PDA

View Full Version : Politiek

Shandril
29th October 2003, 23:11
Na aanleiding van Netwerk van gisteren, en mijn (tijdelijke) politieke studie:

Nederland is een rechtstaat, dat wil zeggen dat de Nederlandse overheid zich aan dezelfde regeltjes moet houden als de burgers.
Waarom is het dan niet mogelijk dat bij een overtreding van deze regeltje de overheid vervolgt wordt. Net zoals wij vervolgd worden als wij een regel of wet overtreden?

Ik wil met deze vraag ook naar mijn leraar Politiek, maar voordat ik dat doe, wil ik jullie mening hierover horen. Misschien dat ik dan ook wat sterker in mijn schoenen sta, als ik mijn leraar hier mee confronteer.

Shandril

Yavanna
29th October 2003, 23:26
op welke manier vind jij dan dat de overheid de wet overtreedt? Voor zover ik weet is dat namelijk nog nooit gebeurd, en is er dus ook nooit sprake geweest dat het nodig was de overheid te vervolgen... Dan komt de "ja maar ALS..."-stelling... maar ik denk dat de overheid goed genoeg wordt gecontroleerd zodat ze in 1e instantie al geen wetten overtreden...

Nitro
30th October 2003, 00:25
die kullekes zorgen ervoor dat er gewoon een hele groep voor verantwoordlijk is, zodat het moeilijk is iemand te straffen aangezien veel mensen fout zitten dan. Voor een minister ofzo geldt dat meestal wel voor aftreding maar verder geen straf ofzo

Shandril
30th October 2003, 10:36
Yavanna: Wat denk je van Enschede? Men wist dat daar een vuurwerkopslagplaats midden in een woonwijk zat, maar er is door geen één overheid iets aan gedaan. Dat noem ik een fout.

Shandril

Het enige wat daar uit kwam, "tja dat moeten we maar niet meer doen." Maar ondertussen wonen er in Bergen op Zoom nog steeds mensen naast een munitie-depot.

Mr G. Bears
30th October 2003, 15:47
Originally posted by Shandril
Yavanna: Wat denk je van Enschede? Men wist dat daar een vuurwerkopslagplaats midden in een woonwijk zat, maar er is door geen één overheid iets aan gedaan. Dat noem ik een fout.

Shandril

Het enige wat daar uit kwam, "tja dat moeten we maar niet meer doen." Maar ondertussen wonen er in Bergen op Zoom nog steeds mensen naast een munitie-depot.

Dat is op zich wel iets wat niet klopt, maar dat is geen wetovertreding. Het is nalatenschap van iets wat eigenlijk
al lang iets aan gedaan had moeten worden, maar een wetovertreding kan je het niet noemen.

Ik weet niet of je met deze stelling echt sterk in je schoenen kan komen te staan. Zoals Yavanna al zei, de overheid in Nederland is echt niet een bestuur dat zomaar overal mee wegkomt hoor. het wordt nauwlettend in de gaten gehouden door van allerlei instanties, dat merk je wel als er ook maar iets gebeurt dat niet helemaal juist lijkt, dat er gelijk veel reacties op komen.

Planetouched
30th October 2003, 15:57
je wilt de overheid voor et gerecht slepen? Waarom zou je dat doen, wie in godsnaam wil je de schuld geven?! Je kunt hoogstens de verantwoordelijke aanpakken en dat doen ze ook in dit stelsel. Zoiezo is het stom om als er iets mis gaat de gehele staat de schuld te geven, dit is ondermijning van een bepaald sorot gezag, dit leidt automatisch tot meer confikten met de politie en op meer vernedering over en weer. Het schaad de geloofwaardigheid van de staat en daarmee de mate waarin de staat haar verantwoordelijkheden na kan komen. Kortom een zeer slechte zaak.

Sengir Vampire
30th October 2003, 18:17
NL heeft een rond-uit klote beleid . Ik heb het misschien al meerdere keren gezegd maar ik vind NL veel te soft . Dat geld voor zowel burgers als regering . Er wordt zoveel gezegd maar zo weinig gedaan . Neem dat ammo-depot in B.o.z. bijvoorbeeld . Ik durf te wedden dat mr. regering er heeeeel snel bij zijn om met hun vinger te wijzen naar de "daders" mocht dat depot ooit een keer de lucht in gaan . Maar zelf zijn ze te schijterig om een stukje inbreng te tonen . Net als er bijvoorbeeld mensen zijn die te schijterig zijn om een allochtoon te vragen oftie aan de kant wilt gaan . Tis een kut land op het gebied van wetten . Mede daarom neem ik stemmen absoluut niet meer serieus .

Maargoed .. ik merk al dat ik weer te ver afdwaal dus bij deze :
Ik vind dat de nederlandse overheid zelf ook strafbaar moet zijn voor dingen die zij hadden kunnen voorkomen . MAar aan de andere kant zou ik dan niet weten HOE ik ze zou moeten straffen :S

Shandril
30th October 2003, 20:14
Hoe je ze kan straffen weet ik ook niet. Ik wil ze ook niet voor het gerecht slepen ofzo. Maar mensen die precies weten hoe het in Enschede er aan toe is gegaan (politiek gezien dan) die hebben wel zo'n soort idee.

En zoals Sengir zegt, als ze iets kunnen voorkomen moeten ze dat doen, en zo niet, dan moeten ze gestraft worden, op de een of andere manier.

Shandril

Ik zie net dat ik pas volgend project (over 4 weken) weer politicologie heb...:( tijd zat dus om nog over na te denken)

Carnage
31st October 2003, 16:14
Ik ben het er mee eens dat de overheid in ieder geval berispt moet kunnen worden over eventuele nalatenschap, falen of overtredingen.

Omdat ambtenaren op dit moment niet vervolgbaar zijn, heerst er ook een zekere instelling van 'Och het loopt allemaal niet zo nauw'.

Toch lullig als ze een verkeerd gebouw slopen voor de bouw van de betuwelijn bijvoorbeeld.

Elminster
8th November 2003, 16:27
Vraagje. Balkende had laatst iets tegen kopspijkers, dat cabaretje, geloof ik. maar ik kwam halverwege binnenvallen. Hoe zat dat?