmatje van het internet of misschien is de DM client van Never Winter Nights ervoo te misbruiken. Ik weet het (nog) niet.

Als algemene conclusie: Let op met het geven van levels aan monsters, zodra je meer dan 4 a 5 levels gaat toekennen aan het beestje, wordt de CR anders dan je zou verwachten (meestal lager).
Mijn advies: geef het beestje dan liever een template, dan weet je vaak beter welke kant het op gaat met de CR.

In de hoop nuttig advies gegeven te hebben,

The Demon

Elminster
23rd August 2002, 22:41
op proxis.be is MM2 al te koop, terwijl hij dat nog niet is op wizards.com... Weet iemand waarom?
PS heb m alvast besteld, uiteraard

Bremmer
24th August 2002, 16:53
*sigh* ik heb MM2 nog steeds niet kunnen op KazAa.......de zoektocht gaat verder!

Elminster
26th August 2002, 15:52
Ik heb waarschijnlijk het antwoord op mn vraag, helaas: Waarschijnlijk krijg ik nu de MM2 zodra proxis m zelf heeft....

Elminster
21st September 2002, 18:30
Originally posted by Outcast
Staat de mountain giant erin en wat is zijn CR hehe.

Effe testen of jullie hem hebben of dat jullie ons lekker maken.

Outcast
khebbem khebbem yeah!!

goeie artwork, niet superb maar iig beter dan monsters of faerun
mooi omslag, vind ik dan
en de mountain giant:
CR 26, blz 112
525 hp
speed 80 ft
ac 31 (touch 2 :))
attack: mountain giant club +30/+25/+20/+15 or 2 slams +30 melee or rock +15 ranged
club 4d8+24/19-20 slam 2d6+16, rock 4d8+16
crush 2d6+24, fling 12d6, grapple +54, rock throwing, trample 4d6+24, darkvision 60 ft, rock catching
alertness, cleave, combat reflexes, great cleave, improved critical (m g club), power attack, sunder

Planetouched
21st September 2002, 18:31
:) en weer een boek voor bij onze collectie....ow btw die info stond ook allang op wizards zelf, bij een preview van de MM2 ofso geloof ik

Planetouched

Bremmer
22nd September 2002, 15:19
outcast heeft blijkbaar ook al binnen.........zal ik daar wel even in gaan spieken
:)

Elminster
22nd September 2002, 20:46
heh heh

blader je rustig door het boek (toch wel mooie artwork eigenlijk) kom je inene Carnages avatar tegen :)... en wat later die van Outcast :D

Carnage
22nd September 2002, 23:27
Ik ben ontmaskerd ;)

Moet ik weer een nieuwe avatar gaan zoeken :D