View Full Version : [Strategy] - Sterrenvaarders van Catan
Carnage
30th November 2003, 16:13
Okay - strategy:
- Probeer in het begin veel thrusters te kopen, dan vlieg je sneller en ben je de concurrentie te vlug af. De lasers zijn daarna het belangrijkste (mede spelers kapotknallen tijdens 'kans' kaarten (L)), de cargo-ringen heb je op z'n minst 1 nodig om bij een van de 4 volken een 'optie' kaart te scoren.
- Van de ruilerverbeteraars optie-kaarten is degene die 1:1 handel toestaat op handelswaren verreweg het beste, zeker omdat iedereen meestal z'n handelswaar wel weg wil doen.
- De 'Gekochte Roem' kaart is verreweg het grofste van allemaal, je kan er totaal (mogelijk) 3 overwinnings punten mee kopen.
NB: Shantje kan tegenwoordig ook sterrenvaren :). Ze heeft het spel gekregen voor d'r verjaardag.
aekold
30th November 2003, 17:10
Je moet asap een kolonie bij het oorlogs volk bouwen en daar een ruimte haven van maken om vervolgens daar alle bonussen op te halen (extra aandrijvingen en kanonnen).
Elminster
30th November 2003, 17:56
Originally posted by Carnage
NB: Shantje kan tegenwoordig ook sterrenvaren :). Ze heeft het spel gekregen voor d'r verjaardag.
Zo heeft niemand het spel, zo heef iedereen het :)
Nouja vet, we zullen het eens inwijden Shantje?
Carnage
1st December 2003, 21:35
Vanavond trouwens Kolonisten van Catan - Zeevaarders spelen (Y) :P
Kolky
2nd December 2003, 13:30
Hmm een echte strategie voor Sterrenfahrer van Katan heb ik niet. Laatste keer, heb ik geprobeerd zoveel mogelijk ruimtevrachtringen te halen, en vrienden te maken bij die 4 uitposten. Krijg je 2 punten als je de eerste bent. Natuurlijk is het ook handig om ergens achterin een nieuw basisstation te krijgen, maar het is niet nodig.. Uitbreidingen voor je schip zijn vaak het meest belangrijkst om een goede kans te maken. Snelheid, om snel ergens te komen. Vooral leuk in het begin, dan kun je direct met 1 miss 2 vrachtringen en een hoop meer aandrijving direct vrienden gaan maken en zo snel punten pakken. Daar komt nog eens bij, dat je een leuke extra krijgt van die volken!
Carnage
3rd December 2003, 01:02
Misschien dat we hier ook weer van die strategy stukkies van kunnen maken straks :)
Nog een tip:
Houdt er rekening mee dat als het spel spreekt over 'Je eerste schip', dat er dan DAT ruimteschip in het spel bedoelt wordt dat de minste bolletjes op z'n neuskegel heeft.
Vooral met ruimtesprongen kan je zo veel voordeel krijgen om b.v. bij het bouwen van een nieuw schip een kleiner aantal bolletjes te pakken indien je al een schip in het spel hebt dat al redelijk ver op weg is naar de verste planeten. Bij een ruimtesprong kan je eerste schip zo erg ver springen en je '2e schip' is ook al erg ver :D
Kolky
3rd December 2003, 02:59
Jah die bolletjes vergeet je nogal snel!
Ik denk dat het belangrijkste van het spel, en het grootste verschil met alle andere Katan's. Het uitbreiden van je moederschip, hiermee moet je vechten, hiermee kun je Roemringen verdienen. Je kunt ermee handelen, je vliegt er sneller door. Het meeste hangt dus af van de ontwikkeling van dat schip. Die kun je ontwikkelen door alles 2x te sparen. Dus zul je ervoor moeten zorgen dat je 2 dezelfde grondstoffen kunt krijgen, of jij en je buurman een, en dan een standaarddeal maken.
Je hoeft nu geen rekening te houden met grote verliezen van je kaarten. Afentoe moet je weleens wat ruilen, en dan verlies je wat. Maar meestal kun je je kaartjes gewoon tot de volgende ronde houden. Dus het goed vooruitplannen kan erg handig zijn.
Het maken van een strategie pagina over Sterrenfahrer van Katan wil ik best doen, maar dan wacht ik nog tot er wat meer Tips zijn! Ik wacht vooral op: Eddy en Bremmer!
Elminster
3rd December 2003, 17:51
Ehm de helft van je hand weggooien noem je geen grote verliezen :S?
Shandril
5th December 2003, 18:24
Originally posted by Elminster
Zo heeft niemand het spel, zo heef iedereen het :)
Nouja vet, we zullen het eens inwijden Shantje?
Is goed, volgende week woensdag wat te doen?
Shandril
Kolky
6th December 2003, 02:28
Originally posted by Elminster
Ehm de helft van je hand weggooien noem je geen grote verliezen :S?
Het gebeurt minder vaak dan bij normaal Katan met Steden en Ridders! )
Elminster
6th December 2003, 16:40
Originally posted by Shandril
Is goed, volgende week woensdag wat te doen?
Shandril
Sorry, ja. Vanavond?
Shandril
8th December 2003, 20:36
Vanavond kan ik niet, morgenavond kan ik niet, donderdagavond kan ik niet, en vrijdag ((E) ) ook niet.
Heb je vrijdag over dag vrij? En nog wat andere mensen dan...?
Shandril
Elminster
9th December 2003, 14:08
Ik heb geen doordeweekse dagen vrij, althans niet volgens het rooster. Sterker nog ik heb meer uren dan er in die dag passen dus als de ene les uitvalt kan ik naar een andere :S
Shandril
9th December 2003, 19:03
voor de Harry Potter lezers:
Haha je lijkt wel Hermelien, qua rooster dan.
Bij mij is alleen deze week relaxed (qua school dan) moet wel werken. En volgende week moet ik 4 dagen school en 3 dagen werken....Gesellie
Shandril
Elminster
11th December 2003, 10:01
Haha als ik een hangertje met een zandloper om mn nek heb hangen straks dan weet je wat het is )
Carnage
3rd January 2004, 21:07
Bremmer e.d. --> Misschien ook een Strategy thread over Steden en Ridders doen??
Bremmer
5th January 2004, 11:49
ja wel een goed idee.....ik zit erover na te denken om elke week (of elke 2 weken/maand) een bordspel te bespreken in het forum gedeelte voor spellen. Misschien dat ik een poll ofzo eraan vast plak een beetje uitleg geef en het spel zelf bespreek en beoordeel op een aantal criteria (speelbaarheid, houdbaarheid, uitvoering enz). Moet toch lukken nu we meer dan 100 leden hebben.
Op die manier wordt dat gedeelte ook een beetje levendig gehouden. Maar ik kom er later nog op terug.....
@Jeroen: Colonisten van de Prehistorie was errug cool
Kolky
5th January 2004, 18:04
Originally posted by Bremmer
ja wel een goed idee.....ik zit erover na te denken om elke week (of elke 2 weken/maand) een bordspel te bespreken in het forum gedeelte voor spellen. Misschien dat ik een poll ofzo eraan vast plak een beetje uitleg geef en het spel zelf bespreek en beoordeel op een aantal criteria (speelbaarheid, houdbaarheid, uitvoering enz). Moet toch lukken nu we meer dan 100 leden hebben.
Goed Goed (Y) Als je zover bent moet je nog eens contact met me opnemen dan regelen we wat... FTP rechten, add-script, e-mailadres wat je maar wil :)
Carnage
6th January 2004, 00:53
Yep Bremmah, goed idee (Y).
Enneh Kolonisten v.d. Prehistorie is best lachen, ook wel weer wat anders qua strategie zeg maar.
Yavanna
6th January 2004, 11:32
Nou als je dat dan maar meteen als eerste bespreekt :) ben benieuwd, klinkt lachen, prehistorie koloniseren :D
Nitro
29th January 2004, 21:44
neem hier eens kijkje:
Het Ruimteschip van Catan voor op de pc
homepage van de makers: www.denda.com/
directe link: http://www.denda.com/ic_shp/default.asp?s=2&wnk=1&id={3503D8D2-69AF-481C-9D28-3F1D70D69E1E}
het schijnt geen bijzonder spel te zijn, maar wel grappig om eens te doen
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.